Polemike | |||
Odgovor Vojislavu Koštunici - Evroazijska unija umesto političke i vojne neutralnosti |
subota, 18. januar 2014. | |
Povod za ovaj tekst je objavljivanje delova iz knjige Vojislava Koštunice Politička neutralnost ili Evropska unija, koji su se pojavili u više sredstava javnog informisanja (Politika, zvanični sajt DSS, preneli su NSPM, Novi standard). Opširno Koštuničino obrazlaganje ću svesti na jednu izjavu koja sublimira njegov predlog: Koštunica: "Zato smatram da bi bilo najbolje, da bi bilo neophodno organizovati slobodni referendum o napuštanju evropskih integracija najkasnije početkom 2015. godine. Period od godinu dana sasvim je dovoljan da se u Srbiji povede odgovorna rasprava između pristalica Evropske unije i pristalica političke neutralnosti." Koštuničina ponuda o političkoj i vojnoj neutralnosti Srbije, u daljem tekstu - neutralnosti, nosi mnogo slabosti koje kada se sve saberu, predstavljaju veoma loš spoljnopolitički stav, koji bi Srbiji mogao da nanese mnogo štete. Evo zašto. 1. Potpuno je nejasno dovođenje u vezu izbora između članstva u Evropskoj uniji i neutralnosti, jer u samoj EU postoji pet zemalja koje su neutralne, a to su: Austrija, Finska, Švedska, Irska i Malta. Za sve neutralne države članice Evropske unije postoji posebna odredba u kojoj se kaže da se neće prejudicirati specifičan karakter politike bezbednosti i odbrane pojedinih država članica. Tu se misli upravo na ovih pet zemalja. Ova činjenica jasno stavlja do znanja da se može biti neutralan paralelno sa članstvom u Evropskoj uniji, tako da Koštuničino suprotstavljanje članstvu u Evropskoj uniji i neutralnosti nema smisla. A zagovornici ulaska Srbije u Evropsku uniju bi jednostavno mogli da kažu - Pa dobro, nema problema, i mi smo za to da Srbija bude neutralna, ali i da bude članica Evropske unije kao gorepomenutih pet zemalja i zato ne vidimo koliziju između ove dve stvari, pa je samim tim i referendum po tom pitanju iluzoran. Dakle, izbor koji Koštunica predlaže nije zasnovan na stvarnom antagonizmu, pa time ostaje samo napuštanje evropskih integracija. Međutim, tu dolazimo do tačke 2. 2. U Koštuničinom viđenju spoljnopolitičkog puta Srbije figuriraju samo dve mogućnosti: članstvo u Evropskoj uniji i neutralnost. Iako smo u tački 1. pokazali besmislenost suprotstavljanja članstva u Evropskoj uniji i neutralnosti, ipak ćemo prokomentarisati ovaj dvojni izbor. Zašto samo dve mogućnosti za izbor? A gde je treća - evroazijske integracije? Evroazijske integracije su format u kome bi Srbija mogla da uđe u direktan spasonosni savez - integraciju sa Rusijom i njenim saveznicima. Zašto Koštunica iz spoljnopolitičkog izbora eliminiše ogroman deo populacije koji je ne samo za saradnju, već i za savez sa Rusijom u okviru evroazijskih integracija? Evroazijske integracije imaju dve komponente: ekonomsku (Carinski savez, budući Evroazijski ekonomski savez) i vojnu (Organizacija dogovora o kolektivnoj bezbednosti - ODKB). Ekonomska komponenta ne nosi direktan politički karakter, ali samo njeno postojanje ima političku konotaciju jer se odnosi na stvaranje multipolarnog sveta koje se ogleda i u ekonomiji. Postojanje političkog konteksta se najbolje vidi upravo u poslednje vreme na primeru ukrajinske krize i samita "Istočnog partnerstva" održanog u Vilnjusu, koji je doživeo debakl. U pozadini ovih događaja stoji opredeljivanje za Evropsku uniju ili za evroazijske integracije, a za šta je dokaz da je jedna od država kandidata za potpisivanje ugovora o pristupanju Evropskoj uniji u Viljnusu bila i Jermenija, koja je odbila da potpiše taj ugovor i opredelila se za evroazijske integracije. Politički kontekst i u slučaju ukrajinske krize i u slučaju izbora koji je napravila Jermenija je upravo u tome da se ne može biti u isto vreme i članom Evropske unije i Carinskog saveza, što predstavlja pravi antagonizam, a ne Koštunicin predlog. Podsetimo pri tome da Jermenija nema zajedničku granicu sa zemljama Carinskog saveza (kao i Srbija) i da se nalazi u ne baš prijateljskom okruženju Azerbejdžana, Gruzije i Turske. Ali, Jermenija nije smatrala da je bolje biti neutralan kao što smatra Vojislav Koštunica, već je duboko u evroazijskim integracijama i to kao punopravni član vojnog saveza ODKB koji je štiti od mogućih napada Turske i Azerjbejdžana, a sada ulazi i u evroazijske ekonomske integracije koji su viši stepen ekonomskog povezivanja sa Rusijom i njenim partnerima u Carinskom Savezu. Znači, Jermeniji nije bio dovoljan dosadašnji povlašćeni položaj u ekonomskoj saradnji sa Rusijom, već ide korak dalje. Zašto? Zato da bi imala još više ekonomske koristi i da bi narod Jermenije živeo bolje. Vojislav Koštunica ne misli tako. On je za neutralnost. Jermenija se upravo zbog okruženja u kome se nalazi obezbedila. Jermenija vrlo dobro zna da međunarodno pravo praktično ne postoji i da je umesto njega na snazi pravo koje se zasniva na sili i da je jedan od faktora odvraćanja od moguće agresije na njenu teritoriju posedovanje moćnog naoružanja. A Jermenija je upravo od Rusije kupila odbrambeni raketni sistem S-300. Da, Jermenija ima ovaj sistem, a ne papir na kome piše - mi smo neutralni. Izgleda da Vojislav Koštunica planira da u slučaju neke nove agresije na Srbiju maše papirom na kome piše "Srbija je neutralna". Ne, taj papir ne pomaže. Ali pomaže S-300 i punopravno članstvo u ODKB. Smatramo da je primer Jermenije i te kako dobar za Srbiju, jer se Srbija nalazi u sličnom, pa čak možda i lošijem geopolitičkom položaju od Jermenije, jer je mnogo grabljivica koje već grabe svoj plen od slabe Srbije ili koje se spremaju da grabe. U današnjem svetu neutralnost, nesvrstanost ili bilo koja druga nepripadajuća opcija znače samo jedno, a to je da zemlja koja ima nepripadajući status može u bilo kom trenutku biti napadnuta od strane svetskih silnika ako se nađe na putu njihovih interesa. Zar nam nedavni primeri Jugoslavije, Iraka, Avganistana i Libije nisu dovoljni?
Srbiji bi i te kako odgovaralo punopravno članstvo u ODKB jer članstvo u ODKB garantuje pomoć svih članica ogranizacije zemlji članici koja bi se našla pod pretnjom napada spolja. Evo samo dva primera: - Iz Dogovora o kolektivnoj bezbednosti (član 2): "U slučaju pojave pretnji za bezbednost, stabilnost, teritorijalnu celovitost i suverenitet jedne ili više zemalja-članica (misli se na članstvo u ODKB) ili pretnji međunarodnom miru i sigurnosti država - učesnici (misli se u ODKB) odmah stupaju u međusobne konsultacije sa ciljem koordinacije svojih pozicija, razrađuju i primenjuju mere za ukazivanje pomoći državama-članicama sa ciljem odstranjivanja postojećih pretnji." Zamislite da je Srbija, to jest tada nesvrstana Jugoslavija, 1999. godine bila u ODKB, da li bi usledio napad NATO pakta. Praktično isključeno. - 23. septembra ove godine u Sočiju na redovnom zasedanju Saveta ODKB doneta je odluka da zemlje-članice ODKB pruže vojno-tehničku pomoć pograničnim jedinicama Tadžikistana sa ciljem jačanja kontrole tadžikistansko-afganistanske granice jer se i sada, a posebno posle najavljenog napuštanja Afganistana od strane NATO trupa očekuju pojačane aktivnosti talibana u pravcu Tadžikistana koje bi mogle da dovedu do destabilizacije ove zemlje. Zamislite da je Srbija članica ODKB i da dobije ovakvu podršku na srbsko-albanskoj granici. Dakle, vojna komponenta evroazijskih integracija - ODKB itekako nosi politički kontekst, jer se radi o vojnom savezu nezavisnom od NATO pakta. Ali, za razliku od NATO, ODKB nije agresivna organizacija, već ima izrazito odbrambeni i odvraćajući karakater, tako da vojnici iz Srbije ne bi učestvovali u agresivnim vojnim kampanjama, već u zajedničkim manevrima sa drugim članicamam ODKB, kao u i operacijama zaštite mira na evroazijskom prostoru. Ovde je vrlo važno to da bi vojska Srbija imala i mogućnost da se obučava po ruskom modelu. Za Srbiju bi bilo od velike važnosti da uđe u proces punih ekonomskih evroazijskih integracija, to jest da počne pregovore za pristupanje Carinskom savezu (budućem Evroazijskom ekonomskom savezu) koji bi joj doneo velike mogućnosti za ekonomski oporavak i razvoj. Umesto da bude trećerezredna zemlja Evropske unije gurnuta u novu regionalnu Jugoslaviju Srbija bi u Carinskom savezu bila punopravni prvorazredni član. Ulazak u Carinski savez bi bio korak dalje za Srbiju koja već sada ima bescarinski trgovinski režim sa Rusijom, jer bi ekonomski manevarski prostor bio proširen na sve zemlje članice Carinskog saveza i jer bi protok robe, kapitala, usluga i radne snage bio slobodan. Prema tome, integrativni nivo je viši od bilateralne ekonomske saradnje i daje veće mogućnosti za ekonomski razvoj. Dakle, evroazijske integracije, i ekonomske i vojne su daleko bolje rešenje od neutralnosti i zato predlažemo održavanje referenduma sa pitanjem gde bi se građani Srbije opredeljivali između tri opcije: evroatlanskih integracija, evroazijskih integracija i neulaska u bilo kakve integracije. Rok za kampanju bi bio godinu dana od određivanja datima referenduma uz uslov da zagovornici sve tri opcije imaju podjednake uslove za promociju svojih stavova u svim medijima uz mogućnost sučeljavanja stavova. |