Преносимо | |||
Војни извештаји о хеликоптерској трагедији - чија је одговорност примарна |
субота, 04. април 2015. | |
Након огромног притиска јавности и одобрења Вишег јавног ужилаштва, Министарство одбране је коначно објавило извештаје војних комисија о ванредном догађају – паду хеликоптера Ми-17 са смртним последицама. Извештаји су стручно урађени у складу са упутствима, целовити, детаљни у опису, али на кључним питањима недоречени, односно, у финалним закључцима се уочавају одређене контрадикторности, па чак и замена теза у делу који се односи на тзв. „основне узроке“ и „другостепене узроке“ који су довели до трагедије. И тако имамо чудну ситуацију и својеврсну контроверзу у извештајима – испада да је примарно крива посада што није успела да приземљи хеликоптер у немогућим метеоролошким и свим другим условима због којих није ни смела да полети, што је основни узрок да слетање буде трагично, а тек након тога су одговорни они који су је свесно гурнули у такву вратоломију, притом кршећи законе, прописе и регулисане процедуре, и особито мењајући маршруту лета у делу који се односио на место приземљења. И то, по свему судећи, из маркетиншких разлога. И ето простора за новинарске и спинове чувених војних аналитичара, коментатора и самозваних стручњака, који су још колико јуче поподне, након екслузивног увида у садржаје извештаја пре него су исти били доступни јавности, одмах стављени у медијски погон партијске и остале врхушке на власти, са очигледним задатком да ваде кестење из ватре и пеглају евидентне и врло озбиљне брљотине. И притом су, дефинитивно, ухваћени у лажима и циљаном извртању чињеница. Као што смо и предвидели у претходним текстовима, тешко је било очекивати да ће ови истражно комисијски нивои имати смелости да до краја прозову и означе онога ко је директно и вишеструко одговоран за ову страховиту несрећу, а то је министар одбране, Братислав Гашић, као први човек система, којем су чланови комисије индиректно потчињени. А министар је одговоран зато што је недвосмислено игнорисао струку и обавезне, тзв. „стандардне оперативне процедуре“, затим, што је заобишао начелника Генералштаба коме је једино могао да наложи евентуално ангажовање летелице и то без било каквих притисака, и зато што је нелегално преузео, практично, извршну команду, за шта није имао овлашћење, и акцију извео са трећим нивоом у ланцу хијерархије – командантом 204.ваздухопловне бригаде, бригадним генералом Бандићем. Поред недвосмислене субјективне одговорности министра, ту је и његова објективна одговорност као првог човека одбране, зато што су у извештајима једне и друге комисије врло прецизно констатовани тежи пропусти у функционисању војне организације, али је не мања и не значајна морална одговорност због погибије седморо недужних људи. Јер, како тумачити следеће наводе из извештаја комисије Команде РВ и ПВО из тачке 5. на страни 2., параграф други, који је потписало 14 војних експерата: „Генерал Бандић позива министра одбране у 19:56 часова и саопштава му да постоје технички услови за извршење задатка и упознаје га да на овај начин није испоштована стандардна оперативна процедура (СОП) за употребу снага ТиС за задатке треће мисије. Министар одбране на то одговора да је ургентно и да се крене на задатак“? Једини прави одговор је да је овакав поступак класична самовоља и флагрантна злоупотреба службеног положаја, односно високе државне функције. Шта смо све дознали из наведена два извештаја, који се, то је такође уочљиво, разликују управо у делу који се односи на опис детаља ангажовања министра одбране (у извештају комисије Генералштаба то је обрађено незнатно, док је комисија Команде РВ и ПВО у вези са тим била куд и камо прецизнија)? Дознали смо да су озбиљно прекршене све могуће процедуре, тактика поступања, организација акције и надлежности у извршавању задатка из оквира 3. мисије Војске Србије. Ево како и којим редоследом:
И када се све напред наведено пажљиво прочита и здраворазумски анализира, основно питање је – ко је примарно крив за хеликоптерски удес и ко је својим чињењем или нечињењем створио услове да се догађај одигра на трагичан начин – посада (која је такође имала своју одговорност али се у сваком случају није могла самовољно отргнути контроли) или сви остали који су се, на жалост, играли команданата и командовања? Одговор се из извештаја и налаза једне и друге комисије сам од себе намеће и за тако нешто, након предочавања свих чињеница, није потребно да се буде експерт, како би се дошло до правих закључака и истине. Колико год да је болна и тешка. У слободним земљама, због оваквих догађаја и упорног скривања и филовања истине, министри подносе оставке и падају владе. Али, тако је у слободним земљама. ***** И на крају ове мучне и жалосне приче долазимо до онога што је узрок свих узрока, а то је петнаестогодишња „реформа“ Војске и особито „модернизација“ борбених и осталих система, под диригентском палицом НАТО-а. Како су тај процес изводиле све постпетооктобарске гарнитуре, видимо управо на овом случају – од година производње то мало хеликоптера који су преостали још из времена ЈНА и ВЈ, преко опреме и уређаја, до процедура и организације система и начина извршавања задатака. Е, то су нам НАТО стандарди, које су нам кроз програм „Партнерство за мир“ не само подметнули, већ су нас убедили да управо тако мора да буде. И ми у ту подлост и планско деловање масовно верујемо. Иако нас у оружаној агресији 1999. нису надмашили, иако смо им баш тада доказали да су наши војни стандарди и достигнути нивои свеукупне борбене готовости ненадмашни и за њих недокучиви. Када будемо разумели да НАТО „партнерима“ није потребна у овом делу света снажна, модернизована, бројчано велика и убојита Српска војска, а посебно не модерно Ратно ваздухопловство и ПВО, већ супротно, малобројна и лака, пешадијска „коњица“ за предстојеће борбене мисије, затим база „Југ“ и можда још неколико локација за обуку и смештај снага (и евентуално за размештај ракетних платформи) за „продор на исток“, као и то мало расположивих АБХО капацитета, онда ћемо имати шансе да размишљамо о стварним оперативним процедурама и посебно о борбеној готовости. Јер без тога не можемо доћи до слободе. http://www.fsksrb.ru/fond-strateske-kulture/politika/sta-se-ceka-gospodo-generali-helikopter-se-srusio-odavno/ |