Prenosimo | |||
Prodaja Telekoma neshvatljiv potez |
četvrtak, 25. mart 2010. | |
(Balkan magazin, 25.3.2010) Kao ministar sam bila protiv prodaje Telekoma, i nisam promenila mišljenje po tom pitanju. Ne vidim razlog da se Telekom proda. Jedini razlog koji se može čuti u medijima jeste da vlast posluje sa njim nestručno i nedomaćinski. Ono što je naročito apsurdno je da i sami političari na vlasti to javno govore, tvrdeći na taj način za sebe da su nesposobni. Ja nisam za socijalizam kakav smo imali gde je država vodila sva preduzeća, već sam za slobodno tržište, ali smatram da određena strateška infrastrukturna preduzeća kao što su Telekom, EPS, Železnica, i druga treba da ostanu državna, naročito kada je u pitanju mala država kao što je naša. Naime, Telekom vrlo očigledno ne može da kupi privatna firma u Srbiji jer nema dovoljno sredstava za ovakvu kupovinu. Znači, neminovno je da ga kupe stranci. Tako će celokupna srpska infrastruktura biti u rukama stranih kompanija. To znači da Srbija kao takva neće imati uticaj na razvoj svoje telekomunikacione infrastrukture. Neko će reći da će imati uticaj kroz regulativu ali regulativa je, naročito kod nas, “nemoćna” pred globalnim operatorima koji ce posedovati srpsku telekomunikacionu infrastrukturu. Na primer, država će izgubiti svaki uticaj na politiku cena. Dok je Telekom u posedu države ona može da odredi cene usluga tako da budu pristupačne građanima. Telekom je zaista imao niske cene fiksne telefonije koje su implicirale i niske cene mobilne telefonije. Svedoci smo da je država povećala telefonsku pretplatu četiri puta u poslednjih godinu dana. Ne postoji obrazloženje za ovako visoku cenu pretplate. Na mene, kao ministra, bio je vršen pritisak da dopustim povećanje cene pretplate više puta, jer Telekom navodno gubi više na održavanje telefonskih linija nego što dobije od pretplate. Mi smo napravili grubi proračun troškova i nismo imali utisak da je to tačno. Bili smo otvoreni i za Telekomovu analizu troškova koja bi obrazložila ovu visoku cenu, ali takvu analizu nismo dobili. Ja verujem da je podizanje pretplate četiri puta vezano za privatizaciju Telekoma, i da je to bio uslov zainteresovanih kupaca. Naime, prema mojim informacijama sličan scenario se desio u Hrvatskoj gde je pretplata povećana nekoliko puta neposredno pre no što je Dojče Telekom kupio Telekom Hrvatske. Pored gigantskih globalnih kompanija koje će držati srpsku telekomunikacionu infrastrukturu, ne možemo se nadati pravoj konkurenciji i slobodnom formiranju cena telekomunikacionih usluga, možemo očekivati visoke cene, dok će te kompanije imati velike profite koji će se odlivati iz zemlje. Dakle ti profiti će se koristiti za razvoj nekih drugih zemalja a ne Srbije. Profiti nisu jedini razlog zašto postoji veliko interesovanje za telekomunikacione operatore kao što je Telekom. Telekomunikacioni operatori zapravo vrše uslužnu delatnost, i kupuju opremu za svoje mreže od proizvođača. Tako da telekomunikacioni operatori mogu da forsiraju privredu svojih matičnih zemalja, i sigurno će pri kupovini opreme i softvera davati prioritet firmama svojih matičnih zemalja. Iako su telekomunikacioni operatori često većim delom privatni, ovo je praksa u svetu, koja kod nas, na žalost, nije zaživela. Dok nam je tržište u socijalističko doba bilo suviše zatvoreno i domaća privreda maksimalno favorizovana, sada imamo situaciju da se regularno na javnim tenderima unose nepotrebni uslovi koji izbacuju domaće firme iz igre. Umesto da se Telekom kao veliki kupac iskoristi za podsticaj domaćih firmi čije bi proizvode kupovao, Telekom se prodaje i ovakav mehanizam razvoja domaće privrede se gubi nepovratno. S obzirom na to da se Telekom bavi uglavnom uslužnom delatnošću, prodajom Telekoma ne mogu da se očekuju dalje investicije u proizvodnju i nova radna mesta u Srbiji. Naprotiv izvesno je smanjenje radnih mesta kako u Telekomu, tako i u domaćim firmama koje proizvode za Telekom. Sve u svemu meni je prodaja Telekoma neshvatljiv potez. Ovim potezom gubi se važna poluga vlasti kojom može da se podstakne privreda i stvore nova radna mesta, poluga kojom može da se utiče na cene telekomunikacionih usluga tako da budu prihvatljive za naše građanstvo, i poluga koja donosi profit koji bi se mogao iskoristiti za poboljšanje kvaliteta života u Srbiji. (Autorka je bivši ministar za telekomunikacije u Vladi Srbije) |