Komentar dana | |||
Cenzura i autocenzura ili o jednoj beskrupuloznoj zameni teza |
utorak, 11. oktobar 2016. | |
Često se može čuti mišljenje da mi već dugo živimo u društvu koje je obeleženo postojanjem velikih paradoksa i apsurdnih pojava. Izatkana je čitava mreža nelogičnosti, nedoumica, konfuzije i nedoslednosti. Najpogubnija posledica ovakve situacije je sve očiglednija situacija da se gubi sposobnost jasnog imenovanja, prepoznavanja i označavanja očitih i lako vidljivih društvenih procesa i događanja. Reči su odavno izgubile svaki smisao i značenje , one više ne znače ništa jer je potrošeno i ispražnjeno njihovo osnovno obeležje sadržano u opisivanju, prepoznavanju i klasifikaciji određenih društvenih dešavanja. Najupečatljivi primer i ilustracija ovakve pojave je rasprava koja se vodi u našoj javnosti o tome da li u našem društvu preovladava cenzura ili autocenzura. Kao da smo izgubili sposobnost razaznavanja pojava koje se neposredno i svakodnevno odvijaju u našem društvenom i političkom životu. Naravno da je cenzura izgubila svoj nekadašnji ogoljeni i otvoreni oblik i sada se provodi mnogo perfidnije i time ona postaje još opasnija za sve prisutniju mogućnost suzbijanja razvijanja kritičkog dijaloga i mišljenja . Očiti primer ove vrste cenzure je saopštenje kabineta Predsednika vlade Srbije povodom otkazivanje saradnje u Politici velikom umetniku Dušanu Petričiću . Njime se ovaj kabinet javlja kao korektiv uređivačke koncepcije lista Politike dajući neku vrstu preporuke za dalje objavljivanje karikatura Dušana Petričića uz nezaobilazni dodatak o ličnoj mržnji koju iskazuju svi oni koji imaju kritički odnos prema epohalnom delovanju naprednjačkom vođe. Ako ovo saopštenje kabineta predsednika vlade nije očiti dokaz postojanja ne samo preventivne već otvorene cenzure onda smo mi zaista ušli u mrtvi ugao neprepoznavanja i sve raširenije autocenzure. Ono takođe pokazuje kako se sada uređuje naš najstariji dnevni list i ako se to ne prepoznaje kao otvoreni i grubi napad na slobodu govora i nastojanje da se dodatno disciplinuju mediji tada smo mi zaista u ozbiljnoj nevolji. Onda smo mi pristali da ne vidimo ono što je očito i ne prepoznajemo očigledne manifestacije autoritarnog načina vladavine koji sve više obeležava lični sistem vlasti uspostavljen nakon dolaska naprednjaka na vlast. Pri tome se stvara neprestano atmosfera u kojoj se akcenat i krivica stavlja na auto cenzuru novinara koji nisu dorasli da koriste blagodeti slobode medija u današnjoj Srbiji . Kao da nastanak autocenzure nije prava posledica uspostavljen cenzure i čvrste kontrole medijskog prostora. Radi se o očitoj i beskrupuloznoj zameni teza jer se manifestacija cenzure može prepoznati u specifičnom i paradoksalnom obliku njenog negiranja pravljenjem opskurnih izložbi o necenzurisanim lažima. Dušan Petričić nakon njegovog iskustva otvorene i cenzure u listu Politika dao je svoje jasno viđenje suštine cenzure koja deluje u našim medijima. „ Ali hajde da glasno postavimo jedno pitanje, koje nekako izmiče u ovoj diskusiji oko cenzure i autocenzure. Zašto se lome koplja da li u društvu postoji cenzura ili ne, ali niko se ne priseti da u društvu postoji STRAH koji eventualno inicira autocenzuru. Pa zar je za nas strah prihvatljiviji od cenzure. Ja se ne sećam za svoga života da se neko tako beskrupulozno, bezobrazno i bezočno ponašao. On ti direktno nabija prst u oko i vrti ga i kaže – šta mi možeš-. On to radi zato što može-. A nema svest gde to može da ga odvede“. Osnovno pitanje je postavljeno u ovim rečima Dušana Petričića? Zar je za nas strah prihvatljiviji od cenzure. To je suštinska dilema na koju mi moramo danas da odgovorimo. Već samo prepoznavanje straha kao jedne od glavnih poluga ove vlasti dovoljan je uslov da možemo da jasno razaznajemo i prepoznajemo očigledne manifestacije autoritarnog načina vladavine i neprikrivene oblike cenzure. Još je Monteskje govorio da u osnovi svakog nedemokratskog sistema leži strah a on je u našim savremenim političkim prilikama postao jedan od glavnih oslonaca vladajućeg sistema koji više ne preza ni od otvorenog ograničavanja slobode mišljenja i kritičkog pristupa otvorenim društvenim pitanjima i problemima. Svedoci smo da postoji i deluje razrađeni sistem ideoloških i političkih harangi , ličnih diskreditacija i diskvalifikacija svakog onog ko je u našoj u javnosti pokušao da na argumentovan i zasnovan način iskaže svoj kritički odnos prema idealizovanoj i nerealnoj slici koju je ovaj režim stvorio i neprestano stvara o sebi. Zato je nužno izaći iz zatvorenog kruga neprepoznavanja i oslobađati se straha i za početak treba jasno reći da je u ovom društvu na delu razrađeni sistem cenzure i medijske kontrole. Jedino tako ćemo reafirmisati sposobnost označavanja i prepoznavanja društvenih procesa a rečima i kritičkom mišljenu vratiti uverljivost i smisao. |