Политички живот | |||
Пристрасно и неуравнотежено „обавештење“ РИК-а противно је закону — Ниједна власт није јача од снаге народа решеног да одбрани Устав |
петак, 31. децембар 2021. | |
Поступак промене Устава Републике Србије, заједно са референдумом који је заказан за 16. јануар 2022. године, представља велики изазов по већ нарушени правни поредак наше земље. У условима ауторитарне владавине једног човека и одсуства медијског плурализма, инсистирање на промени Устава представља опасну авантуру, у којој власт настоји да збуни и обесхрабри све који се противе уставним променама те поколеба решеност грађана да изађу на референдум и закруже НЕ. У ред оних који доприносе најпре релативизацији правних норми, потом и отвореном безакоњу, сврстала се и Републичка изборна комисија.
Наиме, Републичка изборна комисија је донела одлуку о Обавештењу — Информацији о предстојећем референдуму, које је у штампаном облику достављено бирачима широм Србије на кућну адресу. Међутим, садржина обавештења РИК-а је таква да одражава становиште само једне стране — корумпиране власти која се залаже за промену Устава, правдајући то „напретком у европским интеграцијама“ и „јачањем владавине права“. Ниједном речју документ РИК-а не наводи аргументе друге стране — многобројних странака, удружења и друштвено одговорних појединаца који позивају грађане да на референдуму заокруже НЕ, указујући да би евентуалне измене Устава учиниле правосуђе трајно зависним од владајуће клике и закулисних интересних група, уместо да оно буде у служби грађана као носилаца суверености. Такво неуравнотежено и пристрасно обавештење РИК-а противно је Закону о референдуму и народној иницијативи. Да бисмо указали на степен противправног деловања Републичке изборне комисије, наводимо члан 26. Закона: „Надлежна комисија је дужна да, у року од 20 дана од дана расписивања референдума, усвоји акт којим грађанима пружа објективне информације о питању, односно акту о коме се одлучује на референдуму и да га објави на званичној веб презентацији, у медијима, а нарочито у републичком и покрајинском медијском јавном сервису и достави грађанима на адресу пребивалишта. На овом месту важно је указати и на члан 2. Закона о референдуму и народној иницијативи који јасно одређује: „Референдум се спроводи, а народна иницијатива остварује у складу са правним поретком Републике Србије. Наведене одредбе Закона о референдуму и народној иницијативи, јасно опредељују плуралистички карактер целокупног референдумског процеса. То ствара међузависност права и обавеза. На првом месту, обавеза се огледа у нормативном захтеву да се у актима информација/обавештења грађанима јасно ставе до знања како ставови у корист подршке промени Устава, тако и ставови који су противни промени највишег правног акта. Посебно указујемо да се велики број политичких субјеката и невладиног сектора већ определио као противник предложене промене Устава. Стога је потпуно оправдано питање: Због чега информација коју је РИК у штампаном облику доставио милионима грађана не садржи и аргументе тихе већине која се противи променама Устава? Наведена обавеза РИК-а директно произлази из обавезе која је утврђена чланом Чланом 21. став 1. Устава Србије, којим је утврђено: „Пред Уставом и законом сви су једнаки“. Достављеним обавештењем, спроводилац референдума је себе ставио у улогу политичког протагонисте, а не на место независног тела које спроводи закон. Уједно, на овај начин огољена је процесна улога разних друштвених кругова у Србији. На једној страни је самопроглашена елита („реформисано“ правосуђе, законодавство, политика), на другој страни су грађани Србије — тиха већина која са неверицом посматра како се Србија разграђује пред њиховим очима. Овом приликом такође указујемо да Уставни суд Србије и даље ћути поводом поднетих иницијатива за оцену уставности и законитости Закона о референдуму и народној иницијативи и Одлуке о расписивању републичког референдума ради потврђивања Акта о промени Устава Републике Србије. Велика је непознаница начин на који ће се спроводити референдум на територији Косова и Метохије и да ли ће уопште бити организован референдум у нашој јужној покрајини, чиме се доводе у питање основна људска и грађанска права Срба и свих других држављана Србије на простору Косова и Метохије. На основу наведених чињеница јасно је да власт свим силама настоји да предстојећи референдум претвори у наставак саге о уништавању правног поретка, па је у том циљу и Републичка изборна комисија ступила на пут отвореног кршења закона.
Због свега наведеног, тражимо: 1. Да Републичка изборна комисија у најкраћем року усвоји и достави грађанима ново обавештење о предстојећем референдуму о промени Устава, у коме ће доследно и непристрасно применити важеће законске одредбе које налажу да се верно и у једнакој мери одражавају ставови страна које се залажу за различите одговоре на референдумско питање. 2. Да РИК у сарадњи са осталим државним органима омогући референдумско изјашњавање грађана Србије на Косову и Метохији, као и наших држављана у расејању. 3. Да РИК затражи од јавних медијских сервиса да без одлагања омогуће једнак приступ странама које се залажу за различите одговоре на референдумско питање, као и да омогуће равноправно и коректно обавештавање. Грађане Србије позивамо да покажу да нису застрашени притисцима и незаконитим поступцима власти, и да у што већем броју изађу на референдум 16. јануара 2022. и заокруже НЕ! Ниједна власт, па ни ова, није јача од воље и снаге народа који је решен да одбрани Устав, право и слободу Србије. Председник Светосавског савеза Образ
|