Politički život | |||
Nacrt strategije nove spoljne politike Srbije |
petak, 07. jul 2023. | |
U trenutku kada niti jedna politička organizacija u našoj zemlji, kao ni sama država Srbija, nema razvijenu novu spoljno-političku strategiju, prilagođenu geopolitičkim promenama u svetu, Srpski pokret Dveri izlazi u javnost sa nacrtom nove spoljne politike Srbije koji može poslužiti kao osnova za dijalog na ovu temu. Pozivamo sve državne institucije, političke aktere, stručnjake i medije na razgovor o ovom otvorenom dokumentu koji zahteva postizanje nacionalnog konsenzusa i stalno ažuriranje prema novim geopolitičkim promenama koje tek slede. S obzirom na važnost ove teme, predsednik Srpskog pokreta Dveri Boško Obradović i internacionalni sekretar dr Andrej Mitić stoje na raspolaganju medijima za intervjue i izjave povodom programa nove spoljne politike. Program nove spoljne politike Srpskog pokreta Dveri, usvojen na Glavnom odboru održanom 21. maja 2023. godine u Novom Sadu Srbija i savremeni svet U poslednjih nekoliko decenija svet se rapidno promenio u političkom, ekonomskom i tehnološkom smislu. Pojavili su se novi centri ekonomske i političke integracije i moći, pored SAD i EU, kao što su Rusija i Kina, zatim Latinoamerička unija, Brazil, Indija i Afrička unija. Uz sve veći povratak države kao subjekta međunarodnih odnosa, i ponovno jačanje nacionalnog i državnog suvereniteta, kao i slabljenje neoliberalne ideologije kao nametnute globalne legitimacione formule, može se govoriti o stvaranju temelja jednog novog, multipolarnog i post-liberalnog međunarodnog poretka. Nastajući svetski poredak i dalje je u procesu transformacije, i kao takav je fleksibilan i sve teže predvidiv, prepun novih izazova, pretnji i opasnosti. To je svet promenjene i dalje promenljive geopolitičke realnosti, što zahteva uzimanje u obzir novih okolnosti i novo postavljanje države Srbije u spoljnoj politici. Republika Srbija nema svoju spoljno-političku strategiju usvojenu kao državni dokument. Spoljno-politička orijentacija prepuštena je „samorazumljivim“ evropskim integracijama, ili ad hoc postupanju u skladu sa trenutnim interesima vlasti. Ovaj otvoreni dokument nove spoljne politike pokušaj je Srpskog pokreta Dveri da se otvori debata na ovu temu, kako bi se postigao bazični nacionalni konsenzus i donela nova državna i nacionalna strategija koja odgovara vrednostima i interesima srpskog naroda kao jednog i nedeljivog, i Srbije kao suverene, nezavisne, vojno neutralne, ekonomski, socijalno i kulturno razvijene, ekološki i zdravstveno bezbedne države! I Opšte odredbe Polazeći od Ustava Republike Srbije, Povelje UN, Završnog akta iz Helsinkija, Rezolucije 1244 SB UN i opštepriznatih principa i pravila međunarodnog prava, kao i Rezolucije Narodne skupštine o zaštiti suvereniteta, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka Republike Srbije, Uzimajući u obzir neuspešne integracije u EU nakon 23 godine od javno proklamovanog cilja ulaska Republike Srbije u punopravno članstvo u EU od strane vlasti nakon 5. oktobra 2000. godine, Imajući u vidu promenjeni kontekst evrointegracija, zaustavljanje procesa proširenja, „umor“ EU od daljeg širenja, unutrašnje reforme i legitimacionu krizu unutar EU, s tim u vezi i sve jaču politiku uslovljavanja EU institucija i zvaničnika prema Srbiji, Suočeni sa činjenicom da su država Srbija i srpski narod na proklamovanom bezalternativnom putu evrointegracija od 2000. godine:
II Principi spoljne politike Srbije
U skladu sa postavljenim principima, Srpski pokret Dveri proklamuje sledeće ciljeve i prioritete spoljne politike Srbije: III Ciljevi i prioriteti spoljne politike 1. Očuvanje Kosova i Metohije u sastavu Republike Srbije. Reintegracija Kosova i Metohije u ustavno-pravni poredak Republike Srbije:
2. Očuvanje i unapređenje statusa Srba i SPC u matičnim srpskim zemljama, okruženju i dijaspori. Srpski narod je jedan i nedeljiv. Srpski narod je autohton narod sa policentričnom maticom na teritoriji bivše SFRJ i šire na Balkanu, što se posebno odnosi na Republiku Srbiju, Republiku Hrvatsku, Republiku Srpsku i BiH, Republiku Crnu Goru i Republiku Severnu Makedoniju. Osnova srpske spoljne politike treba da bude njen narod koji je mimo svoje volje ostao da živi izvan zajedničke države. Pod pojmom Srba u „regionu“ podrazumevaju se pripadnici srpskog naroda koji žive u Republici Sloveniji, Rumuniji, Grčkoj, Albaniji i Mađarskoj. Polazeći od Ustava Republike Srbije kojim je utvrđeno da Republika Srbija štiti prava i interese svojih državljana u inostranstvu, i da razvija i unapređuje odnose Srba koji žive u inostranstvu sa Republikom Srbijom, Polazeći od Zakona o dijaspori i Srbima u regionu, Polazeći od demografske katastrofe srpskog naroda u Republici Srbiji, Uzimajući u obzir činjenicu da oko pet miliona Srba živi trenutno van Srbije, Prepoznajući činjenicu da Srbi u rasejanju i regionu pružaju ogromnu intelektualnu, finansijsku i moralnu pomoć državnim institucijama Srbije i svojim sunarodnicima u Srbiji, Konstatujući da se u zemljama regiona ponovo manifestuju pojave neonacizma, fašizma, ksenofobije i rasne netolerancije, posebno prema pripadnicima srpskog naroda, Naročito imajući u vidu da su Srbi trenutno najobespravljeniji narod u Evropi i da smo svedoci konstantne nasilne asimilacije i diskriminacije, što je u suprotnosti sa Univerzalnom deklaracijom o ljudskim pravima usvojenom od strane Generalne skupštine Ujedinjenih nacija, Država Srbija i njene institucije su dužne da, u skladu sa obavezama koje proizlaze iz Ustava Republike Srbije, zaključivanjem bilateralnih sporazuma sa svim državama u kojima Srbi žive insistiraju na zaštiti ličnih i kolektivnih prava naših sunarodnika, u skladu sa međunarodnim pravnim aktima. Nadležne institucije Republike Srbije će posebnu pažnju posvetiti Srbima u matičnim srpskim zemljama i regionu, kojima se od raspada SFRJ i formiranja novih država na Balkanu ne omogućava očuvanje verskog, nacionalnog i kulturnog identiteta, što nije slučaj sa nacionalnim manjinama u Srbiji. Državne institucije Srbije su dužne da podstiču, finansiraju i na druge načine omoguće izradu naučnih projekata kojima će se domaća i svetska javnost upoznati sa genocidom koji je srpski narod doživeo u 20. veku, čime će se vršiti prevencija genocida, kako srpski narod u budućnosti ne bi bio izložen novim stradanjima na prostorima jugoistočne Evrope. Država Srbija i njene institucije su dužne da kreiraju dugoročnu državnu strategiju po pitanju kulturnog i prosvetnog integrisanja Srba na Balkanu, te da formiraju srpske kulturno-informativne centre u svim glavnim gradovima država u okruženju, kao i u velikim evropskim i svetskim centrima gde žive Srbi. Državne institucije treba da po ubrzanom postupku krenu u rešavanje problema državljanstva, biračkog prava, restitucije, otvaranja arhiva i tajnih dosijea, problema izbeglih, prognanih i raseljenih Srba, kao i svih drugih konkretnih problema naših sunarodnika u rasejanju i okruženju. Narodna skupština je dužna da kroz zakonsku regulativu, poreske olakšice i finansijske podsticaje za investiranje, formiranje Fonda za ulaganje iz rasejanja, olakša povratak i uključenje Srba iz rasejanja u društveno-političke tokove u Srbiji, kako bi se stvorili uslovi za ubrzani ekonomski razvoj naše zemlje. Republika Srbija i njene institucije su dužne da podstiču i pomažu Srpsku pravoslavnu crkvu, Srpsku akademiju nauka i umetnosti, Maticu srpsku i druge važne nacionalne ustanove u misiji očuvanja srpskog nacionalnog identiteta u svetu. Diplomatsko-konzularna predstavništva Republike Srbije u svetu su dužna da rade na pomirenju i integrisanju svih srpskih organizacija, kao i na otvaranju novih dopunskih škola za učenje srpskog jezika u našim ambasadama i konzulatima. Predsednik i Vlada Republike Srbije treba da iskoriste sve zakonske mogućnosti da razvijaju postojeće i formiraju nove državne institucije koje bi se bavile položajem Srba u okruženju i rasejanju. Republika Srbija mora postati pravno uređeno, bezbedno i ekonomski perspektivno mesto za život svih naših sunarodnika koji žele da se sa svojim porodicama vrate u otadžbinu. Potrebno je da Narodna skupština Republike Srbije novim zakonskim rešenjima omogući bolje integrisanje Srba van Srbije, kao i osnove za njihovo što brže uključivanje u društveno-političke tokove u Srbiji, što će neminovno dovesti do bržeg ekonomskog i kulturnog razvoja, kao i do povratka u maticu mnogih Srba kojima je to životni san. Našim sunarodnicima iz okruženja i rasejanja treba obezbediti da imaju svoje predstavnike u Narodnoj skupštini i Vladi Republike Srbije i time direktno utiču na ostvarivanje svojih prava i društveno-političke procese. Prioriteti:
3. Donošenje i proglašenje Zakona o vojnoj neutralnosti Polazeći od Ustava Republike Srbije, Povelje UN i Rezolucije Narodne Skupštine o zaštiti suvereniteta, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka Republike Srbije od 26. 12. 2007. godine, Imajući u vidu realnu opasnost od ugrožavanja vojne neutralnosti Republike Srbije, proklamovane aktom Narodne skupštine, kao zvanične državne politike koja isključuje vezivanje, pridruživanje ili članstvo u bilo kom postojećem vojnom savezu do raspisivanja referenduma, Uzimajući u obzir nastalu štetu zaključivanjem ugovora, sporazuma i aranžmana sa NATO paktom kojima se, nelegitimno, priprema teren za napuštanje zvanične politike neutralnosti i formalno učlanjenje u NATO, Suočeni sa činjenicom da Republika Srbija nakon 23 godine od proklamovanog cilja punopravnog članstva u EU nije postala članica EU, kao i sa činjenicom blokiranja daljeg proširenja EU, Uzimajući u obzir činjenicu da je Srbija na putu evropskih i evroatlantskih integracija suočena sa nelegalnom secesijom Kosova i Metohije podržanom, vođenom i upravljanom od strane NATO i vodećih država EU, Polazeći od činjenice da NATO u odbrambenoj, bezbednosnoj i spoljnoj politici EU ima ključnu ulogu, Uzimajući u obzir direktnu konfrontaciju NATO i EU prema Ruskoj Federaciji, kao i specifičan geopolitički i geostrateški položaj Srbije i prijateljske odnose prema RF kao garantu očuvanja KiM u sastavu Srbije u Savetu bezbednosti UN, Uzimajući u obzir činjenicu da više od 80% građana Srbije ne podržava ulazak Srbije u NATO, dok više od 50% građana ne podržava ulazak Srbije u EU, Suočeni sa činjenicom da je na putu evropskih integracija Srbija ugrozila svoj nacionalni, državni, ekonomski, demografski i kulturno-moralni i civilizacijski opstanak, slobodu, samostalnost i dostojanstvo, Potrebno je istaći sledeće prioritete:
Vojna neutralnost ne znači i izolaciju Srbije. Naprotiv, ona znači postavljanje odnosa Srbije i EU na zdrave odnose i izlazak iz dalje politike uslovljavanja. Jasno je da je EU zaustavila dalje proširenje, a da je postavila priznanje tzv. Kosova kao uslov ulaska Srbije u EU, dok NATO predstavlja suverena na okupiranom delu teritorije Republike Srbije. Na drugoj strani, vlast Republike Srbije, posebno od 2012. godine, sve više se približava učlanjenju u NATO, istovremeno sve više popuštajući prema zahtevima separatista na Kosovu i Metohiji. Pored toga, sve veća konfrontacija NATO i EU sa Ruskom Federacijom nameće nužnost donošenja, po hitnom postupku, Zakona o vojnoj neutralnosti i proglašenje političke i vojne neutralnosti koja će postati osnov nove spoljne politike Republike Srbije. Srbija ostaje otvorena za bilateralnu saradnju sa EU kao organizacijom, kao i za bilateralnu saradnju sa pojedinačnim državama članicama EU, ali u skladu sa proklamovanim vrednostima i principima nove spoljne politike Republike Srbije, koji podrazumevaju uvažavanje ustavno-pravnog poretka, suvereniteta i teritorijalnog integriteta, vojne neutralnosti, kulturno-civilizacijskog i nacionalnog identiteta srpskog naroda, kao i ekonomskog i društvenog razvoja. U tom smislu, Srbija će razvijati privilegovana prijateljstva najpre sa državama EU koje nisu priznale nezavisnost Kosova, a sa ostalim partnerima sa kojima postoje tradicionalne ekonomske i političke veze bilateralnu saradnju na ravnopravnim osnovama i u nedvosmislenom interesu Srbije. Srbija ostaje zainteresovana za saradnju u okviru Evropskog ekonomskog prostora, bez ikakvog političkog uslovljavanja i u obostranom interesu. Srbija će preispitati postojeći Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju EU i predložiti novi sporazum o bilateralnoj saradnji sa EU. Srbija će preispitati SOFA sporazume sa NATO i učešće u Partnerstvu za mir. Srbija će slobodno i nezavisno, na ravnopravnoj osnovi i u obostranom interesu, paralelno težiti unapređenju saradnje sa Evroazijskom unijom i ODKB. 4. Ostvarivanje kvaliteta života svih građana Srbije U skladu sa principom ekonomsko-socijalnog razvoja, regionalne saradnje, kulturno-civilizacijskog i duhovno-moralnog identiteta, Srbija će raditi na poboljšanju kvaliteta života svih građana u funkciji ekonomskog, socijalnog, zdravstvenog, ekološkog, informaciono-digitalnog, kulturnog, obrazovnog i duhovnog napretka. Prioriteti: Saradnja sa svim političkim subjektima u Evropi i svetu koji ne sprovode uslovljavanje Srbije za ekonomsku saradnju i koji poštuju srpski kulturno-civilizacijski identitet i tradicionalne duhovno-moralne i porodične vrednosti, i ne nameću Srbiji LGBT+ ideologiju i novu transhumanu agendu. Saradnja sa svim partnerima u Evropi i svetu sa ciljem održavanja i unapređenja energetske nezavisnosti Srbije. Ekonomska diplomatija kao jedan od primarnih ciljeva nove spoljne politike Srbije. 5. Politika mira i međusobnog poštovanja i saradnje Kao članica OUN i potpisnica velikog broja međunarodnih ugovora, Srbija je u bližoj istoriji bila neposredna žrtva kršenja međunarodnog prava, od kojih su najproblematičniji protivpravna agresija NATO na SRJ i protivpravno priznavanje secesije na KiM. Zato su u skladu sa principom poštovanja i očuvanja međunarodnog prava, osnovni ciljevi Republike Srbije: Stvaranje stabilnog i održivog sistema međunarodnih odnosa zasnovanog na opšteprihvaćenim normama međunarodnog prava; Obezbeđivanje pravednog međunarodnog poretka sa jednakom sigurnošću za svakog člana OUN; Očuvanje OUN kao centralne institucije za očuvanje međunarodnih odnosa i koordinacije u svetu, jer OUN nema alternativu a ima međunarodni legitimitet; Očuvanje vladavine prava u međunarodnim odnosima i jačanje međunarodne kolektivne bezbednosti; Politika mira i rešavanja sukoba svim političkim diplomatskim sredstvima, inkluzivnim dijalogom i pregovorima koji uključuju sve strane i ne izoluju nijednu od njih; Međunarodna saradnja koja ima za cilj regulisanje migracionih procesa i odbacivanje upotrebe migracionih procesa za postizanje političkih ciljeva; Međunarodna ekonomska saradnja na ravnopravnim osnovama; Ekološka bezbednost i očuvanje životne sredine, kao i međunarodna zdravstvena i prehrambena bezbednost. IV Sredstva: bilateralna, regionalna i multilateralna saradnja Republika Srbija je otvorena za saradnju sa svima koji uvažavaju njen ustavno-pravni poredak, spoljno-politički subjektivitet, vojnu neutralnost, kulturno-civilizacijske i duhovno-moralne temelje. Ruska Federacija Uzimajući u obzir da Republika Srbija ima potpisanu Deklaraciju o strateškom partnerstvu sa Ruskom Federacijom od 24. maja 2013. godine, u kojoj je definisan razvoj saradnje u oblasti politike, trgovine, ekonomije, kulture, nauke, vojne tehnike i obrazovanja, i u kojoj stoji da se „odnosi između dve države podignu na najviši mogući nivo, istovremeno jačajući tesnu i dinamičnu bilateralnu saradnju i na međunarodnoj sceni, uključujući saradnju u okviru Ujedinjenih nacija i drugih međunarodnih organizacija i napore za jačanje mira i bezbednosti u Evropi“,
Evropska Unija EU predstavlja trenutnu geopolitičku realnost u susedstvu Republike Srbije. Zato je potrebno redefinisati odnose između Republike Srbije i Evropske Unije i postaviti ih na realne osnove. Imajući u vidu neuspeh ulaska Srbije u Evropsku Uniju, potrebno je zadržati načelnu otvorenost prema mogućnostima saradnje u okviru Evropskog ekonomskog prostora u skladu sa deklarisanim principima nove spoljne politike i tretiranja Srbije kao ravnopravnog međunarodnog subjekta. Srbija treba da bude najbolji sused Evropskoj uniji, uz saradnju na svim poljima na ravnopravnim osnovama i u obostranom interesu. Srbija će jačati na bilateralnom planu odnose sa svim članicama EU, kao i regionalnim inicijativima. Najveći evropski geopolitički interes jeste uspostavljanje zajedničkog ekonomskog, bezbednosnog i humanitarnog prostora od Atlantika do Pacifika, uspostavljanje mira i usklađivanje evropskih i evroazijskih interesa. To je novi put u međunarodnim odnosima, put pomirenja Evrope i Rusije, na korist svih država i nacija koji žive na evropskom i evroazijskom prostoru, put bezbednosti, ravnopravne saradnje, napretka i mira. Prioriteti: Saradnja sa državama unutar EU koje nisu priznale nezavisnost „Kosova“: Španija, Grčka, Rumunija, Kipar, Slovačka. Saradnja sa srednjoevropskim državama „Višegradske grupe“ koje zasnivaju svoje političke sisteme na konzervativnim, hrišćanskim i tradicionalno-porodičnim vrednostima, kao i svim političkim subjektima unutar EU koji se zalažu za Evropu nacija, suverenu nacionalnu politiku, konzervativne hrišćanske i porodične vrednosti, odgovornu migrantsku politiku i ekološki patriotizam. Saradnja sa tradicionalnim partnerima Grčkom i Italijom, kao i sa državama sa kojima imamo najtešnje ekonomske veze i brojnu dijasporu poput Nemačke i Austrije. Saradnja sa svim evropskim kraljevinama. Sjedinjene Američke Države Srbija i SAD imaju diplomatske odnose duge preko 140 godina. Srbija i SAD bile su države saveznice u Prvom i Drugom svetskom ratu. Izuzetak predstavlja poslednjih 30 godina od početka jugoslovenske krize u kojima su SAD napustile svog tradicionalnog saveznika i aktivno učestvovale u dezintegraciji srpskog političkog prostora i države. U skladu sa proklamovanim principima nove spoljne politike Republike Srbije, Srbija očekuje poboljšanje odnosa sa SAD i povratak na vreme savezništva, posebno imajući u vidu brojnost i značaj srpske dijaspore u SAD. Narodna Republika Kina Kina je važan partner Republike Srbije, najveća ekonomija na svetu i prijateljska zemlja koja priznaje suverenitet i teritorijalni integritet Republike Srbije u SB UN. Srbija je zainteresovana za kineske projekte koji promovišu prijateljstvo između naroda, ekonomsku korist svih učesnika i u skladu sa tim jačanje bilateralne trgovine, dvosmernog investiranja, infrastrukturne saradnje, produbljivanje finansijske saradnje, kao i saradnju u naučno-tehnološkom, obrazovnom, privrednom i kulturnom planu. Republika Srbija potvrđuje svoju privrženost saradnji sa NR Kinom u očuvanju međunarodnog prava i politici „Jedne Kine”. U skladu sa principima nove spoljne politike Republike Srbije potrebno je intenzivirati saradnju sa NR Kinom na svim nivoima. Izrael Polazeći od zajedničkog iskustva holokausta i genocida nad jevrejskim i srpskim narodom, i očuvanja tradicionalnih vrednosti, Republika Srbija će razvijati najbolje političke, ekonomske, kulturne, naučne i duhovne veze sa Izraelom u svim oblastima, na osnovu međusobnog poštovanja i posvećenosti izgradnji partnerskih odnosa u budućnosti. Turska Srbija želi dobre odnose sa Turskom kao regionalnom političkom i ekonomskom silom. Regionalna saradnja Srbiji je prioritet jačanje saradnje i čvršće povezivanje sa Republikom Srpskom i Crnom Gorom u prvom koraku, a u drugom i sa Bih i Severnom Makedonijom. Srpske integracije predstavljaju prirodni, logičan i interesni oblik povezivanja i osnov za ekonomski i svaki drugi društveni boljitak srpskog naroda koji vekovima egzistira na ovim prostorima. Oslonjeni na zajedničku istoriju, tradiciju, jezik i kulturu, Imajući u vidu krizu u EU i kraj neuspešnog procesa pristupanja zemalja zapadnog Balkana EU, Osećajući potrebu za novim i opštekorisnim oblikom regionalne integracije država u kojima živimo, Smatrajući da od zone slobodne trgovine (CEFTA) treba da dođemo do višeg oblika regionalne integracije, Izražavamo jasnu nameru da se prostori Republike Srbije, Republike Srpske i Crne Gore, a u perspektivi i BiH i Severne Makedonije, regionalno integrišu, pre svega u oblasti ekonomije, ali i kroz druge oblike saradnje, jer su pored zone slobodne trgovine, u kojoj se Srbija, Crna Gora i Republika Srpska sada nalaze, mogući i drugi viši oblici integracija koji bi doveli do liberalizacije ne samo prometa roba i usluga, već i do slobodnog protoka ljudi i kapitala. Zato je potrebno da se Republika Srbija, Republika Srpska i Republika Crna Gora povežu u:
Srpske integracije pored ekonomskih integracija podrazumevaju i šire integracije zasnovane na kulturnoj, obrazovnoj, naučnoj, ekološkoj, antimonopolskoj i drugim politikama koje su od izuzetnog značaja za ove prostore i njihov transfer od neoliberalne ka ekonomiji zasnovanoj na zaštiti domaćih interesa. Ove integracije počivaju na konsenzusu o prioritetima ovog područja:
Dalja logika regionalne saradnje pored BiH i Severne Makedonije može uključiti i Bugarsku, Grčku, Rumuniju. U tom cilju treba jačati „Krajovsku inicijativu“ Srbije, Rumunije i Bugarske, ali i Kvadrilateralu (Srbija, Grčka, Rumunija, Bugarska), uz staru krilaticu koja nikada nije izgubila na važnosti: „Balkan – balkanskim narodima”! Srbija treba da razvija saradnju i sa drugim srednjoevropskim i mediteranskim inicijativama koje se prirodno naslanjaju na regionalne inicijative na Balkanu i predstavljaju veliki istočno-evropski prostor koji može biti posebna sfera medijacije između Evrope i Rusije i uspostavljanja trajnog evropskog mira i saradnje. Multilateralna saradnja Srbija će nastaviti da razvija sveobuhvatnu saradnju, partnerstvo i poverenje sa velikim državama sveta, posebno onim koje priznaju suverenitet i teritorijalni integritet Srbije poput Indije, Irana, Indonezije, Brazila, Argentine, Meksika, Kube, Sirije, Etiopije, Kenije i svih drugih država koje se zalažu za multipolarni poredak i očuvanje tradicionalnih vrednosti. Srbija će razvijati saradnju sa zemljama BRIKS, Šangajska organizacija za saradnju (ŠOS), ASEAN, Afrička unija, Pokreta Nesvrstanih, kao značajnim međunarodnim faktorima multipolarnog sveta u nastajanju. Srbija će težiti očuvanju međunarodnog prava, mira i bezbednosti kroz multilateralne mehanizme OUN i OEBS. Javna diplomatija U cilju realizacije istaknutih principa, ciljeva i prioriteta nove spoljne politike, Srbija treba da uključi sva raspoloživa diplomatska sredstva: ekonomsku diplomatiju, kulturnu diplomatiju, zdravstvenu i ekološku diplomatiju, sportsku diplomatiju, diplomatiju upravnih okruga i lokalne samouprave, diplomatiju civilnog sektora, diplomatiju uglednih pojedinaca, diplomatiju dijaspore, vojnu diplomatiju, crkvenu diplomatiju i druge oblike digitalne, mrežne i integrisane diplomatije. U tu svrhu potrebna je velika reforma naše diplomatske službe, kao i školovanje i praksa novog profesionalnog kadra. V Primena i kontrola Potrebno je izmeniti i dopuniti:
(Dveri) |