Početna strana > Debate > Srbija i Crna Gora > Crnogorski "Zakon o slobodi veroispovesti" između geopolitike i pitanja identiteta
Srbija i Crna Gora

Crnogorski "Zakon o slobodi veroispovesti" između geopolitike i pitanja identiteta

PDF Štampa El. pošta
Miroslav Samardžić   
petak, 17. januar 2020.

Režim Mila Đukanovića insistira na tome da je donošenje Zakona o slobodi vjeroispovjesti najznačajniji državotvorni akt od obnove crnogorske državnosti 2006. Na taj način, navodno, poništava se poslednji ostatak okupacije iz 1918, i dovršava proces stvaranja države i nacije. Đukanovićeve pristalice tumače proteste koji se poslednjih nedelja odvijaju u mnogim gradovima kao pokušaj ucene od strane velikosrpskog nacionalizma.

Sporni Zakon, međutim, ima najmanje veze sa religijom. Cinici kažu da u Crnoj Gori ima više verskih objekata nego pravih vernika. Taj pravni akt treba da osnaži Đukanovićev sistem lične vlasti. Njegova kleptokratska diktatura nije osigurana dok on ne preuzme kontrolu nad Mitropolijom crnogorsko primorskom SPC, poslednjom važnom institucijom koja je autonoma u odnosu na režim.

Poslednjih godina Đukanović je bio izložen ozbiljnim osporavanjima i protestima pa svoju vlast više ne može da osigura na stari način. Tokom izbora 2016. insceniran je farsični „državni udar“, a sada on politikom identiteta pokušava da pridobije crnogorsku javnost i tako ponovo pobedi na izborima koji treba da budu održani ove godine. Ksenofobni koncept bazira se na tobožnjem spasavanju male nacije od agresije velikosrpskog nacionalizma koja se vrši preko SPC. “Moguće je uvek povezivati veći broj ljudi ljubavlju, ako postoje drugi na koje će se upraviti agresija “ pisao je Frojd” (1)

U periodu do donošenja spornog Zakona mitropolit Amfilohije i njegovo sveštenstvo bili su pomirljivi prema režimu i nisu bili vidni pokušaji njegove destablizacije sa te strane. Takođe, Vučićev režim u Srbiji nije bio neprijateljski prema Đukanoviću.

Politika identiteta je nastojanje da se socijalno nezadovoljstvo artikuliše tako što se u prvi plan ističu kulturne vrednosti, a ne socijalni interesi. U situaciji kriza i pretećeg nezadovoljstva vlastodršci rado pribegavaju strategiji „odbrane“ od spoljne ili unutrašnje opasnosti: „Dajte mi vaš bes i ja ću ga okrenuti protiv onih koji nisu krivi“. Muslimani u Indiji nisu znali da ih Indusi mrze dok im Engelezi to nisu objasnili . Cilj je da se klasna pitanja potisnu u drugi plan, a da se političke podele i sukobi odvijaju oko tema koje ne ugrožavaju interese vladajućih slojeva.

Analitičari koji su skloni geopolitičkom pristupu u crnogorskoj krizi vide veliku operaciju NATO čiji je cilj da se srpsko pravoslavlje odbaci od Jadranskog mora, pa bi se na taj način ugrozila i Republika Srpska. Taj cilj je neophodno postići jer je SPC ne samo oblik ruske meke moći nego i političko – obaveštajno oružje Rusije duboko unutar NATO. U prilog toj tezi navodi se da je Crnu Goru sredinom novembra posetio putujuću američki ambasador za religijske slobode Sem Brovnbek za koga se tvrdi da je imao značajnu ulogu u obezbeđivanju autokefalnosti Ukrajinske pravoslane crkve.

 Rusija je, kada je Crna Gora u pitanju, doživela velike spoljnoplitičke poraze osamostaljivanjem ove male države i njenim priključivanjem zapadnom vojnom savezu. Đukanović stalno ističe kako bi lojalnost Crne Gore Zapadu i njene evropske integracije bili ugroženi ukoliko on izgubi vlast. Za NATO je važno da Crna Gora ne bude vojno povezana sa Rusijom, ali taj cilj je ranije već postignut. Treba podsetiti i na za Crnogorce uvredljivu izjavu Trampa da neće početi Treći svetski rat zbog agresivnog malog crnogorskog naroda.

Govoreći na VIII kongresu DPS-a, održanom novembra 2019. Đukanović se osvrnuo i na crkveno pitanje :“Zakon o slobodi vjeroispovijesti treba Crnoj Gori da bi na savremen način uredio najvažnija pitanja odnosa države i vjerskih zajednica. On ne pretenduje da u maniru revolucionarnih propisa nasilno mijenja vlasničke odnose. Ali, svaka država, pa i naša, ima pravo i obavezu da provjeri da li su ti odnosi u vremenima društvenih meteža s početka i s kraja XX vijeka, pretrpjeli nelegalne promjene koje nemaju pokriće u vjerodostojnoj arhivskoj dokumentaciji.

Takođe, Demokratska partija socijalista vođena dosljednim opredjeljenjem za zaštitu i afirmaciju prava i sloboda svakog građanina, dakle i vjerskih sloboda, ima razumijevanje za očekivanja jednog dijela naše javnosti da u procedurama utemeljenim u građanskim i kanonskim propisima i pravilima obnovi istorijski neupitnu Crnogorsku pravoslavnu crkvu.” (2)

U govoru je jasno naglašeno da vladajuća partija u državi koja je sekularna treba da obnovi crkvu.

 Đukanovićev manevar da zadrži vlast podsticanjem verskih i nacionalnih sukoba je krajnje rizičan. Devedesetih se pokazalo kako takve političke strategije mogu dovesti samo da tragičnih posledica. Njegovi zapadni patroni uglavnom ne reaguju na krizu koju je on namerno izazvao. Verovatno su i sami svesni posledica koje mogu nastupiti. Osim toga, namerom da oduzima imovinu bez uobičajenih sudskih postupaka Đukanović ugrožava sigrnost vlasništva koje predstavlja temeljno načelo liberalne ideologije. Frojd je 1921 postavio čuveno skeptično pitanje: „ Zabrinuto se pitamo šta će sovjeti uraditi kada istrebe buržuje“.(3) Ukoliko uspe u svojim namerama,da oduzme imovinu crkvi Đukanović bi mogao da nastavi tim putem kojim je, uostalom, i do sada išao.

Posmatrači crnogorskih prilika ističu da je Đukanović svoj prvi cilj postigao donošenjem Zakona. Verovatno da jedno vreme neće insistirati na njegovoj primeni, bar dok traju protesti. Malo ko veruje da je njegova namera da od Dedejićeve organizacije napravi pravu crkvu, već da izvrši pritisak na Amfilohija i SPC kako bi oni prihvatili neki kompromis. Ideju o tome već je izneo sociolog Sergej Flere koji je predložio sledeću soluciju: “Crnogorska crkva mogla bi unutar SPC da dobije autonomiju, tako da bi srpski patrijarh imenovao crnogorskog poglavara odn. blagoslovio njegovo imenovanje, dok bi crkveni život tekao autonomno. U aktu o tome bi se pomenuo crnogorski identitet, crnogorska tradicija, starina pravoslavlja u Crnoj Gori.” (4)

SPC će u narednom periodu biti paralisana borbom za očuvanje imovine pa zbog toga njen politički uticaj može biti umanjen. Zanimljivo je da je Amfilohje ceo život grdio komuniste, a sad traži da ostane na snazi zakon koji su oni doneli 1997. Takođe, danas on plaća ceh zbog svojih radikalnih nacionalisitičkih stavova iz prve polovine devedesetih kada je tvrdio da su Crnogorci Đilasova kopilad.

Zakon je donet na brzinu tokom božićnog raspusta u zapadnim država kada amasadori tih zemalja nisu u Podgorici. Narednih nedelja videće se da li Zapad, i u kojoj meri, podržava Đukanovićevu crkvenu politiku. Svojim hazardnim potezima on ugrožava uvek nestabilan etnički mir na Balkanu. Tako nešto najviše bi odgovaralo baš Rusiji, od koje on tobože brani Zapad. Ruski analitičari često pominju kako je rat u bivšoj Jugoslaviji devedesetih sprečio Zapad da zada odlučujući udarac ruskoj državi. Rusiji je u interesu podsticanje sukoba na Balkanu kako bi na taj način bio oslabljen pritisak zapadnog imperijalizma na nju. U tom pogledu postoji kontinuitet ruske spoljne politike od Lenjina do Putina. 

Protesti u Srbiji su kontrolisani od strane Vučićevog režima koji, isticanjem u prvi plan navijačkih grupa nastoji da ih huliganizuje i tako kompromotije i obeshrabri ljude da u njima učestvuju. Osim toga crnogorska kriza skreće pažnju sa brojnih afera u Srbiji.

Marks je pisao da bi se crkva radije odrekla devet desetina svojih dogmi nego jedne desetine svojih prihoda. Popovi nisu protestovali kada su u procesima privatizacije pljačkane društvena i državna imovina i kada su stotine hiljada ljudi izbacivani na ulicu. Sada je red došao i na njih.

 

1. Sigmund Frojd, Nelagodnost u kulturi, Beograd, 1998, str. 49

2. https://www.dps.me/me/vijest/govor-predsjednika-dps-a-mila-dukanovica-na-viii-kongresu 3. Frojd, isto, str. 50     

3. Frojd, isto, str. 50      

4. https://www.danas.rs/dijalog/licni-stavovi/crnogorskoj-crkvi-autonomija-unutar-spc/

 

Od istog autora

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, Rio Tinto otvoriti rudnik litijuma u dolini Jadra?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner