Komentar dana | |||
Ko plaća dug Er Srbije? |
subota, 07. jun 2014. | |
Kada je u avgustu prošle godine potpisan ugovor o strateškom partnerstvu „Etihada“ i „Jat ervejza“, ubeđivani smo da je to jedino rešenje za posrnulu srpsku avio-kompaniju, koja je samo u 2012. godini imala gubitak od 37 miliona evra. Partner iz Ujedinjenih Arapskih Emirata proglašen je za idealnog, a ugovorom potpisanim sa tadašnjim PPV-om Vučićem, Etihad je postao vlasnik 49 procenata JAT-a i dobio pravo da u narednih pet godina upravlja tom firmom. Ipak, u medijskoj pompi oko nove kompanije „Er Srbija“ negde se zagubila i činjenica da je javnosti ostalo nepoznato šta je tačno potpisano i koje su precizne obaveze novih partnera. U oktobru prošle godine novo rukovodstvo preuzelo je kormilo, ime je promenjeno u „Er Srbija“, a nova kompanija je odjednom postala „međunarodna avio-kompanija koja posluje u globalnim razmerama sa partnerima koji spadaju u red vodećih svetskih finansijskih i poslovnih organizacija“. Stari JAT je tako poleteo u novi život, a na prozivke javnosti sa odgovornih mesta je s vremena na vreme saopštavano da će i ugovor o partnerstvu „uskoro“ biti objavljen. Poslednji je to učinio Siniša Mali, predsednik Privremenog organa Beograda i doskorašnji savetnik za finansije i privredu sadašnjeg premijera AV, koji je sredinom marta saopštio da će „sve u vezi s osnivanjem `Er Srbija` biti obelodanjeno narednih sedmica“, i da su se i predstavnici "Etihada" saglasili da ugovor bude javan. Tajanstveni ugovor je, međutim, još uvek ostao nepoznanica, a umesto toga nedavno je obelodanjen finansijski izveštaj "Er Srbije" za 2013. godinu, prema kome je kompanija prošlu godinu završila sa gubitkom od čak 73 miliona evra, što je zvanično najgori gubitak u istoriji našeg nacionalnog avio-prevoznika. Prema objavljenom finansijskom izveštaju, operativni gubitak te kompanije iznosi 45 miliona evra, dok saldo od 28 miliona obuhvata korekcije stanja konta bivšeg JAT-a. Srpski avio-prevoznik je prvi put dao realnu sliku finansijskog poslovanja, a menadžment ovaj gubitak pravda dugogodišnjim lošim poslovanjem, uz najavu da je minus stvar prošlosti, pošto se u prvom kvartalu 2014. beleži rast broja putnika za 66 odsto, a prevoza robe 46 odsto. Ipak, ostaje pitanje otkud toliki dug? Ne možemo odmah kriviti novu upravu, jer je "Etihad" preuzeo JAT nekoliko meseci pre isteka godine, pa i novi vlasnik nije mogao odmah da zapuši sve rupe. Ali, "Etihad" je sada i suvlasnik i upravljač "Er Srbije", pa je samim tim i odgovornost za manjak na njemu, srazmerno vlasništvu. Zato se prirodno nameće pitanje - ko će ovaj ogromni manjak da plati, a mnogi već sumnjaju, s obzirom na to da vlada uporno drži ugovor tajnim, verovatno i opravdano, da će se najveći deo tog gubitka, više nego dvostruko većeg u odnosu na prethodne godine, svaliti na ionako prazan srpski budžet. Pojedini stručnjaci pretpostavljaju da su svi troškovi u fazi pravljenja nove kompanije praktično išli na naš račun, a da smo mi nagradili stranog ulagača, i podneli veći deo troškova. Ipak, pošto je ugovor još uvek tajni, i stručnjaci mogu samo da pretpostavljaju. Do tad, ne zna se ni ko je kriv, ni otkud toliki manjak, ni ko će da ga plati. Baš transparentno, sve u skladu sa novom politikom Vlade. Ko zna koliko će nas promene i štednja koji se najavljuju na kraju koštati. |