понедељак, 25. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Рубрике > Коментар дана > Србија у најбржем циркусу
Коментар дана

Србија у најбржем циркусу

PDF Штампа Ел. пошта
Вања Јефтовић   
понедељак, 30. новембар 2009.
На сајту Тојотиног тима у формули 1 (Тоyота racing team)[1] стоји тужан наслов: “сан је завршен”, уз захвалност свим верним фановима који су навијали за овај тим. Ова вест за нас не би представљала неку нарочиту занимљивост (осим пасионираним љубитељима “најбржег циркуса на свету” који жељно ишчекују сваки пренос трка са стаза у Бразилу, Јапану, Шпанији…), да у јавност није процурила информација да је, како наводе “ Вечерње новости” српски бизнисмен по имену Зоран Стефановић постигао договор да купи поменути јапански тим!

Ко је Зоран Стефановић, човек који ће усрећити све српске љубитеље четвороточкаша? О Зорану се готово ништа не зна, осим чињенице да је по занимању правник и да је власник и оснивач компаније АМЦО[2]. Код нас готово непозната компанија,  по писању Вечерњих новости, свој сајт има на домену малене афричке острвске државе Сао Томе и Принципе…Па ипак, без обзира на чијем се домену налази сајт компаније, свако ко га посети ( ја нисам крио сопствено чуђење када сам по први пут данас заиста и посетио поменути сајт, где сам по први пут нешто и сазнао(?) о овој компанији о којој се у српској јавности готово у опште и није говорило), може видети да АМЦО има више него богат производни програм, који укључује, између осталог, технолошки високо развијене компоненте за авионе и аутомобиле. На сајту се чак  појављује и слика ракете типа “Ариана”, европске космичке агенције, са информацијом да  одређене компоненте за европски свемирски програм АМЦО производи у Србији?!

Уздржавам се да кажем, сувише лепо да би било истинито. У сваком случају, вест да ћемо у некој од наредних сезона Ф1 највероватније видети и српски тим звучи готово невероватно. Уколико се то заиста буде догодило (а по свему судећи и хоће), то ће бити догађај који ће у Србији побудити невиђено интересовање. С разлогом, пошто упркос бројним проблемима, могућност да на некој од стаза формуле 1 видимо и српски тим звучи као остварење сна. Изгледа, ипак, да ће тај сан  на крају и бити досањан.

Како је заправо дошло до тога? Наиме, Зоран Стефановић је већ дуже време покушавао да свој тим укључи у распоред трка формуле 1. Тим поводом, био је и у контакту са Бернијем Еклстоном,  и ако је још од 1998. безуспешно покушавао да за свој тим издејствује место у распореду за ту сезону. Међутим, Зоран Стефановић није одустао од своје идеје да Стефан Гранд При, како гласи име његовог тима, ипак и добије место међу осталим престижним тимовима, међу којима су и Мекларен Мерцедес или Ферари. Наиме, захтев Стефановићевог Стефан Гранд Прија да поменути тим добије учешће у календару за 2010 годину није одобрен. Енглески сајт који је посвећен љубитељима формуле 1, Ф1 ФАНАТИК.cом.[3], пренео је интервју са Стефановићем. На поменутом сајту, српски бизнисмен говори о томе да је његов тим упутио жалбу ЕУ услед кршења европских закона. Наиме, сви нови тимови мораће да користе моторе компаније “Косворт”[4], што по Стефановићевим речима представља директно кршење европских закона. Сајт је чак дао и могућност да се види комплетни докуменат који је у изјави поводом тендера приложио Стефан Гранд При. Стефановић је даље изјавио да би он веома радо са својим тимом узео учешћа у календару за наредну годину, уколико комисија поништи тендер  расписан за учешће нових тимова. Међу три нова тима није се нашао и Стефановићев. У сваком случају, уколико и тендер не буде поништен (највероватније је да ће проћи веома дуг временски период у току ког ће се разматрати приговор Стефан Гранд Прија), Стефановић ће као власник Тојотиног тима ипак узети учешћа у тркама болида формуле 1.

Између осталог, на страним сајтовима помињу се информације о томе да би седиште српског тима било у Београду, управо због повољне локације, јер је стаза у Хунгарорингу веома близу. Наравно, и стаза у Италији је такође близу, тако да шлепери који би превозили опрему не би имали тешкоћа да допреме сву неопходну логистику коју сваки тим који учествује у Ф1 мора имати. Још једна занимљива информација гласи да је Стефан Гранд При ангажовао и бившег шпијуна Мекларен Мерцедеса Мајк Кафлана (Мice Coughlan), који је из овог тима избачен јер је шпијунирао Ферари(!). На тај начин Србија би ипак могла постати део најбржег циркуса на планети, чак и уколико комисија не повуче своју одлуку и не дозволи учешће Стефан Гранд Прију.

Неко би можда рекао да нам након политичког циркуса у земљи не треба и тај циркус на четири точка, па ипак, и ако поједини тимови , као што је то управо случај са Тојотом, понекада бивају присиљени да се услед различитих проблема углавном финансијске природе повуку, прилика да један српски тим учествује у Ф1 циркусу јесте прилика да Србија у многоме добије на маркетиншком плану. Наиме, Стефановић на сајту помиње ( на сајту се помиње да компанија АМЦО, у којој се производе авиони, своје седиште има у Београду?!) да у Србији и у његовој компанији постоје одговарајући  капацитети чак и за конструкцију самих болида формуле 1. Стефановић се са челницима компаније чак и сликао у једном од аеро тунела у Жаркову, који су служили за испитивање аеро-динамичких особина летелица. По његовим речима, ти тунели би управо могли да послуже и у испитивању карактеристика будућих болида који би се евентуално конструисали у Србији!

Заиста, само се можемо надати да ове лепе вести не остану само у домену фикције. Наводно, помиње се како иза Стефановића стоји и српска влада. Сада остаје питање зашто је поменута компанија у Србији потпуно непозната. Поставља се такође питање зашто једна компанија, која поседује такве капацитете, раније није била ангажована на пројектима развоја Србије, њене привреде и инфраструктуре. Ипак, треба да нас радује једна чињеница. Све ово потврђује  да Србија ипак има могућности да се ангажује у производњи компоненти високих технологија. Наравно, морамо се запитати због чега онда тек сада шира јавност сазнаје за ову компанију? Заиста би било сјајно уколико би Србија узела учешћа и имала своје место међу конструкторима и тимовима формуле 1 али је још значајније од тога да се способним људима попут Стефановића, омогући да производњу својих компанија развију у потпуности, што би омогућило и отварање нових радних места,  наравно, као и подизање угледа Србије у свету. Нека нам само Стефановић поживи. Било би лепо да има више људи попут њега који су спремни да своју визију реализују за добробит овог нашег домаћег циркуса, који ће ипак успети, макар у некој од наредних сезона, да појача гас и да барем у неком од завршних кругова ухвати прикључак. Само, чини се да би  Србија, како би стигла на циљ, ипак морала да ускоро стане у пит стоп, како би макар заменила излизане и истрошене пнеуматике!


 

Од истог аутора

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер