Politički život | |||
Pristrasno i neuravnoteženo „obaveštenje“ RIK-a protivno je zakonu — Nijedna vlast nije jača od snage naroda rešenog da odbrani Ustav |
petak, 31. decembar 2021. | |
Postupak promene Ustava Republike Srbije, zajedno sa referendumom koji je zakazan za 16. januar 2022. godine, predstavlja veliki izazov po već narušeni pravni poredak naše zemlje. U uslovima autoritarne vladavine jednog čoveka i odsustva medijskog pluralizma, insistiranje na promeni Ustava predstavlja opasnu avanturu, u kojoj vlast nastoji da zbuni i obeshrabri sve koji se protive ustavnim promenama te pokoleba rešenost građana da izađu na referendum i zakruže NE. U red onih koji doprinose najpre relativizaciji pravnih normi, potom i otvorenom bezakonju, svrstala se i Republička izborna komisija.
Naime, Republička izborna komisija je donela odluku o Obaveštenju — Informaciji o predstojećem referendumu, koje je u štampanom obliku dostavljeno biračima širom Srbije na kućnu adresu. Međutim, sadržina obaveštenja RIK-a je takva da odražava stanovište samo jedne strane — korumpirane vlasti koja se zalaže za promenu Ustava, pravdajući to „napretkom u evropskim integracijama“ i „jačanjem vladavine prava“. Nijednom rečju dokument RIK-a ne navodi argumente druge strane — mnogobrojnih stranaka, udruženja i društveno odgovornih pojedinaca koji pozivaju građane da na referendumu zaokruže NE, ukazujući da bi eventualne izmene Ustava učinile pravosuđe trajno zavisnim od vladajuće klike i zakulisnih interesnih grupa, umesto da ono bude u službi građana kao nosilaca suverenosti. Takvo neuravnoteženo i pristrasno obaveštenje RIK-a protivno je Zakonu o referendumu i narodnoj inicijativi. Da bismo ukazali na stepen protivpravnog delovanja Republičke izborne komisije, navodimo član 26. Zakona: „Nadležna komisija je dužna da, u roku od 20 dana od dana raspisivanja referenduma, usvoji akt kojim građanima pruža objektivne informacije o pitanju, odnosno aktu o kome se odlučuje na referendumu i da ga objavi na zvaničnoj veb prezentaciji, u medijima, a naročito u republičkom i pokrajinskom medijskom javnom servisu i dostavi građanima na adresu prebivališta. Na ovom mestu važno je ukazati i na član 2. Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi koji jasno određuje: „Referendum se sprovodi, a narodna inicijativa ostvaruje u skladu sa pravnim poretkom Republike Srbije. Navedene odredbe Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi, jasno opredeljuju pluralistički karakter celokupnog referendumskog procesa. To stvara međuzavisnost prava i obaveza. Na prvom mestu, obaveza se ogleda u normativnom zahtevu da se u aktima informacija/obaveštenja građanima jasno stave do znanja kako stavovi u korist podrške promeni Ustava, tako i stavovi koji su protivni promeni najvišeg pravnog akta. Posebno ukazujemo da se veliki broj političkih subjekata i nevladinog sektora već opredelio kao protivnik predložene promene Ustava. Stoga je potpuno opravdano pitanje: Zbog čega informacija koju je RIK u štampanom obliku dostavio milionima građana ne sadrži i argumente tihe većine koja se protivi promenama Ustava? Navedena obaveza RIK-a direktno proizlazi iz obaveze koja je utvrđena članom Članom 21. stav 1. Ustava Srbije, kojim je utvrđeno: „Pred Ustavom i zakonom svi su jednaki“. Dostavljenim obaveštenjem, sprovodilac referenduma je sebe stavio u ulogu političkog protagoniste, a ne na mesto nezavisnog tela koje sprovodi zakon. Ujedno, na ovaj način ogoljena je procesna uloga raznih društvenih krugova u Srbiji. Na jednoj strani je samoproglašena elita („reformisano“ pravosuđe, zakonodavstvo, politika), na drugoj strani su građani Srbije — tiha većina koja sa nevericom posmatra kako se Srbija razgrađuje pred njihovim očima. Ovom prilikom takođe ukazujemo da Ustavni sud Srbije i dalje ćuti povodom podnetih inicijativa za ocenu ustavnosti i zakonitosti Zakona o referendumu i narodnoj inicijativi i Odluke o raspisivanju republičkog referenduma radi potvrđivanja Akta o promeni Ustava Republike Srbije. Velika je nepoznanica način na koji će se sprovoditi referendum na teritoriji Kosova i Metohije i da li će uopšte biti organizovan referendum u našoj južnoj pokrajini, čime se dovode u pitanje osnovna ljudska i građanska prava Srba i svih drugih državljana Srbije na prostoru Kosova i Metohije. Na osnovu navedenih činjenica jasno je da vlast svim silama nastoji da predstojeći referendum pretvori u nastavak sage o uništavanju pravnog poretka, pa je u tom cilju i Republička izborna komisija stupila na put otvorenog kršenja zakona.
Zbog svega navedenog, tražimo: 1. Da Republička izborna komisija u najkraćem roku usvoji i dostavi građanima novo obaveštenje o predstojećem referendumu o promeni Ustava, u kome će dosledno i nepristrasno primeniti važeće zakonske odredbe koje nalažu da se verno i u jednakoj meri odražavaju stavovi strana koje se zalažu za različite odgovore na referendumsko pitanje. 2. Da RIK u saradnji sa ostalim državnim organima omogući referendumsko izjašnjavanje građana Srbije na Kosovu i Metohiji, kao i naših državljana u rasejanju. 3. Da RIK zatraži od javnih medijskih servisa da bez odlaganja omoguće jednak pristup stranama koje se zalažu za različite odgovore na referendumsko pitanje, kao i da omoguće ravnopravno i korektno obaveštavanje. Građane Srbije pozivamo da pokažu da nisu zastrašeni pritiscima i nezakonitim postupcima vlasti, i da u što većem broju izađu na referendum 16. januara 2022. i zaokruže NE! Nijedna vlast, pa ni ova, nije jača od volje i snage naroda koji je rešen da odbrani Ustav, pravo i slobodu Srbije. Predsednik Svetosavskog saveza Obraz
|