Komentar dana | |||
Plus za policiju i minus za "Bus plus" |
![]() |
![]() |
![]() |
sreda, 19. septembar 2012. | |
Dakle, nasilje jeste bilo neopravdano, barem na osnovu onoga što se vidi na snimku, ali isto onoliko koliko su njegovo verbalno nasilje i bahatost u ponašanju bilo potpuno neopravdani. Osim toga, ono nije bilo prebijanje, kako su požurili neki mediji, ono je bilo nervozna, neprimerena, neodmerena reakcija policajca u nameri da putnika odvoji od držanja za šipku. Ne mislim da ga taj postupak tom namerom opravdava, ali svakako ne izgleda da je namera bila prebijanje nekoga. U tome nije ni uspeo, krupni putnik se od toga nije ni pomerio. Ako mene neko pita, čovek koji se rukama obesio o šipke je dobio tačno ono što je tražio. Ne znam šta je on uopšte očekivao? Da mu se dvojica komunalaca izvinu i požele mu srećan put? Da gradska vlada pošalje tim psihologa da mu izleče traume, ili da GSP uputi zvanično pismo izvinjenja što su mu tražili kartu? Neki mediji su njegovo ponašanje nazvali pasivnim otporom. Ali pasivan otpor se daje na demonstracijama, ili kad policija hoće nekoga da uhapsi, a taj neko ne pruža otpor, nego legne i pusti da ga nose. To i jeste suština pasivnog otpora. Zbog uverenosti u svoja građanska prava, otežati posao policiji, ne raditi ništa, uz podrazumevano očekivanje da će policija na kraju ostvariti svoj naum. Držanje za šipke punog autobusa i blokada kretanja baš i nije pasivan otpor, a i ne znam koja se tu građanska prava brane. Kako god bilo, ne brinem se za tog putnika. Najavio je tužbu, i najverovatnije će dobiti željenu pozamašnu odštetu, kao što će policajci zbog pritiska javnosti verovatno dobiti suspenziju. Međutim, i nije pravo pitanje da li su oni prekoračili ovlašćenje ili ne. Ovaj slučaj će se zaboraviti za par dana, i pamtiće ga jedino akteri. Postoje nekoliko drugih važnijih pitanja. Pre svega, otkud komunalna policija uopšte u autobusu? Ako je grad već dozvolio privatniku (misteriozna firma Apex) da preuzme naplatu prevoza, zbog čega onda taj privatnik ne bi sam i brinuo o tome da li se karte plaćaju? Potpuno je suludo da jedan državni organ, koji ima učešće u monopolu sile, taj isti monopol sile stavlja na upotrebu nekoj privatnoj firmi. I ne postoji nikakvo opravdanje da oni to rade. Koliki god da je procenat podele zarade između GSP-a i Apex-a, sve i da je samo jedan posto za Apex, ne postoji nikakvo opravdanje da organ plaćen poreskim novcem građana služi u korist privatnih interesa. To je nešto što bi trebalo da radi privatnik, a ukoliko se pojavi problem čije rešenje prevazilazi njegove moći, neka pozove pravu policiju. Sa pravim policajcima ljudi obično drugačije razgovaraju, i pred njima se lakše primećuje da nezainteresovano višenje o šipku dok oni traže ličnu kartu, nije pravi primer građanskog otpora. Dalje, plaćanje medija na kome se nalazi podaci kartice "Bus plus", nije nešto što bi trebalo da padne na teret putnika. Ako nisam pogrešio sa cenama, putnik može da kupi kartu od 100 ili 300 dinara, i da je onda dopunjuje na određeno vreme. Ali zašto bi on bio dužan da plaća za to parče plastike? Putniku treba karta, i nije njegov problem što firma koja naplaćuje karte, te svoje karte ima u tom formatu. Možda deluje kao cepidlačenje, alu uopšte nije. Putnika koji dođe u Beograd iz Kragujevca ili Vranja na jedan dan, ne interesuje dopunjavanje kartice, on će je svakako baciti na glavnoj autobuskoj stanici, onda kad bude napuštao grad. Možda nekome sto ili trista dinara deluje malo, ali pomnožimo to sa brojem posetilaca Beograda na godišnjem nivou, i lako se vidi kolika je zarada privatnika, samo na prodaji parčeta plastike. I, uzgred budi rečeno, argument "Bus plus" u prepirci sa udruženjima "Narod protiv Bus plusa" i "99 posto'', da cena prevoza ne može da se snizi jer se "javni prevoz svuda u svetu plaća'', ne drži vodu. U Evropi postoji tendencija, koja je u porastu, da gradovi uvode besplatan prevoz kako bi građani manje koristili sopstvena vozila. Takav prevoz se finansira ili od strane državnih institucija, ili od zarade na prodaji reklama na vozilima prevoznika i stajalištima. U pitanju su uglavnom manji gradovi, i ne mislim da bi Beograd mogao da uvede baš besplatan prevoz, ali to je izgleda jedan od novih svetskih trendova. |