Политички живот | |||
Митови о Зорану Ђинђићу |
![]() |
![]() |
![]() |
четвртак, 14. март 2013. | |
Мит о Ђинђићу као (великом) филозофу
Његови пријатељи и симпатизери који покушавају да овај став релативизују, да покажу да ту ипак није реч о радикалном резу између филозофије и политике, сасвим су неубедљиви. Бесмислено је и гротескно да од Ђинђића праве филозофа онда када је он сам филозофију изричито негирао. Поврх тога, читава Ђинђићева постфилозофска пракса их демантује. Његов суви реализам и сурови прагматизам у политичком деловању негација су идентитета филозофије и позива филозофа који Идеју супротстављају емпиријској реалности. Јер, Ђинђић је био слуга и службеник глобалистичке реалности коју је у Србији уводио крајње анти-филозофски, непромишљено, ослањајући се искључиво на насиље своје политичке фаланге и њених глобалистичких газда, о чему ће касније бити више речи. Мит о Ђинђићу „демократи“
За време боравка у Немачкој упознао се са Јошком Фишером с којим је у то време, током друге половине 70-тих, делио радикалне левичарске ставове. Фишер се због тога почетком 2000-их суочио с оптужбама да је био у вези са „терористичким“ групама из тог периода као што је РАФ. Међутим, и Ђинђић и Фишер су касније радикално напустили левичарску позицију, и постали нешто сасвим супротно, поборници, чиновници и егзекутори капитализма, и његовог милитаризма и империјализма. Тако смо Фишеров „зелени“ пацифистички став имали прилике да видимо за време НАТО агресије на СРЈ, када су немачки и други бомбаредери дивљачки убијали наш народ и разарали нашу земљу. Једна друга особа је такође била левичарски настројена током 70-тих година, и чак учествовала у демонстрацијама против НАТО-а - Хавијер Солана. Исти тај Солана је касније постао генерални секретар НАТО-а. И Фишер и Солана су били међу најзначајнијим страним званицама након атентата на Ђинђића. Код треће високе званице, Робина Кука, имамо развој у супротном правцу - од јастреба за време НАТО бомбардовања СРЈ до напуштања британске владе због њеног учествовања у нападу на Ирак. Дакле, сву четворицу повезују, гледано у дужем периоду, крајње нестабилна политичка уверења и страховита амбиција да се успе по сваку цену, без обзира на политичку (не)доследност и (не)принципијелност. Ове несумњиве мене и мане у ђинђићевској митологији изокренуте су и претворене у „врлине“ реализма и прагматизма. Наведена Ђинђићева блискост са индивидуама попут Фишера, Солане или Кука доводи нас до следећег мита, мита о Ђинђићу као „демократи“. Јер, на првом месту, како демократа може бити неко ко се, по слову и духу својих изјава, залаже за бомбардовање сопствене земље и народа (демоса)?! Послушајмо шта је Ђинђић говорио у време НАТО бомбардовања. У интервјуу израелском листу „Ha'aretz“, од 3. маја 1999., он каже следеће: „Није логично да се спроведе копнена кампања и формално освајање Србије. То би довело до сукоба између НАТО-а, и Русије и Кине, и међународне кризе. Најлогичија ствар за НАТО је да настави ваздушни рат, који је врло ефикасан. Они уништавају инфраструктуру у Србији, и за 10 до 14 дана, овде ће веома тешко бити живети без гаса, струје, мостова, комуникација. Милошевић неће моћи да води рат дуже од 10 дана, или две или три недеље“[2]. А у заједничкој изјави Зорана Ђинђића и Мила Ђукановића за „New York Times“, од 8. маја 1999., стоји: „Упркос садашњем сукобу, остајемо посвећени интеграцији Југославије у Европу, и коначно Европску Унију. Пут у Европу је једини правац који ће помоћи нашој земљи да реши своје огромне проблеме, и изгради трајан мир и стабилност у региону...(Али) ако се овај рат заврши потписом на мировном споразуму и исто политичко вођство задржи власт, са Слободаном Милошевићем на кормилу, трагедија и насиље ће се наставити“[3].
Мит о Ђинђићу „визионару“ Треба споменути и мит о Ђинђићу као „визионару“. Он је тобоже имао „визију“ неке битно другачије стварности од постојеће, што је нарочито младе требало да надахне извесним „идеализмом“. Такав култ се око Ђинђића градио још за живота, а поготово после смрти. Али, реализам и прагматизам, с једне, и визионарство и идеализам, с друге стране, не могу да иду заједно. Стога је Ђинђићева „визија“ била насилно мењање Србије у правцу строгог покоравања евроатлантској реалности и њеном поретку моћи. Прави визионари, напротив, боре се против такве реалности и моћи, за још увек непостојећи, слободнији и праведнији свет (Милошевић је утолико био много истинскији визионар од Ђинђића). Ово злоупотребљавање и изокретање „визије“, подметање њеног фалсификата за оригинал, види се у следећим Ђинђићевим изјавама, које се иначе цитирају и рабе као „легендарне“, и њиховим пратећим коментарима. „Моја политичка линија је иста већ тридесет година: залажем се за урбано, цивилизовано и европско друштво а против диктатуре. Оно што ме чини другачијим од осталих, то је да у Србији интелектуалци посматрају и анализирају пушећи и гунђајући. Ја желим да мењам свет.“[6] Ниси се, Ђинђићу, борио против дикатуре оног најјачег, диктатуре империјалистичке клике из Брисела, Бона или Вашингтона. Ниси мењао, нити си желео да мењаш свет у коме она има хегемонију, већ да огољеном силом подредиш Србију тој хегемонији. Зато је твоја револуционарност, твоје кокетирање са Марксовом 11. тезом које се осећа у овој изјави, сасвим лажно и подло. Био си један обичан неолиберални десничар и контрареволуционар. „Све што сам у животу постигао, постигао сам пливајући уз воду. Никад нисам бирао лакши пут. Зато и мислим да на њега немам право.“[7] Нетачно, увек си бирао лакши пут, и пливао низводно, од одласка у иностранство, преко дисиденства у време када је социјализам већ био на заласку, до служења господарима Новог светског поретка. „Међународна заједница је као клима - не можете да је признате или не, већ да се адаптирате“[8]. Ето „визионара“ који заговара прилагођавање постојећем?! Који друштвени свет, створен човековом вољом, и том вољом и изменљив, представља као некакав непроменљив поредак природе. Ђинђићу, само се животиње и друга не-људска бића адаптирају својој природној средини, а људи је и мењају. „Међународна заједница“, ако није регулисана неким људским вредностима и законима који важе за све, повратак је у животињско царство у којем крупнија и јача зверка прождире мању и слабију.
Мит о Ђинђићу „реформисти“
Погледајмо како Ђинђић замишља „реформе“ и „благостање“ које ће са њима уследити. „Како да створимо довољно здравих радних места за све који желе посао...? Одговор је једноставан, мада га није једноставно спровести у дело. Уклањати све што је нефункционално и неефикасно. Најпре друштвену својину, која почива на колективној неодговорности. Што више имамо приватне привреде, то је више иницијативе, предузетничке енергије, инвестиција, сигурних радних места...Утолико су три кључна приоритета за следећу годину: прво, наставак и убрзање приватизације постојеће друштвене привреде и подстицање постојећег приватног предузетништва зарад подизања конкурентности наших предузећа и отварања здравих радних места за наше грађана...Желимо да будемо друштво слободно од страха и слободно од сиромаштва. Са грађанима који немају разлог да страхују за свој живот и имовину...Такође, са грађанима који знају да живе у солидарном друштву које се које се брине за своје социјално угрожене чланове“[12]. Ово је стварно бриљантна „мудрост“ и „визија“! Неолиберални модел којим је Ђинђић био опседнут, модел радикалне и рапидне приватизације читаве економије, који се руководи „светим“ начелима приватне својине, профита и конкуренције, производи све само не повећање радних места, сигурна и здрава радна места, слободу од страха и сиромаштва, сигурност живота и имовине, солидарно друштво које брине за своје социјално угрожене чланове. Напротив, он је темељно скопчан са смањењем радних места, несигурношћу и нездравошћу радних места, заробљавањем страхом и сиромаштвом, несигурношћу живота и имовине, несолидарним друштвом које се уопште не брине за социјално угрожене. Све то смо имали прилике да видимо у време Ђинђићевог завођења неолибералног фашизма у Србији, а данас тај процес, на жалост, тече мирно и стабилно, када су му институционални темељи већ постављени (пре свега преко Закона о раду, запошљавању и сличним законима из Ђинђићевог периода).
Следећи Ђинђићеви цитати и њихови коментари додатно разобличавају и раскринкавају митологију Ђинђићевих „реформи“. „Лако је постављати популистичке захтеве и наводити људе да вас у томе подржавају. Храброст је томе да се радницима каже истина.“[15] А „истина“ је, по Ђинђићу, да радници „морају“ да остану без посла и да „не могу“ више очекивати сигурно радно место. Али, то је једна идеолошка „истина“, „истина“ која одговара експлоататорским интересима капиталистичке класе. Као што је, узгред, „Истина!“ на билбордовима ЛДП-а звучала као ЕУ-САД-НАТО тољага. „Истина“ је да Србија „мора“ да остане без Космета и „не може“ се очекивати да ће га икад вратити. Ако се народ супротставља првом или другом, то није популизам, већ демократија. Ђинђић и његови чедистички следбеници имали су и имају, као што смо већ приметили, проблем са народом и демократијом, социјалном и националном. А онда ту своју конституционалну девијацију претварају у илузорну надмоћ, у презрење и мржњу према тобожњем популизму, у проглашавање народа малоумним и заосталим, јер овај не може да схвати да је останак без посла или Космета заправо добит?!
„Реформе изазивају страх, боле и нема те шећерне водице која ће да ублажи бол.“[18] Није проблем издржати страх и бол ако се зна да све или бар већину нас очекује боља и светлија будућност. Али, управо то се не зна и не може да се зна јер неолиберално замишљене „реформе“ за највећи број људи никада не доводе до такве будућности. Добитници „транзиције“ увек су само изразита мањина. То је видљиво у свету, то је видљиво код нас. Ђинђић је стога заправо нудио мучење и само мучење, бесмислено и бесциљно, све до смрти човека-радника у најгорим транзиционим боловима и мукама. „Реформе су увек пливање уз воду. Реформе су увек у сукобу са менталитетом, наслеђем, интересима, ентропијом и инерцијом.“[19] Не, твоје „реформе“ Ђинђићу су пливање низ воду менталитета, наслеђа, интереса, ентропије и инерције неолиберално и глобално владајуће економске, политичке и војне елите. Тој империјалистичкој елити си служио, острвљено нападајући у нашој земљи снаге националног и социјалног бунта и отпора. „Превареним се може сматрати само онај део народа који је веровао да ће са доласком политичке демократије аутоматски доћи економског благостање.“[20] Да, како су толики људи могли да помисле да ће са победом ДОС-а овом земљом потећи мед и млеко?! Ко им је то икад говорио и обећавао?! Заиста невероватно како глупе и наивне људе ми имамо! Заокружимо овај одељак цитатом који је сасвим у духу социјалног дарвинизма који је неолиберални (прво)свештеник Ђинђић проповедао. Са опстанком „најспособнијих“ у немилосрдној борби за преживљавање, као водећим принципом, који се добија када законе животињског царства почнемо да уводимо у људску заједницу. „Живот је суров, а у њему успевају само упорни и истрајни. Они који из било ког разлога не искористе своју шансу као земља и као појединци, можда ће имати добре разлоге, или изговоре за то, али ће остати ван игре.“[21] *
Ђинђић је често говорио о брзини. Али, заборавио је: fast life, fast death. Био je образован; међутим, није се сетио старе латинске изреке „Жури полако“. Сагорео је у незаситој амбицији да што брже искорени важна упоришта једне здраве и просперитетне друштвене заједнице - националну традицију, социјално достојанство и правни поредак. За Ђинђићеве фанове, његова политичка превртљивост постала је „флексибилност“, изјашњавање о ономе што се на брзину учило (економија) „стручност“, а декламовање онога што су наредили инострани ментори „визија“. То је био Зоран Ђинђић. „Мудрац“ који проповедао национални и социјални напредак у капиталистичкој колонији, „оптимиста“ који није веровао у Србију као независну државу, „визионар“ који је презирао метафизику (у познатом дуелу са Шешељем, на упорно Шешељево питање „да ли је Бил Клинтон ратни злочинац?“, Ђинђић је одговорио да је то „јефтина демагогија“ и „метафизика“ ) На оваквој апсурдној појави изграђен је мит о Ђинђићу као Месији, логично једнако апсурдан као и сам Ђинђићев лик. Јер, његови фанатични обожаваоци и следбеници мрзе „митове“, али волшебно воле мит о Ђинђићу. Кад о њему говоре, као да га је само Небо и његово Провиђење међ' нас послало, и као да је страдао као Исус Христос. Они верују у митски 6. октобар, као некакав Страшни суд, када ће Ђинђић ваљда васкрснути и „гвозденом метлом“, заједно са својим „апостолима“, мањином Изабраних и Посвећених, очистити нашу земљу од свега „мрачног“, „заосталог“ и „назадног“. Тада ћемо и ми ући у „Царство Божје на земљи“ које, како је Свети Зоран говорио, чини „Европа, а то је породица демократских, модерних, развијених земаља“. На срећу, још увек имамо здрав разум и вишегодишње „пријатно“ искуство с „Европом“, па у овaј и остале (про)ђинђићевске митове не верујемо. [1] Дуња Мелчић, „Филозофска радозналост Зорана Ђинђића“, у: „Зоран Ђинђић: етика одговорности – зборник радова“. Уредник Латинка Перовић. Хелсиншки одбор за људска права у Србији. Библиотека Сведочанства бр. 25, Београд, 2006, стр. 101–102 [5] „Зоран Ђинђић: 101 цитат“, цитат бр. 15, стр. 27; приредио Зоран Павић, Statusteam, Београд 2007. [8] „Зоран Ђинђић: 101 цитат“, цитат бр. 4, стр. 16 [9] „Зоран Ђинђић: 101 цитат“, цитат бр. 30, стр. 44 [16] „Зоран Ђинђић: 101 цитат“, цитат бр. 93, стр. 111 [18] „Зоран Ђинђић: 101 цитат“, цитат бр. 33, стр. 47 |