Kolumne Đorđa Vukadinovića

Zvezde prelaznog roka

PDF Štampa El. pošta
Đorđe Vukadinović   
ponedeljak, 17. januar 2011.

Prethodnu kolumnu sam završio konstatacijom da podele, bez sumnje, jesu loša stvar, ali da su lažni, prividni ili nametnuti konsenzusi još mnogo gori.

O jednom od tih, delom lažnih, a delom nametnutih konsenzusa, onom o „Evropi bez alternative“, pisao sam već dosta na ovim stranicama, i to znatno pre nego što je u uslovima aktuelne krize počela da se ljulja, bledi i rasplinjuje ova fatamorgana zemaljskog raja oivičenog žutim zvezdama na plavoj podlozi. Ali sada bih se pozabavio nekim drugim, manje atraktivnim „konsenzusima“, koji ne angažuju toliko političkih strasti i energije, ali iza kojih se krije ništa manja količina sumnjivog podrazumevanja, zataškavanja i manipulacije.

Evo, na primer, priča o „blanko ostavkama“, tom „mračnom“, „antievropskom“ reliktu nedemokratske parlamentarne prošlosti, tako reći, poslednjoj – dobro, ne računajući vazda aktuelnog Ratka Mladića – prepreci koja se isprečila između Srbije i njene evro-budućnosti. Institucija je, složićemo se, dosta ružna, kao što su neprivlačne i sve druge institucije koje počivaju na pesimističkoj pretpostavci o ljudskoj prirodi i karakteru, ali to još uvek ne znači da bi bez njih bilo bolje.

Danima i mesecima mediji bruje o tome i slavodobitno najavljuju kako je „blanko ostavkama konačno odzvonilo“ i kako „Evropa traži“ njihovo ukidanje. Ponavljam i naglašavam, institucija je ružna i zaista poslanika stavlja u položaj nekoga ko je suštinski podređen i zavisan od volje partijskog vrha. Ali, pošteno govoreći, taj poslanik se na listi i našao i izabran je zahvaljujući tom partijskom vrhu (nešto je drugačija stvar tamo gde se bira po većinskom principu i zaokružuje ime konkretnog kandidata).

Da podsetimo, reč je o institucionalizovanoj mogućnosti, odnosno „pravu“ poslanika da svoj mandat „stavi na raspolaganje“ stranci na čijoj listi je izabran, a što u prevodu znači da poslanici sa strankama potpisuju „ugovore“ koje ove prema potrebi mogu da aktiviraju i tako se ratosiljaju nepodobnog poslanika. Doduše, posle nekoliko skandala u vezi sa tim, ova institucija se koristi retko i više predstavlja pretnju nego što se primenjuje.

Danima i mesecima mediji bruje o tome i slavodobitno najavljuju kako je „blanko ostavkama konačno odzvonilo“ i kako „Evropa traži“ njihovo ukidanje. Ponavljam i naglašavam, institucija je ružna i zaista poslanika stavlja u položaj nekoga ko je suštinski podređen i zavisan od volje partijskog vrha. Ali, pošteno govoreći, taj poslanik se na listi i našao i izabran je zahvaljujući tom partijskom vrhu (nešto je drugačija stvar tamo gde se bira po većinskom principu i zaokružuje ime konkretnog kandidata). Elem, ne glasaju građani za određenu listu zbog onoga ko se na njoj našao na 5. 15. ili 115. mestu, nego zbog – pre svega – poverenja u stranačkog lidera, njegovu harizmu, ubedljivost, izgled i politiku koju on oličava. Redosled kriterijuma pri izboru može biti i nešto drugačiji od ovog navedenog, ali u osnovi glasa se za „Slobu“, „Voju“, „Velju“, „Borisa“, „Tomu“, a ne za napisane partijske programe ili ličnosti sa liste.

Da li je moguće da se više niko ne seća kako je 2005. agilni Bogoljub Karić za tili čas sastavio čitav poslanički klub u tadašnjem parlamentu (i ko zna dokle bi dogurao da ga u tom biznisu nisu omeli), iako ni on kao političar niti njegova stranka nisu uopšte ni postojali u vreme izbora za tadašnji skupštinski saziv? I zna li iko da i danas u pokrajinskom parlamentu, jedva dve i po godine posle od izbora, sedi poslanik koji je izabran kao član DSS-a (doduše, po većinskom principu, ali uz njihov „brend“ i logistiku), da bi odmah potom prešao u klub DS, a sada je, valjda, u poslaničkoj grupi Maje Gojković i „Regiona Srbije“?! Ali to očigledno nije interesantna tema za naše reformske medije.

Uzgred, nije to mnogo drugačije ni u tzv. „razvijenom demokratijama“, samo se o tome retko govori, valjda da se ne bi „urušavalo poverenje“. Nije li se pre nekoliko dana, prilikom glasanja o poverenju vladi Silvija Berluskonija u italijanskom parlamentu, nekoliko poslanika opozicije takođe naprasno i misteriozno „predomislilo“ u poslednjem trenutku? A o zloglasnoj praksi i pojmu „lobiranja“ u američkom Kongresu, da i ne govorimo.

Nije li se pre nekoliko dana, prilikom glasanja o poverenju vladi Silvija Berluskonija u italijanskom parlamentu, nekoliko poslanika opozicije takođe naprasno i misteriozno „predomislilo“ u poslednjem trenutku? A o zloglasnoj praksi i pojmu „lobiranja“ u američkom Kongresu, da i ne govorimo.

I pustimo kvaziargumente tipa kako će, navodno, one koji se budu neprincipijelno ponašali „građani kazniti“ na narednim izborima. Čak i nezavisno od kratkog narodnog pamćenja (koje se još skraćuje spinovanjem i raznim medijskim kampanjama), ovi heroji „slobodnog poslaničkog mandata“ priliku da reše sve svoje egzistencijalne probleme ionako dobijaju samo jednom u karijeri. Glavna loto-premija (ne govorimo o onim periodičnim, sitnim i rutinskim „tombolama“) strašno se teško dobija, a gotovo da je matematički isključena mogućnost da bi se to moglo dogoditi čak dva puta.

Naravno da nisu i da ne bi svi bili takvi. Ali lanac je čvrst onoliko koliko je čvrsta njegova najslabija karika – a to isto važi i za institucije.

Ukratko, ukidanje „blanko ostavke“ ili nekog sličnog oblika poslaničkog obavezivanja ne da ne bi jačalo „demokratiju“ i političku odgovornost, nego bi to (naglašavam: ne govorim vanvremeno, nego o Srbiji ovde i sada) uvođenje potpuno slobodnog poslaničkog mandata bilo bukvalno (pret)poslednji korak u potpunom urušavanju samog smisla demokratskih izbora i kakvog-takvog narodnog predstavništva. Naime, ovde poslanici predstavljaju partijske vrhove i lidere, a ovi, opet, predstavljaju neki, mada često deformisan, izraz volje građana. S druge strane, poslanici oslobođeni blanko ostavki, a pri tom ne vezani imperativnim („delegatskim“) mandatom sopstvene baze, ne bi predstavljali baš nikoga.

Ukidanje „blanko ostavke“ ili nekog sličnog oblika poslaničkog obavezivanja ne da ne bi jačalo „demokratiju“ i političku odgovornost, nego bi to  uvođenje potpuno slobodnog poslaničkog mandata bilo bukvalno (pret)poslednji korak u potpunom urušavanju samog smisla demokratskih izbora i kakvog-takvog narodnog predstavništva.

Stranke jesu neprivlačna „politička preduzeća“, ali ovakvi poslanici bi bili „samostalni ugostitelji“ i „individualni politički preduzimači“ u traganju za zainteresovanim kupcima njihove „robe“, odnosno skupštinskog glasa. A sa takvima se mnogo lakše nađe „zajednički jezik“ i „povoljna cena“, nego sa stranačkim liderima koji ipak moraju da se brinu za celo preduzeće, a i da vode računa o sopstvenom imidžu i dobrom glasu. Daleko od toga da se i sa strankama, odnosno liderima, ne može „dogovoriti“, ali je to ipak znatno teže, komplikovanije, pa i skuplje, nego kada se pravi jednokratni dil sa nekom usamljenom „zvezdom prelaznog roka“, ili dva-tri poslanika koji u nekom momentu predstavljaju jezičak na političkoj vagi.

I zato apelujem da se nipošto ne srlja u promene izbornog zakonodavstva, čak ni kada je reč o ovoj, naizgled, sitnoj stvari kao što su ostavke, a kamoli neke važnije teme, poput izbornog sistema i sl. Ima ova zemlja neuporedivo većih problema i briga. A što se „blanko ostavki“ tiče, ima tu sigurno dosta političko-medijske inercije i nešto od sindroma one balkanske žabe u jurnjavi za „evropskim standardima“. Ali verujem da se u ovom aktuelnom i neobičnom konsenzusu u galami protiv „blanko ostavki“ barem jednim delom radi i o tome da zainteresovani kupci – u prvom redu, krupni biznis i strani politički činioci – procenjuju da će na ovaj način, usitnjavanjem „ponude“ i sprečavanjem partijske „kartelizacije“, domaća politička roba postati još znatno jeftinija i dostupnija.

 

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, Rio Tinto otvoriti rudnik litijuma u dolini Jadra?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner