Početna strana > Rubrike > Politički život > Nije problem što je budžet predizborni, nego što u njemu ima preskupih i nerealnih stvari kao što je metro, ili besmislenih poput „nacionalnog stadiona“
Politički život

Nije problem što je budžet predizborni, nego što u njemu ima preskupih i nerealnih stvari kao što je metro, ili besmislenih poput „nacionalnog stadiona“

PDF Štampa El. pošta
Đorđe Vukadinović   
četvrtak, 21. novembar 2019.

Poslanik Đorđe Vukadinović poručio je danas vladajućoj koaliciji da ne treba da se stidi toga da prizna da je predlog budžeta predizborni, uz kritike zašto se troši 250 miliona evra za besmisleni projekt nacionalnog stadiona i zahtev da se precizira kakve su to kazne i penali za koje je u budžetu izdvojeno 22 milijarde dinara.

Vukadinović je u skupštinskoj raspravi o predlogu budžeta za 2020. godinu pohvalio to što je budžet stigao na vreme u parlament i što je sednica zakazana po Poslovniku, pa taj zakon nije, kao prethodih godina, bio „upakovan“ kao jedna od više destina tačaka dnevnog reda.

Za razliku od prošle godine, ukazao je on, nema ni fantomskih amandmana vladajuće većine, udvostručeno je vreme za diskusiju, a rasprava na Odboru za finansije je bila iscrpna i kvalitetna.

Vukadinović je istakao da budžet ima razvojnih elemenata, ali daa je ipak dominantno predizborni, čega vladajuća većina ne treba da se stidi. Sledeća godina je izborna, pa je bilo za očekivati da će se vlada truditi da „malo paradno“ pripremi budžet, istakao je on.

Vukadinović je rekao da je u predlogu budžeta za kazne i penale različitih vrsta odvojeno 22 milijarde dinara, što je skoro 200 miliona evra. “To je dva puta više nego u odnosu na 2017. godinu, a čak pet puta više nego 2010. godine, a pri čemu nije jasno našta se odnosi“, konstatuje Vukadinović.

Meni je svejedno da li je te sporove napravila ili izgubila neka prethodna vlast, ili je to ova vlast koja je već sedam godina na sceni. Ali ovo je strahovito povećanje, a pri tome nije baš raščlanjeno jasno, čak ni Fiskalni savet nije mogao da uđe u strukturu tih stavki, rekao je Vukadinović.

Da li najavljeno povlačenje kredita od „Trezora Francuske“ znači stavljanje noge u vrata i prejudiciranje izbora francuskog partnera za gradnju metroa?

Bode oči i stavka od 80 miliona evra od kreditora „Trezora Francuske“ za izgradnju projekta beogradskog metroa, kao i posebna stavka od 500 miliona evra za metro, ali se ne vidi od koga se povlači ta linija, dodao je on.

„Ono što meni upada u oči, to je stavka od osamdeset miliona evra od kreditora „Trezora Francuske“, namenjena za izgradnju projekta beogradskog metroa. To na prvi pogled ne deluje tako strašno, ali je to vrlo bitno jer posle toga ide druga stavka od petsto miliona evra, takođe za projekat izgradnje beogradskog metroa, ali se ne vidi od koga se povlači taj dug, ta druga linija. Da li je to neki investicioni fond? Ko je to od koga se država zadužuje, ili sprema da se zaduži za tako krupnu i ogromnu stavku, petsto miliona evra – ne dinara?“, upitao je Vukadinović.

„A, sa druge strane, ovih osamdeset miliona evra od ‘Trezora Republike Francuske’, na neki način znače stavljanje ‘noge u vrata’ i praktično prejudiciranje, ili stavljanje pred svršen čin toga da Francuska gradi taj metro. Nije slučajno što upravo trezor Republike Francuske daje ta sredstva od, kažem, visokih, ali za izgradnju metroa svakako nedovoljnih osamdeset miliona evra“, konstatovao je Vukadinović.

Nema spora da je saobraćaj u glavnom gradu u lošem stanju, često i u kolapsu, i da su tu potrebne neke radikalne mere. Ali mislim da, kada gledamo prioritete, svakako je mnogo bolje i hitnije srediti kanalizaciju koju čak trećina Beograda i Beograđana nema, nego se zanositi tako skupocenim projektima kao što je projekat metroa

Nema spora da je saobraćaj u glavnom gradu u lošem stanju, često i u kolapsu, i da su tu potrebne neke radikalne mere. Ali mislim da, kada gledamo prioritete, svakako je mnogo bolje i hitnije srediti kanalizaciju koju čak trećina Beograda i Beograđana nema, nego se zanositi tako skupocenim projektima kao što je projekat metroa. Prosto vas molim i apelujem da se razmotri svrsihodnost te stavke, bez obzira što znam da ona dobro zvuči, pogotovu u predizbornim vremenima. I neke druge vlasti su najavljivale taj metro i nije da on ne bi dobro došao. Ali nisam siguran da je on na dnevnom redu“, rekao je Vukadinović.

Gradnja novog „nacionalnog stadiona“ nema ni sportskog, ni materijalnog, ni turističkog opravdanja

Vukadinović je kritikovao i to što je 250 miliona evra određeno za izgradnju nacionalnog stadiona, navodeći da za to nema opravdanja, jer i postojeći stadioni „zvrje prazni“.

„S tim u vezi, dolazimo do još jedne, druge stavke koja strahovito bode oči. O nekim ideološkim, konceptualnim stvarima ću govoriti na kraju ove rasprave, tako da ću sada samo konkretno da bi ministar imao priliku da odgovori. U pitanju je isto tako ogromnih 250 miliona evra predviđenih za izgradnju Nacionalnog stadiona.

Dakle, ponovo se pominje taj famozni „Nacionalni stadion“ koji je figurirao i u prošlogodišnjem predlogu budžeta. Ja sam mislio da će nekako nestati, iščileti do sada, ali nije. To je stadion za koji, po mom skromnom sudu, nema nikakvog opravdanja, ni sportskog, ni materijalnog, ni turističkog – iako se svi ti razlozi navode.

Vidimo da i postojeći stadioni u glavnom gradu na kojima igra reprezentacija Srbije uglavnom zvrje prazni. Prosek gledalaca po utakmici reprezentacije je oko šet hiljada gledalaca. A sada, sa ovih poslednjih par utakmica koje smo imali sa Luksemburgom i Ukrajinom, mislim da je taj prosek još i smanjen.

Ali čak i da je interesovanje veće, kada pogledamo spisak prioriteta videćemo da je nacionalni stadion nepotreban čak i mnogo više nego metro (metro, naime, ima smisla, samo što je mnogo skup i nije prioritet). Ali „Nacionalni stadion“ nam baš ne treba i mislim da bi ga trebalo izbaciti kao suvišnu i paradnu stavku“, kaže Vukadinović.

 Za razliku od stadiona, autoputevi nam trebaju, ali onaj prema Kosovu i Albaniji svakako manje od „moravskog koridora“

Za razliku od nacionalnog stadiona koji nam realno ne treba, prema Vukadinovićevim  rečima, putevi su svakako potrebni i poželjni. Ali je moravski koridor, naprimer, mnogo neophodniji od autoputa Niš-Merdare-Priština.

„S tim u vezi, je nešto što je takođe potrebno, poželjno, ali mislim da ne bi smelo da bude na listi prioriteta. To je već čuveni autoput Niš-Merdare faza 1 i 2, a koji je zapravo samo predviđen kao jedna deonica planiranog autoputa Niš-Priština-Drač.

Ja i neke moje kolege smatramo ne da nije dobro praviti puteve – naravno da jeste dobro praviti puteve i naravno da pohvaljujem sve ovo što je do sada urađeno u tom smislu. Ali od ovog autoputa, bez obzira što će se reći da je on „značajan za deo stanovništva koji tamo živi“, kada govorimo o prioritetima, beskrajno je važniji moravski koridor, koji je najavljen, ali za koji su za narednu godinu opredeljena relativno skromna i svakom slučaju manja sredstva nego što je bilo pominjano da košta. To znači da se ne planira njegova izgradnja, bar ne u punom kapacitetu, sem, eventualno, simboličnog  otpočinjanja radova. Važniji su i ovi pomenuti putevi, deonice, Šabac-Loznica, ovaj tunel kroz Frušku goru, autoput za Republiku Srpsku, pa čak i autoput prema Rumuniji.

Dakle, hoću da kažem, nezavisno od sumnje koju ima jedan deo javnosti, pa i nas poslanika da je to, kako je rečeno, „autoput NATO pakta“, odnosno put kojim bi se, u slučaju potrebe, trupe NATO pakta iz Drača lakše mogle pomerati ka Istoku i ruskim granicama. Dakle, nezavisno od te spekulacije i da li ona ima ili nema smisla, čak i kad govorimo striktno o prioritetima za državu Srbiju i građane Srbije, onda bi svi ovi pomenuti drugi autoputevi verovatno mnogo pre došli na dnevni red da se grade, nego što je to autoput Niš-Merdare, prema Prištini i Draču, zaključio je Vukadinović.   

Odgovarajući Vukadinoviću, ministar finansija Siniša Mali rekao je da su 22 milijarde dinara ostavljene za penale i kazne, odnosno za sporove koje je izgubila vlada ili država Srbija i obaveze koje datiraju iz 2007, 2008, 2009. i 2010. godine.

Mali je rekao da se još ne zna kako će izgeldati finansijska konstrukcija za projekat metroa, ali je ostavljen iznos da ukoliko se dogovor napravi, Srbija može nešto da plati i da se krene u izgradnju tog kapitalnog investicionog projekta.

Nacionalni stadion je projekat od izuzetnog značaja za Srbiju, sport je postao veliki biznis, rekao je Mali i ocenio da će stadion biti pokretač razvoja celog tog dela grada, i da će predstavljati „novi Beograd na vodi“.

Vukadinović: Šanse da bi „nacionalni stadion mogao biti isplativ projekat su ravne nuli

Zahvaljujem na odgovoru.

Skrećem Vam pažnju da ste preskočili ovo što se ticalo autoputa, moravskog koridora i prioriteta u tom smislu. Ali ću samo kratko prokomentarisati ovo na što ste odgovorili.

Dakle, ja sam već rekao svejedno mi je ko je napravio te sporove, te dugove i gubitke koji su sada stigli na naplatu. Ali nemoguće je da baš svi ti sporovi potiču samo iz perioda prethodnih vlasti, a ne i iz ovih sedam godina od kako je na vlasti SNS.

Što se tiče metroa, vi ste rekli da „ne prejudicirate ništa i da razgovarate  i sa francuskom i sa kineskom stranom povodom metroa“. Ja bih rekao; „Da, ali kreditnu liniju ipak  povlačite od francuskog trezora“.  Osamdeset miliona evra. Ne daju oni slučajno sredstva baš za taj projekat metroa, i to jeste neka vrsta „stavljanja noge u vrata“. To je ono što se meni čini. Pri tome, uopšte ne mislim da je automatski bolji kineski predlog projekta od francuskog. To tek treba videti i ispitati. Ja sam lično, barem u ovom trenutku skeptičan i prema jednom i prema drugom projektu kada je reč o metrou u Beogradu. Pogotovu s obzirom na to kakvo je stanje beogradske infrastrukture, da i ne govorimo o Srbiji. Zato i mislim da metro nije baš prvi na dnevnom redu, a plus mi to „miriše“ na neko prejudiciranje.

 „Što se, pak, tiče nacionalnog stadiona, ja bih voleo kada bih mogao da delim vaš optimizam. Ali mi imamo jednu Beogradsku arenu koja je mnogo iskorišćenija i manifestacije koje se tamo odigravaju su mnogo popularnije, kao i mogućnost da se koristi kao koncertni prostor – pa i ona išak funkcioniše na granici rentabilnosti, ili ispod toga. Mislim da su šanse nikakve, ili ravne nuli, da bi ovaj 'Nacionalni stadion’ mogao da bude isplativ projekat. A to što ste na kraju rekli da bi to bila ‘neka nova vrsta Beograda na vodi’ – pa, upravo to je ono što me i brine“, odgovorio je Siniši Malom poslanik Đorđe Vukadinović.

(Fonet, NSPM)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, Rio Tinto otvoriti rudnik litijuma u dolini Jadra?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner