Politički život | |||
Kako se postaje propali političar? |
sreda, 02. septembar 2009. | |
Bez obzira da li novi zakon o informisanju ide, ili ne ide na ruku međunarodnoj medijskoj oligarhiji koja suvereno vlada domaćim etrom, činjenica je da su u njegovom donošenju izvanredno upotrebljeni svi oni mehanizmi koji su ovu Vladu, kada je sformirana, činili praktično neuništivom. Misli se na ono – poslanici DS, G17 i SPS su u prvoj postavi, LDP predstavlja jaku „klupu“ ako neko „zakaže“, dok se za naprednjake još uvak ne zna da li su „draftovani“, pa svojim nejasnim statusom doprinose atmosferi svađalaštva i nedostatku jedinstva u opoziciji. Međutim, iako je sadašnji sastav skupštine i napravljen tako da bi ova vrsta igara bila moguća, sve opozicione partije učinile su se „neprijatno iznenađenim neprincipijelnim držanjem“ liberala Čede Jovanovića, čiji su „opozicioni glasovi“ omogućili izglasavanje ovog nepopularnog zakona. Zamislite, Jovanović je, eto, izdao svetu opozicionu obavezu da svakom prilikom podriva Vladu, pogotovo u trenucima kada ona ne može da obezbedi većinu unutar sebe.
Sa druge strane, javnosti je poznato da su G17 i LDP, koliko god tu činjenicu iz različitih razloga sakrivale, ideološki najbliže upravo jedna drugoj, pa se često isticalo da u vlasti koju neprikosnoveno drži DS, ove dve partije igraju istu ulogu koji je JUL igrala u vreme dominacije SPS. Samim tim, ako G17, kao „najbolji američki i evropski đak“ u Vladi, ima dobre razloge da podnese ovakav jedan zakon, lako se može naslutiti da će baš LDP biti najviše zainteresovana da za njega glasa. Ipak, Jovanoviću ova ideološka bliskost i podrška sa ključnih mesta nije bila dovoljna da opravda svoju „opozicionu neprincipijelnost“, pa je on povukao nešto što bi u njegovim ideološkim krugovima moglo da se nazove „krunskim argumentom“ – naime, on i njegova partija nisu nikada spremni da podrže „želje propalih političara“. Šta ovo znači? Prevedeno na jezik teorije društva, LDP se ne odriče svog revolucionarnog statusa. Oni, u stvari, nisu parlamentarna stranka, jedna od mnogih, koja se u ravnopravnoj političkoj utakmici takmiči za javnu podršku vlastitim programskim ciljevima, oni su revolucionarna partija koja pred sobom ima revolucionarni cilj, koji uključuje potpuno rušenje postojećeg društvenog poretka, uništenje štetnih i nazadnih kulturnih obrazaca i osiguravanje da se revolucionarni procesi dovedu do kraja. Jovanovićevim rečima, LDP interesuje jedino da se Srbija „nepovratno postavi na evropski put“, a povratak na vlast određenim parlamentarnim strankama postane „nemoguć“ (svi kurzivi N.T.). Jovanovićev diskurs je, dakle, revolucionaran, beskompromisan i isključiv, a njegova partija stoga izuzetno podseća na boljševike iz vremena obrazovanja ruskog parlamentarizma. Odnosi vlast-opozicija nerelevantni su, dokle god se država, nije važno kojim sredstvima, usmerava ka „svetlim horizontima“. Ostale stranke nisu sagovornici, niti partneri (LDP prezire kako vlast, tako i opoziciju), oni su u osnovi svi neprijatelji, sa kojima se može podjednako neprincipijelno sarađivati, a kojima je znatno bolje manipulisati, kako bi se omogućile društvene okolnosti koje idu na ruku revolucionarnim ciljevima. Kako bi inače političari koji imaju više poslanika u skupštini mogli biti „propali“, i to po oceni pripadnika najmanje parlamentarne stranke, čiji opstanak na političkoj sceni na svakim izborima visi o koncu? Jovanovićevim rečima ne daju težinu argumenti, niti neko stanje stvari (demokratski procesi, zakoni države, javno mnjenje), već isključivo istorijski sud revolucije koju namerava da sprovede, a čijim će tokom svi neistomišljenici biti uništeni, lustrirani i reedukovani, pa će tako svima postati jasno da je u ova smutna vremena LDP bila (moralno) najjača partija, jedini znalac stvarne istine, i jedini sudija toga ko je od političara i javnih ličnosti napredan i u posedu reformskog potencijala, a ko mračni, „raspamećeni jurišnik“ i „protagonista politike zločina“. Sličnost Jovanovića sa Lenjinom može se tražiti u njegovoj beskrajnoj sujeti i postavljanju sebe samoga za „oca“ i patrijarha nove (nad)nacije u nastajanju i jedinog sudiju dobra i zla. Razlika, međutim, leži u činjenici da su boljševici svoju revoluciju imali pred sobom i mogli su manipulisati njenim ishodom, dok je Jovanović ima iza sebe i sve njene tekovine su već poznate i u narodu krajnje neomiljene. Jovanovićeva partija, sa svojim uzvišenim patosom „izgradnje nove, pravednije Srbije“, svedena je već duže vreme na raštimovan zupčanik u mehanizmu vlasti Demokratske stranke. Ovaj zupčanik ponekad doprinese da dobro podmazana vladajuća mašina zaštuca ili zatrokira, ali se uglavnom pokorno vrti i ispunjava „društvene zadatke“ koji su dovoljno benigni i beznačajni, da mudri oci iz Vašingtona i Brisela mogu da mu ih povere. Javni diskurs u Srbiji daleko je od idiličnog i opterećen je ogromnim problemima, koji našu zemlju teško da čine obrascem demokratije i građanskog društva. Među te probleme spada i slugeranjski položaj medija koji se nikako ne poboljšava novim zakonom, u njih spada i nokdaun opozicije, čije se partije, pošteno govoreći, zaista i nalaze „na rubu propasti“. Ali razvoj demokratskih procesa i građanske odgovornosti, ako ga ima, odvija se uprkos, a ne zahvaljujući Jovanovićevom delovanju. Ako ova zemlja ikada postane istinski demokratska, karakterisaće je stabilna vlast, jaka i principijelna opozicija, ali pre svega potpuno uklanjanje ekstremističkog diskursa u kome se određene političke opcije nastoje učiniti „nepovratnim“ i „bezalternativnim“, a druge dekretom partijskog saveta proglasiti za „propale“ i nepodobne za učestvovanje u društvenim procesima. Sada, kada je oganj sa nebesa, u vidu svetske finansijske krize, pokosio neke od svetih krava srpskog javnog diskursa, neke stvari se polako odvijaju u dobrom smeru. Ali ne zahvaljujući Jovanoviću, čija se netrpeljiva i svađalačka ideologija i retorika, ako išta, mogu upravo označiti kao nazadne, prevaziđene i – propale. |