Полемике | |||
Људи од челика (одговор Милу Ломпару) |
![]() |
![]() |
![]() |
четвртак, 11. јун 2009. | |
Нисам имао разлога да не верујем да је Антонић уредно представио ову књигу. Додуше, у погледу неких његових тумачења, који се тичу овог или сличних проблема, се не слажем, али када је реч о веродостојности навођења извора, бар до сада, Антонић није побуђивао моју сумњу. Тим пре, ако се имају у виду многобројни знаци навода које Антонић користи. Међутим, није ово кључна ствар на овом месту. Кључно је, ако се већ испоставило да Ломпар заиста не назива титоисте бубашвабама, следеће питање: како то да Ломпару није сметало Антонићево стављање њему у уста (односно, текст његове књиге) да су титоисти бубашвабе, а смета му када Марио Калик то наведе, позивајући се на Антонића?! У сваком случају је добро што се Ломпар оградио од ове тезе, то није спорно, напротив, похвално је. Али није добро што је то учињено читавих годину дана након јавног објављивања приказа његове књиге, у тренутку када се неко критички осврнуо на ставове изнете у овом приказу, представљене као да су из књиге. Зашто се Ломпар није одмах, пре годину дана, оградио од овог проблематичног места из приказа? Биће да је тиме сам Ломпар помогао ширењу ове конфузије. У сваком случају, помало испада да није проблем када Антонић тврди једну ствар, али јесте када исту ту ствар тврди Марио Калик. Благо речено, недоследно. Да не помињем да се све ово време прича о титоистима као бубашвабама развлачила по јавном простору, а и ових дана добија своје место на „национално“ и десно свесним сајтовима. Да ли то значи и да је она у реду када се безупитно шири, а постаје спорна када неко извуче њене крајње, расистичке консеквенце? Ипак, овде није крај приче о Ломпаровим тезама, како би изгледа сам Ломпар, судећи према његовом одговору, желео. Део посвећен ставу да су титоисти бубашвабе само је један мањи део мог текста. Да ли Ломпар, покушавајући да брзоплето заврши са тим текстом, на тај начин признаје да остатак, односно већи део мог текста, није споран? Или да жели да избегне расправу о тим стварима? Или да мој текст није ни прочитао, па отуда и не зна да у њему има још нешто? Или, можда мисли, што у суштини и тврди на крају свог одговора, да пошто је овај део о бубашвабама „мој“ фалсификат, онда је и остало што наводим као извор такође фалсификат његове књиге или идеја, па се не треба тиме посебно бавити (што је, узгред, грешка у закључивању, карактеристична за генерализацију)? Али, с обзиром на то да су извори које користим његов интервју доступан на сајту СПЦ-а и Антонићев приказ, да ли се тиме жели рећи да СПЦ и Антонић у целини фалсификују његове речи, односно места из књиге (укључујући и горе наведена)? Ко зна, с обзиром на то да је „титоизам успостављен начин мишљења који се може пратити у свим видовим живота“, он би, ако је ово тачно, врло лако могао бити присутан и у СПЦ-у и у НСПМ-у, конкретно код Антонића. СПЦ и НСПМ (односно, Антонић) би онда били прерушени облици титоизма који се заверио против Ломпара и других антититоиста, подмећући, да би му што више наудио, уместо оригинала његових усмених и писаних речи, ноторне фалсификате. У оваквом начину мишљења ништа није немогуће. Стога су све ове варијанте у логичком смислу у оптицају. На Ломпару је да се изјасни о овим различитим могућностима које, свака за себе, чине његову позицију обеспокојавајућом. Ако се већ (по)водимо за Сократом, Сократ није остављао своје опоненте на миру, све док се ствари не би истерале на чистац, нити је избегавао да одговара на њихове примедбе, ма колико оне биле површне. Лично себе видим у првој улози, а Ломпару препуштам другу, тако да обојица можемо у неком смислу бити сократовци. А током расправе, улоге се могу изменити, није спорно. Дубоко сам уверен да ова ствар око (анти)титоизма није ни приближно разрешена, и стојим на располагању да је заједнички (раз)решимо, ако и колико је то уопште могуће у оваквом облику комуникације. Ломпар је у праву када наводи да су титоисти (као комунисти, додајем) од посебног кова. Друг Челични је лепо рекао „ми комунисти смо истесани од нарочитог материјала“. Искрено верујем да је од сличног чврстог материјала, сократовског или паскаловског кова свеједно, истесан и Ломпар. Јер, заиста, „пораз остаје изазов за слободне духове: онолико смо слободни у духу колико смо спремни да се егзистенцијално приближимо поразу, да га пресретнемо на путу на којем он већ одавно корача ка нама“. |