Културна политика | |||
Нови српски филм |
![]() |
![]() |
![]() |
петак, 18. фебруар 2011. | |
Нови српски филм је дошао у жижу у тренутку када су наслови који чине овај талас постали окосница онога што је релевантно у нашој кинематографији. Шишање Стевана Филиповића, који је био и родоначелник овог таласа са својим филмом Шејтанов ратник 2006. године почетком октобра показало се као пророчански филм и тема хулигана се на улицама се одвијала подједнако драстично као и у овом остварењу. Истовремено, одмах по премијери је било јасно да је Шишање у том тренутку не само претендент на позицију најгледанијег српског филма сезоне већ и да ће предводити препород имиџа српског филма пред нашом публиком. Висока гледаност Шишања успела је да потврди две специфичности српског биоскопског тржишта а то је да наша публика више воли домаћи филм од страног по чему спадамо међу ретке земље у свету и да, што је још важније, наша публика воли да гледа не само популистичке локалне продукције већ и филмове који претендују на квалитет[4].
Тилва Рош Николе Лежаића је с друге стране тих дана успешно наступала као један крајње атипичан српски арт-хоусе филм на фестивалима и после великог успеха у Сарајеву наставила са присуством на угледним међународним фестивалима. Ако узмемо у обзир да су овим резултатима наслови НСФ-а практично објединили успех и пред публиком, и пред мејнстрим и пред жанровском критиком, и на класичним и на специјализованим фестивалима, идеја груписања свих нових тенденција у један талас, показала се као исправна и понудила је комбинацију различитих енергија које појединачно не би биле довољне да направе конкретне промене на сцени, али сабране пружају велики резултат. Разноврсност поља борбе које обухвата НСФ потврђује да је добро што овај талас није дефинисан никаквим обавезујућим естетским манифестом. Уосталом, стање у српској кинематографији је такво да је њој потребан свеукупан препород, практично у свим жанровима и продукционим моделима. Оно што обједињује НСФ стога нису естетски постулати већ принципијелно опредељење за обнову некадашње релевантности српске кинематографије која је била угледна и пред публиком и пред критиком, у биоскопима и на фестивалима, и на простору бивше Југославије и у иностранству. Контроверзни триптих
Оно што недостаје НС-у у политичком смислу и што Шишање тек дотиче али не развија у довољној мери јесте темељније тумачење алтисеровски[6] дефинисаних државних идеолошких апарата у којима су предњачили неки ранији наслови, нарочито радови Горана Марковића (Мајстори мајстори, Вариола вера). Захваљујући снази публицитета створеног око Српског филма и Живота и смрти порно банде, НСФ је често поистовећиван са естетским назорима ових филмова, окренутошћу жанровском приступу, приказима насиља и секса. Нови српски мејнстрим
Чарлстон за Огњенку Уроша Стојановића почео је са реализацијом 2005. године и 2008. се коначно нашао у биоскопима. Овај филм је био заслужан за обнову две важне димензије репертоарског филма које се сматрају не само легитимним делом филмског израза већ и окосницом знатног дела савремене продукције. С једне стране то је ескапизам, у Стојановићевој интерпретацији прожет етно елементима и фаталним дешавањима из српске историје а са друге је техничка усавршеност самог филма. Вероватно од Чудотворног мача Војислава Нановића, ни ескапизам ни техничка димензија нису толико перфектно осмишљени као у Огњенци. Београдски фантом Јована Тодоровића налази инспирацију за мејнстрим у прошлости и причи о Влади Васиљевићу, возачу белог поршеа, који је забављао грађане и изазивао милицију током 1979. године. Тодоровић врло вешто разбија табу немогућности да се сними српски акциони филм са аутомобилским потерама тиме што се опредељује за играно-документарно форму у којој игране реконструкције ипак односе превагу и што је још важније функционишу као пунокрвно биоскопско искуство. Едит и ја Алексе Гајића стоји као ексклузиван филм у више аспеката. С једне стране, бави се жанром Шишање Стевана Филиповића је кроз гледаност верификовало своје опредељење за репертоарски омладински филм који је код нас одувек имао снажну традицију, и често био обогаћен проблемским прилазом што је присутно и у овом наслову. Најважнија димензија мејнстрим покушаја НСФ-а јесте да су наишли на адекватан пријем код публике и да аутори, заједно са продуцентима могу да буду задовољни резултатима, нарочито ако се узме у обзир да неки од ових пројеката нису имали велике маркетиншке буџете или најповољније околности за дистрибуцију. Још значајнији, и мање мерљив, успех ове струје НСФ-а јесте чињеница да су успели да мобилишу и део публике који је веровао да српски филм нема шта да им понуди. Коначно, сатисфакција се мора наћи и у томе да сваки од ових наслова има и изражене уметничке амбиције поред претензија на комуникативност. Нови српски art-house У једној од подела, Динко Туцаковић уврстио је и филм Ordinary People Владимира Перишића у НСФ. Ипак, у овој интернационалној корподукцији поставље се питање да ли се овај филм уопште може сматрати српским. Ако га уврстимо у корпус наше кинематографије иако је настао у прилично измештеним околностима, онда је свакако реч о несвакидашњем остварењу које уноси један до сада неупотребљен филмски поступак.
Клип Маје Милош је филм који се са нестрпљењем очекује. Реч је о провокативном погледу на сексуално сазревање београдских тинејџера, са натуршчицима у главним улогама и нарочитим инсистирањем на аутентичности. Овај наслов је залог за продужетак art-house крила НСФ и у следећој сезони. Карактеристика art-house крила НСФ-а свакако је радикалност у приступу. Иако је номинално art-house филм окосница српске кинематографије, у већини случајева оптерећен је популизмом или решењима која су далеко од авангарде која би по дефиницији требало да буде у основи art-house-a – ако овај правац посматрамо као авангарду у биоскопској форми. Наведени наслови несумњиво далеко доследније и храбрије држе ту линију и ближи су изворној дефиницији као и актуелним токовима. Рецепција
Наиме, Нови српски филм успева да мобилише публику која је одустала од гледања српског филма и да их привуче у биоскопе, и они на представнике НСФа примењују критеријуме које су изградили гледајући стране филмове и врхунске представнике својих врста. За разлику од најшире српске филмске публике, па и старије генерације критичара, специфична публика НСФ-а није спустила своје критеријуме и њихове строге реакције могу послужити само као подстрек младим ауторима. Однос према традицији За разлику од већине филмских таласа који су били започети како би се промениле околности у кинематографији, Нови српски филм се односи према традицији са великим поштовањем. Интервјуи редитеља чији су филмови део овог таласа у значајној мери потврђују ову тезу, а најбољи пример је Младен Ђорђевић, редитељ Живота и смрти порно банде који је врло ангажован на рехабилитацији и реафирмацији неких запостављених редитеља попут Јована Јовановића и Кокана Ракоњца.
Део Нових Кадрова имао је прилику да буде и превођен у специјалном броју часописа Кинокултура који је презентовао енглески сегмент билингуалног издања књиге Yоутх Рисинг у издању Филмског центра Србије[10]. Радови Нових Кадрова цитирани су у низу релевантних интернационалних публикација[11]. Исто важи и за регион, где су Нови кадрови цитирани[12] или били чак повод за полемику[13]. Нова кинематографија подразумева и нову критику, а Нови Кадрови су управо њен стожер. Укупни препород Парадигматичан је утисак који се могао стећи на трибини у Артгету а то је да се кључна померања у филмској продукцији, формулисању нове естетике а нарочито на пољу теорије и историје дешавају изван институција које су задужене за те процесе. Несумњиво је да су Мирољуб Стојановић из Филмског центра Србије, некадашњег Института за филм и Владимир Коларић, докторант Факултета драмских уметности, дали значајан допринос препознавању овог феномена, али очигледно је да Нови српски филм полази са блогова и форума а да Нови Кадрови функционишу углавном изван тзв. dead tree media - дакле на Интернету, а ни присуство у референтној периодици (ТФТ, Хрватски филмски љетопис, Camera Lucida, Зборник ФДУ, часопис QТ итд) није их приближило институцијама, упркос чињеници да су управо Нови Кадрови својим бројним активностима, не само на пољу критике већ и предавачког, трибинског рада[14], заправо носиоци савременог промишљања историје српског филма. У том смислу, иако се не може ставити знак једнакости између НСФ и НК, јасно је да се по ободима система помаља врло широк пројекат обнове српске кинематографије у коме се нуде нови здрави темељи не само у креативном, већ и у теоријским смислу. Срећом, чини се да су окоштале структуре српске кинематографије знатно мање окренуте теорији тако да упркос чињеници да су академске позиције још увек недоступне Новим Кадровима они ипак успевају да објављују и довели су до тога да је данас тумачење српске филмске историје по свом обиму, радозналости и примени нове теоријске апаратуре вероватно без преседана у историји наше кинематографије. Часопис ТФТ је имао значајну улогу у том процесу и до сада је објавио више врло студиозних и модерних текстова посвећених управо српским ауторима, филмским жанровима и тематским стремљењима. Отуд се може закључити да су НСФ и НК у ствари покушај младих учесника српске кинематографске пустоловине да у своје руке узму не само будућност већ и прошлост наше кинематографије и да их сачувају од немара и јавашлука. [1] Нови српски филм?, разговор водио Владан Петковић, Camera Lucida бр. 1, доступна на http://www.cameralucida.me/balkanfilm_8.html [3] Шишање-филм који је најавио дивљачке походе српских хулигана, Ненад Полимац, Јутарњи лист 16.10.2010. Доступан на http://www.jutarnji.hr/-sisanje----film-koji-je-najavio-divljacke-pohode-srpskih-huligana/895347/ [4] Успон и пад српског поп филма, Димитрије Војнов, зборник Youth Rising, Филмски центар Србије, Београд, 2008. [5] Парадигматична политичка анализа Милоша Бранковића доступна на http://agitpopkultura.blogspot.com/2008/03/now-imagine-they-are-serbs.html [6] Идеологија и државни идеолошки апарати, Луј Алтисер, Карпос, Лозница, 2009. [7] Нови кадрови, приређивачи Иван Велисављевић и Дејан Огњановић, Цлио, Београд, 2008. [9] Архива критика доступна на адреси http://www.novikadrovi.net/kritike/ [10] Енглеско издање доступно на сајту чсописа Кинокултура http://www.kinokultura.com/specials/8/serbian.shtml [11] Рецимо, Boosting the Image of a Nation: the Use of History in Contemporary Serbian Film, Špela Zajec, University of Copenhagen, Denmark; University of St. Andrews, Scotland. Доступно у научном часопису Northern Lights. [12] Cinema of Normalization: Changes of Stylistic Model in post-Yugoslav Cinema after the 1990s, Јурица Павичић, доступно на www.intellectbooks.co.uk/File:download,id=891/SEEC.1.1.43.pdf [13] Филм жица Сребреница, Небојша Јовановић, доступно на http://www.novikadrovi.net/phpBB3/download.php?id=7 [14] Учесници пројекта Нови Кадрови Олга Димитријевић, Ђорђе Бајић и Зоран Јанковић су изузетно присутни као предавачи на филмским трибинама Дома омладине Београда које се махом баве проучавањем српске филмске историје. Уредник програма Бобан Јевтић остварио је значајне резултате са овим уређивачким концептом. |