Коментар дана | |||
Устав не треба мењати без преке потребе |
![]() |
![]() |
![]() |
четвртак, 07. октобар 2021. | |
Предложени амандмани су канда плод „великог компромиса“ који је направила радна група а потврдио уставни одбор. У том договору предлагач (Влада) је успео да дође до текста који ће, највероватније, „потврдити“ „Венецијанска комисија“ (као да је она уставни фактор) и тако направити корак ка освајању поглавља у „ЕУ интеграцијама“. Другој страни у компромису, представницима репрезентативних удружења судија и тужилаца, услишено је готово све што су тражили – сталност функције (без трогодишњег „пробног рада“), судијска и тужилачка већина у телима која бирају и разрешавају судије и тужиоце (сада ВСС и ДВТ), појачане статусне гаранције, останак правосудне академије изван Устава, чак и жалба Уставном суду због премештања (једно организационо-техничко питање), а осмишљен је ипрактично независан, суду раван, положај тужилаштва (тренутно ужива„самосталност“). Сигурно да је овај текст неупоредиво бољи од оног скројеног од непознатог аутора 2018. године, како (номо)технички тако и по питању независности правосуђа. Али, ако бисмо поштено мерили предложено са постојећим уставним нормама, нисам сигуран да бисмо дошли до истог закључка. Виде се помаци унапред, али и уназад. Прва примедба можда изгледа формална, али није лишена суштине – неки амандмани су преопширни и нипошто нису за устав, већ за закон или подзаконски пропис (опширне норме о непреместивости судија или отужилачким обавезним упутствима). Још на факултету учимо да не смесваколико право бити садржина устава (materia const.), већ само оно најважније за једно политичко друштво – у супротном, устави би били многотомни и сасвим нечитљиви. Такође, амандмани су и стилско-језички далеко од савршеног, а Устав би морао бар тежити да буде језикословно беспрекоран текст (да „обавља“ а не да „врши“, „независан и самосталан“ а не обратно, „изнето“ а не „дато“ мишљење и др). Навешћу и неколике критике конкретних одредби: органи који бирају и разрешавају судије и тужиоце (савети) одлучују тешко достижном већином са осам од 11 гласова, што може довести до честе блокаде одлучивања (то је већ бивало и са блажом већином). Није јасно ни како ће новопредложено међусобно „проверавање“ уместо „контроле“ (sic!) трију власти - извршне, законодавне и судске по чл. 4 Устава - бити спровођено јер Скупштина више не бира судије, тужиоце, председнике судова и будуће главне тужиоце (само јој остаје избор Врховног тужиоца али на предлог будућег Високог савета тужилаца). Ако већ „проверавања“ не може бити, не треба га ни у Устав уписивати.
С друге стране, потпуна одвојеност правосуђа од на изборима биране власти, може довести до конзервативизма и отуђености („судијска котерија“) функционера који „мач Правдин у рукама држе“. Као примедба стоји и резервни начин избора чланова судског и тужилачког савета од стране петочланог „накалемљеног“ тела, ако их Скупштина не изабере двотрећинском већином (anti dead-lock механизам који чине председници Скупштине, Уставног и Врховног суда, Врховни тужилац и Заштитник грађана). Овај механизам треба да доприноси окончању избора у парламенту, а не да подстиче алтернативни пут избора који је једноставнији и посредно под контролом парламентарне већине. Зазор изазива и реално допуњавање уставног начела поделе власти тако да и тужилаштво буде једна грана власти, крштена „јединственом (?) и самосталном“. Можда је у реду то што су „заменици тужиоца“ постали „тужиоци“ (вечито „заменик“ може звучати инфериорно), али нису ли радна група и Одбор стварним оснивањем „четврте гране власти“ изашли изван Владиног предлога о промени Устава. Тужилаштво, као јединствен орган, више није орган који спроводи политички план борбе против (организованог) криминала, већ ваљда неки свој тужилачки план. И коме ће за то бити одговорно ако не само себи.
Суверена држава устав мења ретко и то увек због ње саме и грађана јој, а не ради испуњавања туђих формалних услова (на пример, из пакета „евроатланских интеграција“). Ако је овде мотив ово прво, предложени амандмани имају јасну нит – осигурање независности правосуђа. Таквим углавном изгледају предложене измене о органима који бирају судије и тужиоце, о појачаној уставносудској заштити статуса, о сталности мандата или о разрешењу. Али за независност није довољна уставна норма, питање је сложеније и првенствено се тиче достојанства, поштења, објективности, правичности и знања самог судије и тужиоца. Потребно је да прођу генерације таквих праведних и стручних правника како би се ови циљеви не само досегли него и на вечно утврдили (ако то није утопија). И сад правосуђе има јасне уставне гаранције независности, али ће мало ко рећи да су судије стварно независне и имуне од моћи политике и новца и, што је много горе, да су правичне. Све је изгледније да је мотив измена онај други – Устав ћемо мењати зато што је то „у тренду“ (и Албанија је, и Црна Гора, и С. Македонија) на путу у срећну европску (ЕУ) будућност. Али ако је та будућност неизгледна, како то већина нас види, у Устав не треба дирати, тек тако мењања ради.
|