Политички живот | |||
Нацрт стратегије нове спољне политике Србије |
петак, 07. јул 2023. | |
У тренутку када нити једна политичка организација у нашој земљи, као ни сама држава Србија, нема развијену нову спољно-политичку стратегију, прилагођену геополитичким променама у свету, Српски покрет Двери излази у јавност са нацртом нове спољне политике Србије који може послужити као основа за дијалог на ову тему. Позивамо све државне институције, политичке актере, стручњаке и медије на разговор о овом отвореном документу који захтева постизање националног консензуса и стално ажурирање према новим геополитичким променама које тек следе. С обзиром на важност ове теме, председник Српског покрета Двери Бошко Обрадовић и интернационални секретар др Андреј Митић стоје на располагању медијима за интервјуе и изјаве поводом програма нове спољне политике. Програм нове спољне политике Српског покрета Двери, усвојен на Главном одбору одржаном 21. маја 2023. године у Новом Саду Србија и савремени свет У последњих неколико деценија свет се рапидно променио у политичком, економском и технолошком смислу. Појавили су се нови центри економске и политичке интеграције и моћи, поред САД и ЕУ, као што су Русија и Кина, затим Латиноамеричка унијa, Бразил, Индија и Афричка унија. Уз све већи повратак државе као субјекта међународних односа, и поновно јачање националног и државног суверенитета, као и слабљење неолибералне идеологије као наметнуте глобалне легитимационе формуле, може се говорити о стварању темеља једног новог, мултиполарног и пост-либералног међународног поретка. Настајући светски поредак и даље је у процесу трансформације, и као такав је флексибилан и све теже предвидив, препун нових изазова, претњи и опасности. То је свет промењене и даље променљиве геополитичке реалности, што захтева узимање у обзир нових околности и ново постављање државе Србије у спољној политици. Република Србија нема своју спољно-политичку стратегију усвојену као државни документ. Спољно-политичка оријентација препуштена је „саморазумљивим“ европским интеграцијама, или ad hoc поступању у складу са тренутним интересима власти. Овај отворени документ нове спољне политике покушај је Српског покрета Двери да се отвори дебата на ову тему, како би се постигао базични национални консензус и донела нова државна и национална стратегија која одговара вредностима и интересима српског народа као једног и недељивог, и Србије као суверене, независне, војно неутралне, економски, социјално и културно развијене, еколошки и здравствено безбедне државе! I Опште одредбе Полазећи од Устава Републике Србије, Повеље УН, Завршног акта из Хелсинкија, Резолуције 1244 СБ УН и општепризнатих принципа и правила међународног права, као и Резолуције Народне скупштине о заштити суверенитета, територијалног интегритета и уставног поретка Републике Србије, Узимајући у обзир неуспешне интеграције у ЕУ након 23 године од јавно прокламованог циља уласка Републике Србије у пуноправно чланство у ЕУ од стране власти након 5. октобра 2000. године, Имајући у виду промењени контекст евроинтеграција, заустављање процеса проширења, „умор“ ЕУ од даљег ширења, унутрашње реформе и легитимациону кризу унутар ЕУ, с тим у вези и све јачу политику условљавања ЕУ институција и званичника према Србији, Суочени са чињеницом да су држава Србија и српски народ на прокламованом безалтернативном путу евроинтеграција од 2000. године:
II Принципи спољне политике Србије
У складу са постављеним принципима, Српски покрет Двери прокламује следеће циљеве и приоритете спољне политике Србије: III Циљеви и приоритети спољне политике 1. Очување Косова и Метохије у саставу Републике Србије. Реинтеграција Косова и Метохије у уставно-правни поредак Републике Србије:
2. Очување и унапређење статуса Срба и СПЦ у матичним српским земљама, окружењу и дијаспори. Српски народ је један и недељив. Српски народ је аутохтон народ са полицентричном матицом на територији бивше СФРЈ и шире на Балкану, што се посебно односи на Републику Србију, Републику Хрватску, Републику Српску и БиХ, Републику Црну Гору и Републику Северну Македонију. Основа српске спољне политике треба да буде њен народ који је мимо своје воље остао да живи изван заједничке државе. Под појмом Срба у „региону“ подразумевају се припадници српског народа који живе у Републици Словенији, Румунији, Грчкој, Албанији и Мађарској. Полазећи од Устава Републике Србије којим је утврђено да Република Србија штити права и интересе својих држављана у иностранству, и да развија и унапређује односе Срба који живе у иностранству са Републиком Србијом, Полазећи од Закона о дијаспори и Србима у региону, Полазећи од демографске катастрофе српског народа у Републици Србији, Узимајући у обзир чињеницу да око пет милиона Срба живи тренутно ван Србије, Препознајући чињеницу да Срби у расејању и региону пружају огромну интелектуалну, финансијску и моралну помоћ државним институцијама Србије и својим сународницима у Србији, Констатујући да се у земљама региона поново манифестују појаве неонацизма, фашизма, ксенофобије и расне нетолеранције, посебно према припадницима српског народа, Нарочито имајући у виду да су Срби тренутно најобесправљенији народ у Европи и да смо сведоци константне насилне асимилације и дискриминације, што је у супротности са Универзалном декларацијом о људским правима усвојеном од стране Генералне скупштине Уједињених нација, Држава Србија и њене институције су дужне да, у складу са обавезама које произлазе из Устава Републике Србије, закључивањем билатералних споразума са свим државама у којима Срби живе инсистирају на заштити личних и колективних права наших сународника, у складу са међународним правним актима. Надлежне институције Републике Србије ће посебну пажњу посветити Србима у матичним српским земљама и региону, којима се од распада СФРЈ и формирања нових држава на Балкану не омогућава очување верског, националног и културног идентитета, што није случај са националним мањинама у Србији. Државне институције Србије су дужне да подстичу, финансирају и на друге начине омогуће израду научних пројеката којима ће се домаћа и светска јавност упознати са геноцидом који је српски народ доживео у 20. веку, чиме ће се вршити превенција геноцида, како српски народ у будућности не би био изложен новим страдањима на просторима југоисточне Европе. Држава Србија и њене институције су дужне да креирају дугорочну државну стратегију по питању културног и просветног интегрисања Срба на Балкану, те да формирају српске културно-информативне центре у свим главним градовима држава у окружењу, као и у великим европским и светским центрима где живе Срби. Државне институције треба да по убрзаном поступку крену у решавање проблема држављанства, бирачког права, реституције, отварања архива и тајних досијеа, проблема избеглих, прогнаних и расељених Срба, као и свих других конкретних проблема наших сународника у расејању и окружењу. Народна скупштина је дужна да кроз законску регулативу, пореске олакшице и финансијске подстицаје за инвестирање, формирање Фонда за улагање из расејања, олакша повратак и укључење Срба из расејања у друштвено-политичке токове у Србији, како би се створили услови за убрзани економски развој наше земље. Република Србија и њене институције су дужне да подстичу и помажу Српску православну цркву, Српску академију наука и уметности, Матицу српску и друге важне националне установе у мисији очувања српског националног идентитета у свету. Дипломатско-конзуларна представништва Републике Србије у свету су дужна да раде на помирењу и интегрисању свих српских организација, као и на отварању нових допунских школа за учење српског језика у нашим амбасадама и конзулатима. Председник и Влада Републике Србије треба да искористе све законске могућности да развијају постојеће и формирају нове државне институције које би се бавиле положајем Срба у окружењу и расејању. Република Србија мора постати правно уређено, безбедно и економски перспективно место за живот свих наших сународника који желе да се са својим породицама врате у отаџбину. Потребно је да Народна скупштина Републике Србије новим законским решењима омогући боље интегрисање Срба ван Србије, као и основе за њихово што брже укључивање у друштвено-политичке токове у Србији, што ће неминовно довести до бржег економског и културног развоја, као и до повратка у матицу многих Срба којима је то животни сан. Нашим сународницима из окружења и расејања треба обезбедити да имају своје представнике у Народној скупштини и Влади Републике Србије и тиме директно утичу на остваривање својих права и друштвено-политичке процесе. Приоритети:
3. Доношење и проглашење Закона о војној неутралности Полазећи од Устава Републике Србије, Повеље УН и Резолуције Народне Скупштине о заштити суверенитета, територијалног интегритета и уставног поретка Републике Србије од 26. 12. 2007. године, Имајући у виду реалну опасност од угрожавања војне неутралности Републике Србије, прокламоване актом Народне скупштине, као званичне државне политике која искључује везивање, придруживање или чланство у било ком постојећем војном савезу до расписивања референдума, Узимајући у обзир насталу штету закључивањем уговора, споразума и аранжмана са НАТО пактом којима се, нелегитимно, припрема терен за напуштање званичне политике неутралности и формално учлањење у НАТО, Суочени са чињеницом да Република Србија након 23 године од прокламованог циља пуноправног чланства у ЕУ није постала чланица ЕУ, као и са чињеницом блокирања даљег проширења ЕУ, Узимајући у обзир чињеницу да је Србија на путу европских и евроатлантских интеграција суочена са нелегалном сецесијом Косова и Метохије подржаном, вођеном и управљаном од стране НАТО и водећих држава ЕУ, Полазећи од чињенице да НАТО у одбрамбеној, безбедносној и спољној политици ЕУ има кључну улогу, Узимајући у обзир директну конфронтацију НАТО и ЕУ према Руској Федерацији, као и специфичан геополитички и геостратешки положај Србије и пријатељске односе према РФ као гаранту очувања КиМ у саставу Србије у Савету безбедности УН, Узимајући у обзир чињеницу да више од 80% грађана Србије не подржава улазак Србије у НАТО, док више од 50% грађана не подржава улазак Србије у ЕУ, Суочени са чињеницом да је на путу европских интеграција Србија угрозила свој национални, државни, економски, демографски и културно-морални и цивилизацијски опстанак, слободу, самосталност и достојанство, Потребно је истаћи следеће приоритете:
Војна неутралност не значи и изолацију Србије. Напротив, она значи постављање односа Србије и ЕУ на здраве односе и излазак из даље политике условљавања. Јасно је да је ЕУ зауставила даље проширење, а да је поставила признање тзв. Косова као услов уласка Србије у ЕУ, док НАТО представља суверена на окупираном делу територије Републике Србије. На другој страни, власт Републике Србије, посебно од 2012. године, све више се приближава учлањењу у НАТО, истовремено све више попуштајући према захтевима сепаратиста на Косову и Метохији. Поред тога, све већа конфронтација НАТО и ЕУ са Руском Федерацијом намеће нужност доношења, по хитном поступку, Закона о војној неутралности и проглашење политичке и војне неутралности која ће постати основ нове спољне политике Републике Србије. Србија остаје отворена за билатералну сарадњу са ЕУ као организацијом, као и за билатералну сарадњу са појединачним државама чланицама ЕУ, али у складу са прокламованим вредностима и принципима нове спољне политике Републике Србије, који подразумевају уважавање уставно-правног поретка, суверенитета и територијалног интегритета, војне неутралности, културно-цивилизацијског и националног идентитета српског народа, као и економског и друштвеног развоја. У том смислу, Србија ће развијати привилегована пријатељства најпре са државама ЕУ које нису признале независност Косова, а са осталим партнерима са којима постоје традиционалне економске и политичке везе билатералну сарадњу на равноправним основама и у недвосмисленом интересу Србије. Србија остаје заинтересована за сарадњу у оквиру Европског економског простора, без икаквог политичког условљавања и у обостраном интересу. Србија ће преиспитати постојећи Споразум о стабилизацији и придруживању ЕУ и предложити нови споразум о билатералној сарадњи са ЕУ. Србија ће преиспитати СОФА споразуме са НАТО и учешће у Партнерству за мир. Србија ће слободно и независно, на равноправној основи и у обостраном интересу, паралелно тежити унапређењу сарадње са Евроазијском унијом и ОДКБ. 4. Остваривање квалитета живота свих грађана Србије У складу са принципом економско-социјалног развоја, регионалне сарадње, културно-цивилизацијског и духовно-моралног идентитета, Србија ће радити на побољшању квалитета живота свих грађана у функцији економског, социјалног, здравственог, еколошког, информационо-дигиталног, културног, образовног и духовног напретка. Приоритети: Сарадња са свим политичким субјектима у Европи и свету који не спроводе условљавање Србије за економску сарадњу и који поштују српски културно-цивилизацијски идентитет и традиционалне духовно-моралне и породичне вредности, и не намећу Србији ЛГБТ+ идеологију и нову трансхуману агенду. Сарадња са свим партнерима у Европи и свету са циљем одржавања и унапређења енергетске независности Србије. Економска дипломатија као један од примарних циљева нове спољне политике Србије. 5. Политика мира и међусобног поштовања и сарадње Као чланица ОУН и потписница великог броја међународних уговора, Србија је у ближој историји била непосредна жртва кршења међународног права, од којих су најпроблематичнији противправна агресија НАТО на СРЈ и противправно признавање сецесије на КиМ. Зато су у складу са принципом поштовања и очувања међународног права, основни циљеви Републике Србије: Стварање стабилног и одрживог система међународних односа заснованог на општеприхваћеним нормама међународног права; Обезбеђивање праведног међународног поретка са једнаком сигурношћу за сваког члана ОУН; Очување ОУН као централне институције за очување међународних односа и координације у свету, јер ОУН нема алтернативу а има међународни легитимитет; Очување владавине права у међународним односима и јачање међународне колективне безбедности; Политика мира и решавања сукоба свим политичким дипломатским средствима, инклузивним дијалогом и преговорима који укључују све стране и не изолују ниједну од њих; Међународна сарадња која има за циљ регулисање миграционих процеса и одбацивање употребе миграционих процеса за постизање политичких циљева; Међународна економска сарадња на равноправним основама; Еколошка безбедност и очување животне средине, као и међународна здравствена и прехрамбена безбедност. IV Средства: билатерална, регионална и мултилатерална сарадња Република Србија је отворена за сарадњу са свима који уважавају њен уставно-правни поредак, спољно-политички субјективитет, војну неутралност, културно-цивилизацијске и духовно-моралне темеље. Руска Федерација Узимајући у обзир да Република Србија има потписану Декларацију о стратешком партнерству са Руском Федерацијом од 24. маја 2013. године, у којој је дефинисан развој сарадње у области политике, трговине, економије, културе, науке, војне технике и образовања, и у којој стоји да се „односи између две државе подигну на највиши могући ниво, истовремено јачајући тесну и динамичну билатералну сарадњу и на међународној сцени, укључујући сарадњу у оквиру Уједињених нација и других међународних организација и напоре за јачање мира и безбедности у Европи“,
Европска Унија ЕУ представља тренутну геополитичку реалност у суседству Републике Србије. Зато је потребно редефинисати односе између Републике Србије и Европске Уније и поставити их на реалне основе. Имајући у виду неуспех уласка Србије у Европску Унију, потребно је задржати начелну отвореност према могућностима сарадње у оквиру Европског економског простора у складу са декларисаним принципима нове спољне политике и третирања Србије као равноправног међународног субјекта. Србија треба да буде најбољи сусед Европској унији, уз сарадњу на свим пољима на равноправним основама и у обостраном интересу. Србија ће јачати на билатералном плану односе са свим чланицама ЕУ, као и регионалним иницијативима. Највећи европски геополитички интерес јесте успостављање заједничког економског, безбедносног и хуманитарног простора од Атлантика до Пацифика, успостављање мира и усклађивање европских и евроазијских интереса. То је нови пут у међународним односима, пут помирења Европе и Русије, на корист свих држава и нација који живе на европском и евроазијском простору, пут безбедности, равноправне сарадње, напретка и мира. Приоритети: Сарадња са државама унутар ЕУ које нису признале независност „Косова“: Шпанија, Грчка, Румунија, Кипар, Словачка. Сарадња са средњоевропским државама „Вишеградске групе“ које заснивају своје политичке системе на конзервативним, хришћанским и традиционално-породичним вредностима, као и свим политичким субјектима унутар ЕУ који се залажу за Европу нација, суверену националну политику, конзервативне хришћанске и породичне вредности, одговорну мигрантску политику и еколошки патриотизам. Сарадња са традиционалним партнерима Грчком и Италијом, као и са државама са којима имамо најтешње економске везе и бројну дијаспору попут Немачке и Аустрије. Сарадња са свим европским краљевинама. Сједињене Америчке Државе Србија и САД имају дипломатске односе дуге преко 140 година. Србија и САД биле су државе савезнице у Првом и Другом светском рату. Изузетак представља последњих 30 година од почетка југословенске кризе у којима су САД напустиле свог традиционалног савезника и активно учествовале у дезинтеграцији српског политичког простора и државе. У складу са прокламованим принципима нове спољне политике Републике Србије, Србија очекује побољшање односа са САД и повратак на време савезништва, посебно имајући у виду бројност и значај српске дијаспоре у САД. Народна Република Кина Кина је важан партнер Републике Србије, највећа економија на свету и пријатељска земља која признаје суверенитет и територијални интегритет Републике Србије у СБ УН. Србија је заинтересована за кинеске пројекте који промовишу пријатељство између народа, економску корист свих учесника и у складу са тим јачање билатералне трговине, двосмерног инвестирања, инфраструктурне сарадње, продубљивање финансијске сарадње, као и сарадњу у научно-технолошком, образовном, привредном и културном плану. Република Србија потврђује своју приврженост сарадњи са НР Кином у очувању међународног права и политици „Једне Кине”. У складу са принципима нове спољне политике Републике Србије потребно је интензивирати сарадњу са НР Кином на свим нивоима. Израел Полазећи од заједничког искуства холокауста и геноцида над јеврејским и српским народом, и очувања традиционалних вредности, Република Србија ће развијати најбоље политичке, економске, културне, научне и духовне везе са Израелом у свим областима, на основу међусобног поштовања и посвећености изградњи партнерских односа у будућности. Турска Србија жели добре односе са Турском као регионалном политичком и економском силом. Регионална сарадња Србији је приоритет јачање сарадње и чвршће повезивање са Републиком Српском и Црном Гором у првом кораку, а у другом и са Бих и Северном Македонијом. Српске интеграције представљају природни, логичан и интересни облик повезивања и основ за економски и сваки други друштвени бољитак српског народа који вековима егзистира на овим просторима. Ослоњени на заједничку историју, традицију, језик и културу, Имајући у виду кризу у ЕУ и крај неуспешног процеса приступања земаља западног Балкана ЕУ, Осећајући потребу за новим и општекорисним обликом регионалне интеграције држава у којима живимо, Сматрајући да од зоне слободне трговине (CEFTA) треба да дођемо до вишег облика регионалне интеграције, Изражавамо јасну намеру да се простори Републике Србије, Републике Српске и Црне Горе, а у перспективи и БиХ и Северне Македоније, регионално интегришу, пре свега у области економије, али и кроз друге облике сарадње, јер су поред зоне слободне трговине, у којој се Србија, Црна Гора и Република Српска сада налазе, могући и други виши облици интеграција који би довели до либерализације не само промета роба и услуга, већ и до слободног протока људи и капитала. Зато је потребно да се Република Србија, Република Српска и Република Црна Гора повежу у:
Српске интеграције поред економских интеграција подразумевају и шире интеграције засноване на културној, образовној, научној, еколошкој, антимонополској и другим политикама које су од изузетног значаја за ове просторе и њихов трансфер од неолибералне ка економији заснованој на заштити домаћих интереса. Ове интеграције почивају на консензусу о приоритетима овог подручја:
Даља логика регионалне сарадње поред БиХ и Северне Македоније може укључити и Бугарску, Грчку, Румунију. У том циљу треба јачати „Крајовску иницијативу“ Србије, Румуније и Бугарске, али и Квадрилатералу (Србија, Грчка, Румунија, Бугарска), уз стару крилатицу која никада није изгубила на важности: „Балкан – балканским народима”! Србија треба да развија сарадњу и са другим средњоевропским и медитеранским иницијативама које се природно наслањају на регионалне иницијативе на Балкану и представљају велики источно-европски простор који може бити посебна сфера медијације између Европе и Русије и успостављања трајног европског мира и сарадње. Мултилатерална сарадња Србија ће наставити да развија свеобухватну сарадњу, партнерство и поверење са великим државама света, посебно оним које признају суверенитет и територијални интегритет Србије попут Индије, Ирана, Индонезије, Бразила, Аргентине, Мексика, Кубе, Сирије, Етиопије, Кеније и свих других држава које се залажу за мултиполарни поредак и очување традиционалних вредности. Србија ће развијати сарадњу са земљама БРИКС, Шангајска организација за сарадњу (ШОС), АСЕАН, Афричка унија, Покрета Несврстаних, као значајним међународним факторима мултиполарног света у настајању. Србија ће тежити очувању међународног права, мира и безбедности кроз мултилатералне механизме ОУН и ОЕБС. Јавна дипломатија У циљу реализације истакнутих принципа, циљева и приоритета нове спољне политике, Србија треба да укључи сва расположива дипломатска средства: економску дипломатију, културну дипломатију, здравствену и еколошку дипломатију, спортску дипломатију, дипломатију управних округа и локалне самоуправе, дипломатију цивилног сектора, дипломатију угледних појединаца, дипломатију дијаспоре, војну дипломатију, црквену дипломатију и друге облике дигиталне, мрежне и интегрисане дипломатије. У ту сврху потребна је велика реформа наше дипломатске службе, као и школовање и пракса новог професионалног кадра. V Примена и контрола Потребно је изменити и допунити:
(Двери) |