Sudbina dejtonske BiH i Republika Srpska | |||
Lokalni izbora kao popis stanovništva u BiH |
sreda, 08. oktobar 2008. | |
Lokalni izbori u BiH održani su 5. oktobra, ali imajući u vidu strukturu ove vrlo specifične zemlje i duboke unutrašnje međunacionalne podele i, ništa manje značajno, prateći poruke ključnih aktera na političkoj sceni – može se reći da ovi izbori predstavljaju tek «probnu vožnju» za zauzimanje startnih pozicija za opšte izbore koji će biti održani kroz dve godine. Iako održani u relativno mirnoj klimi i donekle podnošljivoj međunacionalnoj atmosferi, i ovi lokalni izbori predstavljali su potvrdu da je BiH duboko podeljena zemlja, u kojoj se političke partije bore isključivo za naklonost birača unutar nacionalnog korpusa iz kojeg same potiču. No, to se moglo i očekivati, a ako se ko nečemu drugome nadao, onda taj, u najmanju ruku, ne poznaje elementarne pretpostavke na kojima počiva BiH. Sitni «uspesi» novih «multietničkih» partija Drugim rečima, rezultati izbora predstavljaju još jednu ozbiljnu potvrdu dijagnoze s kojom se BiH nosi trinaest godina nakon trogodišnje kliničke smrti: oni koji su mislili da se u BiH na ovim izborima može pojaviti barem jedna velika i uspešna «multietnička» partija, dakle, partija koju će podjednako kao svoju doživljavati veliki broj i Srba i Bošnjaka i Hrvata – i ovoga puta su debelo pogrešili. Čak i skromni «uspesi» partija koje se najviše predstavljaju kao «multietničke» u BiH samo su sitni izuzeci koji potvrđuju malo pre pomenuto pravilo. Elem, Narodna stranka «Radom za boljitak» koju su osnovali hercegovački biznismeni Lijanovići, najviše uspeha imala je na području zapadne Hercegovine, gde je u nekoliko opština uspela da parira HDZ-u BiH, partiji koja je i sada odnela ubedljivu pobedu među Hrvatima u zapadnoj Hercegovini i srednoj Bosni, te ostaje vodeći činilac hrvatske politike u BiH. Pomenuta NS «Radom za boljitak» uspela je tek u nekoliko opština RS kao i u opštinama u Federaciji BiH sa apsolutnom/relativnom bošnjačkom većinom da osvoji nešto odborničkih mandata, ali ni blizu onom broju na osnovu kog bi se mogla smatrati makar donekle uticajnom i među Srbima i Bošnjacima u «njihovim» opštinama. Druga deklarisana «multietnička» partija po imenu «Naša stranka», čiji je osnivač oskarovac Danis Tanović, nije zabeležila ni takav uspeh. Kao partija u čiju «svetlu» budućnost, zapravo, najviše veruju sarajevski liberali, «Naša stranka» uspela je da osvoji najviše mandata u delovima Federacije s bošnjačkom većinom, da se uz to «ugura» u Gradsku skupštinu u Sarajevu, dok je njena zastupljenost u hrvatskom biračkom telu i u RS ostala na nivou statističke greške. Rezultati ove dve partije ne treba da čude, tim pre što se niti jedna među njima ne izjašnjava o budućnosti zemlje čiji je politički ambijent jasno nacionalno diferenciran. Dok se, dakle, zna koje partije glasno pretenduju da zastupaju interese Srba, Bošnjaka i Hrvata, NS «Radom za boljitak» i «Naša stranka» prosto su odbile da se odrede prema stepenu zaštite kolektivnih nacionalnih prava, bazirajući svoje poruke gotovo isključivo na individualnim građanskim pravima: te partije, a pogotovo Tanovićeva «Naša stranka», kao svoj cilj promovišu interes «običnog čoveka» koji bi trebalo ponajpre da se ogleda u porastu životnog standarda građana i ekonomskom boljitku cele zemlje, ostavljajući po strani velike teme kao što su mehanizmi zaštite kolektivnih prava i ustavno uređenje BiH. Istine radi, NS «Radom za boljitak» se delimično razlikuje od «Naše stranke», povremeno se deklarišući za postojeći ustavni poredak, putem, recimo, imenovanje posebnog partijskog koordinatora samo za Republiku Srpsku; takođe, njene vođe znale su da koketiraju sa idejom trećeg «hrvatskog» entiteta u nameri da pridobiju hrvatsko biračko telo u zapadnoj Hercegovini. Međutim, i ta partija, kao i «Naša stranka», daleko otvorenije šalju poruku da će do relaksacije međunacionalnih odnosa u BiH kudikamo lakše doći ukoliko BiH ekonomski ojača i bude osetno popravljen životni standard građana. Oni, recimo, sada ne dovode u pitanje postojeće entitetsko uređenje BiH, ali ni kada stidljivo pominju novi ustavni model – njihove ideje ne idu dalje od naizgled pomirljive i pomalo isprazne rečenice da «dogovor o budućnosti BiH treba da bude plod kompromisa tri naroda». Zato ih ogromna većina «običnih» građana, posebno Srba i Bošnjaka, ni izbliza nisu prepoznali kao zaštitnike RS/ sledbenike programa regionalizacije BiH; a ni najveći deo Hrvata ih ne doživljava kao baštinike ideje trećeg, hrvatskog entiteta, odnosno kao političare koji barem imaju razumevanja za tu težnju. Drugim rečima, u nameri da se strukturno razlikuju od svih ostalih, ove partije nisu ponudile potpuno jasnu perspektivu «običnim» građanima srpske, hrvatske i bošnjačke nacionalnosti, jedino najavljujujući da će im ta perspektiva biti otvorena kada budu rešene njihove najveće socijalno-ekonomske nevolje. To je, dakle, sasvim obrnuto od ideje na kojoj počivaju poruke svih nacionalnih partija ili socijaldemokratskih partija s nacionalnim prizvukom: najpre rešiti nacionalno pitanje/nacionalna pitanja u BiH. Naravno, u ovom trenutku rešenje tog pitanja/tih pitanja nije ni na vidiku, jer se nacionalni koncepti međusobno isključuju u velikoj meri: srpske partije zahtevaju priznanje RS od strane bošnjačkih i hrvatskih partija; hrvatske partije sve odlučnije istrajavaju na zahtevu za hrvatskim «multietničkim» entitetom; bošnjačke partije traže restrukturisanje cele BiH. Moglo bi se, prema tome, reći da ni srpske, hrvatske i bošnjačke partije ne nude potpuno jasnu perspektivu biračima među svojim sunarodnicima, no perspektiva «sužena» na odbranu postojećih ustavnih nacionalnih i individualnih građanskih prava, odnosno na «osvajanje» novih prava je, ipak, doživljena od strane ogromne većine tih birača kao koliko – toliko realistična, pa i sigurna u odnosu na ponudu novih «multietničkih» partija. Podatak da se više od 60 odsto poruka koje su uputile dvanaest najvećih srpskih, hrvatskih i bošnjačkih partija tokom predizborne kampanje odnosilo na opšta politička pitanja, a ne na rešavanje komunalnih problema – zarad čega se, je li, lokalni organi vlasti i biraju – nedvosmisleno upućuje na zaključak da su se i građani na ovim izborima prevashodno rukovodili porukama koje su im upućivali čelnici i/ili vodeći ljudi tih partija, a tek u manjoj meri obećanjima kandidata za vodeća mesta u lokalnim upravama. Bošnjačka homogenizacija oko SDA i Stranke za BiH Među Bošnjacima, kao najbrojnijem narodu u BiH, ubedljivu pobedu odnela je Stranka demokratske akcije, povećavši broj načelničkih mesta u opštinama u Federaciji BiH sa 32 na 37. To, istovremeno, znači da će u najmanje isto toliko opština SDA pretendovati i na formiranje odborničke većine u opštinskim parlamentima, tim pre što je Stranka za BiH Harisa Silajdžića, koja je saveznik SDA, osvojila mesta u četiri opštine u Federaciji BiH. Silajdžićeva partija se obično označava kao gubitnik lokalnih izbora u ovom entitetu, ali se ne može reći da je poražena, pošto je, praktično, stekla uslove da zadrži lokalnu vlast tamo gde je i do sada imala. Pored toga, kada se saberu svi glasovi koje je osvojila na proteklim izborima, primetno je da Silajdžićeva partija nije zabeležila osetniji pad podrške. Pokazalo se, međutim, da sam Haris Silajdžić, otkako se pre dve godine vratio u politiku, za to vreme nije doprineo da i njegovoj partiji poraste rejting. Silajdžićevo delovanje među Bošnjacima najčešće je kritikovano kao besplodno i neprincipijelno: njegovi zahtevi u pravcu minimiziranja uticaja Republike Srpske u BiH po pravilu su jačali političke odgovore u Banjaluci od očuvanja autonomije RS do zahteva za izdvajanje iz BiH; manje – više uvijeno strani diplomati ukazivali su s negodovanjem na Silajdžićevu oštru nacionalnu retoriku, a onda kada bi Silajdžić bio pohvaljen iz međunarodnih krugova, kao prilikom dogovora sa Miloradom Dodikom o «policijskoj reformi» - bivao je prokažen od SDA i SDP BiH maltene kao bošnjački «izdajnik». Sve to, malo po malo, moralo je doprineti da Silajdžić na ovim opštinskim izborima ne može doneti svojoj partiji veći rejting od onoga koji je Stranka za BiH dosegla s njim pre dve godine na opštim izborima u BiH, odnosno bez Silajdžića na prethodnim lokalnim izborima pre četiri godine. U međuvremenu, SDA je pod vođstvom Sulejmana Tihića, iako gubitnika od Silajdžića na izborima za bošnjačkog člana Predsedništva BiH pre dve godine, uspela da podigne svoj rejting i, praktično, učvrsti svoj položaj kao partija u kojoj relativna, ali ubedljiva većina Bošnjaka oseća svoje političko uporište. Šaćir Filandra, jedan od vodećih bošnjačkih intelektualaca, smatra da je ubedljivom pobedom SDA među Bošnjacima, Tihić trenutno porazio radikalne nacionalne i verske struje unutar SDA, u čije prethodnike se ubrajaju Bakir Izetbegović i deo vođstva koji se smatra bližim verskom poglavaru bosanskih muslimana Mustafi ef. Ceriću – nego što je to Tihić. Rezultat SDA pod vođstvom Tihića, Filandra smatra «najbitnijim bosanskim rezultatom ovih izbora». «Tihić nije lider, to sam neće i ne može biti, ali je preuzeo mesto prvog u Bošnjaka. Bošnjacima na poziciji prvog političara odgovara sistematičan, odmeren, ozbiljan, tolerantan, taktičan, pošten, hrabar, odlučan i uporan državnik», ocenjuje Filandra, kojem se ne može spočitati neobaveštenost o društvenim prilikama među Bošnjacima. Tim pre je, međutim, teško biti uveren da je za Tihićevo «isplivavanje» bitniji spoj osobina koje uz Tihićevo ime navodi Filandra, negoli izvestan taktički uzmak Tihićevih suparnika u SDA predvođenih Izetbegovićem mlađim; istim onima koji su pre dve godine manje-više otvoreno podržali Silajdžića protiv Tihića, pa se sada vratili Tihićevoj «taktičnosti» nakon mršavog uspeha Silajdžićeve svojevrsne «buldožer diplomatije».
U takvoj vrsti «rivaliteta», drugoj po snazi partiji među Bošnjacima – Socijaldemokratska partija BiH Zlatka Lagumdžije – prostor za delovanje drastično je sužen. To pokazuje i blagi pad rejtinga Lagumdžijine stranke, koji se ogleda u smanjenju broja opština koje će voditi: sa 13 pre četiri godine na 9 do narednih izbora. No, taj srpski zahtev biće, sasvim sigurno, mnogo ozbiljnije shvaćen ukoliko sve relevatne srpske političke partije u Brčkom , a pogotovo sve institucije RS, snažno i jedinstveno stanu u odbranu svog stava. |