Коментар дана | |||
Осовина Београд-Берлин-Москва – шанса, спин, или још једна српско-руска заблуда? |
![]() |
![]() |
![]() |
среда, 16. јул 2014. | |
И Београд и Москва сада гледају ка Берлину. Београд очекује да ојача „осовина Берлин–Москва“, чиме би постепено у нашем региону ослабио притисак англосаксонских фактора, те би наводно Србија лакше решавала своје проблеме. И у Москви такође верују да је такав савез могућ, и да је могуће да ЕУ престане да буде амерички привезак, због чега и води садашњу политку према Украјини, која многима изгледа пасивно и губитнички. О томе је недавно говорио и бивши руски премијер и шеф дипломатије и обавештајне службе Јевгениј Примаков, који је објаснио да Русија није спремна на прекид односа са Западом, и да нема намеру да упути армију у Украјину (осим за случај напада на руски Крим), јер би интервенцијом довела у ћорсокак не само ситуацију у зони конфликта већ и односе са Западом и започети процес изласка Немачке испод протектората САД. Примаков недвосмислено ставља до знања и да Русији тренутно нису потребни конфликти и да су у игри глобални циљеви за које још није дошло време да се реализују, и да би слање армије би покопало и последњу наду да ће Стари Свет одустати од САД и зближити се са Русијом. У Москви су изгледа уверени да је мултиполарни свет постао реалност, а да је хегемонија САД – ствар прошлости, а да Русија може да ојача своје позиције на међународној арени управо својим помирљивим ставом око украјинске кризе .У Кремљу су изгледа уверени и да на Западу са сваким даном јача глас оних који позивају на сарадњу са Русијом, и да са тим снагама треба јачати везе. Москви је тренутно најважнија победа на главном политичком попришту - у Европи коју Сједињене Државе сада активно теже да одвоје од Русије, а та стратегија се реализује и кроз пројекат Јужни ток. Ако тај гасовод буде изграђен, Европа и Русија бити повезане челичним везама - Северним и Јужним током, чиме ће бити завршена америчка доминација Европом. Обзиром како се одвија сукоб у Украјини, и поред разумевања за циљеве Русије, тешко је да разумемо да Кремљ и даље инсистира на наведеној политици, и да стоички трпи ударе који Русији упућују управо оне земље са којима она настоји да одржи „партнерске“ односе. Ипак, за за разумевање узрока уздржаности Русије у погледу домена ширења њене моћи важно је историјско искуство трагедије из Првог светског рата, чијих су последица у Москви веома свесни. Подсетимо се, да је Русија током 19. века поражена у Кримском рату, када се од дотле доминантне силе Париским миром (1856) свела на другоразредну европску државу, којој су победници одредили сужене границе и "правила игре". Унутрашњим реформама Русија се модернизовала и "сабрала снаге", што је исказала победом у рату са Турском (1877–1878) и у амбициозним политичким циљевима које је Санстефанским уговором диктирала побеђеној Порти. Међутим Берлински конгрес европских сила (1878) јој је "украо победу" и одразио њену ограничену моћ у односу на друге велике силе. Пораз Русије у рату са Јапаном (1904–1905) још очигледније је демонстрирао војне слабости Русије, произашле из њеног привредног и технолошког заостајања и слабости њене гломазне бирократске администрације. Прва руска револуција (1905–1907) уздрмала је Царство и подрила његове и иначе недовољно стабилне економске темеље. Царска Русија је ушла у велики рат са Немачком иако је, показало се, заостајала у односу на њу на свим пољима (економском, технолошком, војном, организационом). Ово пренапрезање снага ослабило је земљу изнутра и довело до бољшевичке револуције и трајног сакаћења Русије. Ово искуство утиче на Русију и данас, тако да врло опрезно пројектује своје циљеве у светској политици и не преузима обавезе и подухвате за које није сигурна да их апсолутно контролише. У том светлу, можемо да разумемо садашњи став Москве, не само према Европи већ и према Србији, која и даље не спада у приоритете руске политике, због чега се Русија и даље на Балкан враћа врло споро, улазећи пре свега преко енергетског сектора (што овај регион не издваја од било ког другог у Европи коме Руси продају енергенте). Такође, Русија и даље мало ради на изградња меке моћи у Србији и дугорочног утицаја на шире слојеве елите, већ и даље ради по принципу директног наступа према врховима власти, бизниса и безбедносних структура, односно са стварним доносиоцима одлука који могу да реализују руске циљеве као што је продаја НИС и изградња Јужног тока. Дугорочно гледано, обзиром на агресиван став западних сила, оваква политика показује све више слабости и нелогичности, а посебно је врло неизвесно да ли је осовина Берлин-Москва уопште могућа и одржива. Русија ипак има довољно снаге да покуша да тај циљ оствари, али и да промени своју политику, у случају да она доживи пораз. Што се Србије тиче, политика ослонца на Берлин делује још бесмисленије, и упркос пропаганди у домаћим послушничким медијима Немачка није направила никакав заокрет у односу са Србијом , нити је одједном открила да јој је Србија велики пријатељ, већ је процена немачких званичника да садашња влада у Београду може потпуно решити питање Косова, односно пристати на све немачке услове, односно, довршити издају земље. Истини за вољу, док Москва тежи партнерству за ЕУ, Београд и нема јачи ослонац за неко озбиљније супротстављање Бриселу и Берлину, али то није оправдање за „лизање патоса“ и пужење пред Ангелом Меркел и осталим више и мање битним берлинским политичарима. Ипак, ако историја показује да политика једне земље може брзо доживети велике промене, то не треба да нас завара да су садашњи властодршци у Београду способни и спремни да изведу истинске промене у неким другим околностима. Ново време ће тражити нове људе. |