Komentar dana | |||
Jedna karta za Holivud |
ponedeljak, 08. jun 2009. | |
U predstojećem sudskom okršaju Nove srpske političke misli (u daljem tekstu NSPM) i Inicijative mladih za ljudska prava (u daljem tekstu IMZLjP), novi heroj albanskih Internet foruma Viktor Gojcaj mogao bi da bude svedok – i odbrane i tužilaštva. Znate već ceo slučaj: prvo Dobrica Ćosić napiše da su Albanci "talog tribalnog varvarskog Balkana"; zatim Biljana Kovačević Vučo podnese krivičnu prijavu protiv Ćosića, optužujući ga da je tom frazom širio međunacionalnu mržnju; onda Zoran Grbić u tekstu "Očevi, oci i maćehe Srbije", na ovom sajtu, navede da ni on ne zna za neka kolektivna ili pojedinačna dostignuća kojima su Albanci obogatili čovečanstvo; na kraju, IMZLjP tuži Grbića i glavnog urednika NSPM-a za govor mržnje... I, sada NSPM i IMZLjP ulaze u sudnicu, u kojoj će se neminovno raspravljati i o tome da li su Albanci zaista "balkanski talog". Pomenuti Viktor Gojcaj, sudeći po munjevitom uspehu u "sedmoj umetnosti", svakako bi ojačao tužbu. Ovaj poreklom Albanac, naime, sa samo 25 godina, bez ikakvog prethodnog iskustva, glumio je u visokobudžetnom holivudskom trileru "Otmica u metrou" ("The Taking of Pelham 1 2 3"), uz velikane kao što su Denzel Vašington, DŽon Travolta, DŽejms Gandolfini i DŽon Turturo. Travolta igra glavnog negativca, kriminalca koji otima ceo jedan voz u njujorškoj podzemnoj železnici, a Gojcaj njegovog glavnog saučesnika. Oni koji su gledali film (uskoro stiže i do bioskopske Srbije, a kod preprodavaca se već može naći piratska kopija), kažu da se Gojcaj sjajno snašao, uprkos tome što nikada ranije nije imao ikakve veze sa umetnošću, a posebno filmskom. Da je izgleda stvarno odradio valjan posao vidi se i po tome što mu je već stigla ponuda za novi angažman, u filmu "Slomljeni konji", čije snimanje još nije počelo, ali se zna da će mu partner biti Miki Rurke. Albanac, mlad, a već slavan i etabliran u Holivudu – kakav "zicer" za tužilaštvo! Problem je, međutim, u tome što Gojcaj u "Otmici u metrou" uopšte nije glumio. Rođen 9. marta 1983. u albanskoj iseljeničkoj porodici u Detroitu, pre nego što se pojavio na velikom platnu bio je jedan od najozloglašenijih kriminalaca Njujorka, gde živi od malena. Upravo zbog gangsterske prošlosti i jeste angažovan u ovom filmu. Režiser Toni Skot (brat poznatijeg i nagrađivanijeg Ridlija Skota) raspitivao se kod policijskih inspektora, ali i doušnika s ulice, ko su "viđeniji" kriminalci u Njujorku, kako bi nekog od njih uposlio kao savetnika glumcima. Većina mu je preporučila Gojcaja, koji je već u ranim dvadesetim izrastao u beskrupuloznog vođu albanskog klana (specijalnost - kocka) i nekoliko puta bio u zatvoru, a prethodno je radio kao izbacivač u brojnim noćnim klubovima (u biografiji na sajtu www.imdb.com navodi se i da ima skoro dva metra visine, kao i veliko iskustvo u borilačkim veštinama, pre svega džudou i tekvondou). Kada se upoznao sa Gojcajem, režiser se "oduševio što je Viktor, sa tek 24 godine, bio vođa svoje ekipe". Uopšte, Skot je bio potpuno impresioniran njujorškim razbojnikom, kojem je ponudio sledeće: da glumi u "Otmici", ali da se zato potpuno povuče iz kriminala. Kad je Gojcaj pristao, Tonija Skota u nameri da od njega napravi akcionog heroja, ali filmskog, nisu mogli da spreče ni producenti, koji su uzalud tražili od režisera da se okrene "pravim glumcima, a ne pravim kriminalcima" – ovaj je isterao svoje i eto nama Gojcaja u holivudskom spektaklu tempiranom za letnju sezonu. Kad se sve ovo ima u vidu, značaj Viktora Gojcaja za tužilaštvo IMZLjP-a bledi, a njegov eventualni doprinos odbrani NSPM-a nenadano dobija na značaju! Šalu na stranu, Gojcaj može da bude neslana šala. Američka filmska mašinerija neobično je spretna u proizvodnji glumačkih zvezda, a mračna biografija sa hepi-endom dokazano privlači publiku. Ali, šta ako Gojcajeva životna priča nije izmišljotina? Šta ako je on na "veliko platno" stvarno stigao samo zato što je bolje nego kolege udarao reket i lomio koske dužnicima? Verovatno bi u većini američkih i evropskih megalopolisa potraga za savetodavnim kriminalcem opet dovela do nekog "tako-mlad-a-već-ima-svoju-bandu" Albanca. Jer, albanski mafijaši odavno su postali veliki igrači u međunarodnom podzemlju. Da li holivudski režiseri i za njih imaju napisane uloge koje će im dati pod uslovom "da odreknu kriminala"? Uostalom, kad su jednoj generaciji albanskih kriminalaca velikodušno poklonili srpsku teritoriju, zašto Amerikanci ne bi sledećoj generaciji podarili malo Holivuda? Pogotovo što i u Holivudu, kao i na Kosmetu, i jedni i drugi mogu lepo da zarade... Teško je shvatljivo zbog čega su holivudskim scenaristima glave pune imaginarnih srpskih monstruma ("Lov u Bosni", "Harisonovo cveće", rimejk "Napada na policijsku stanicu broj 13", TV serija "24" – samo su neki od naslova u kojima su Srbi glavni negativci), a holivudski režiseri od pravih albanskih monstruma poput Gojcaja prave filmske zvezde. Ali, možda smo sami krivi. Možda je trebalo da Srbija put "fabrike snova" pošalje pitomce svojih glumačkih akademija, kao što su Šilerova, CZ, Surčin i druge... Svakom od njih da smo dali po jednu kartu za Holivud, sigurno ne bismo kasnije plaćali milion dolara da ih ne bi tužio neko koga su pretukli. |