Савремени свет | |||
Брисел између евро-мита и белгијске стварности |
![]() |
![]() |
![]() |
среда, 12. јануар 2011. | |
Границе еврократског Дизниленда У стварности, реч је о неколико већих стаклених зграда које више личе на туристичко-рехабилитациони комплекс за људе са посебним потребама него на седиште евроимперије. Оне су смештене у делу који становници Брисела зову „европски део“ и не сматрају га центром Брисела. Тај део је мали, обухвата свега пар улица и објеката, и пешке се обиђе за петнаестак минута. Није много леп а још мање је импресиван и застрашујући. А понајмање од свега да се може рећи да из тих објеката избија снага европске моћи и силе, или снага европског уједињења. Ништа од свега тога. Из свега тога не зрачи ама баш ништа, ни у политичком ни у социјалном смислу (ни у архитектонском) и можда је то највеће изненађење од свега. Празан простор, и ни по чему претерано занимљив. Жамор, гужва, бизнисмени који јурцају наоколо, грозница, мување, трка? Ма какви. Евродизниленд делује чак полусабласно и полунапуштено. И што је најневероватније – сасвим је могуће замислити да га сутра или прекосутра не буде и да се ништа – чак ни у Бриселу – не поремети или много примети.
У ствари, живот Брисела се одвија у сасвим другачијим квартовима града, у центру града и његовом срцу, и у забаченим али важним уличицама, понајмање у овом „европском делу“ који као какав сурогат или никада срасли вештачки део тела пусто штрчи и нормалан свет га углавном заобилази. Староседеоци Брисела о њему са вама неће чак ни причати, сем ако у љутњи почну да се присећају да су на том месту евро-зграде биле лепе старе куће које су порушене како би се сместиле еврократе. Али онда ће брзо са осмехом приметити да је, срећом, то само случај на тих пар стотина метара. То није много утицало на срце, живот и околину града.
Зато су границе еврократског мини-дизниленда врло уочљиве. Оне су просторне, социјалне, политичке, културне и, врло вероватно, временске. Комплекс делује безидејно и прилично беживотно, испражњено од људи и садржаја. Чак ни еврократе (упознали смо и њих) не одишу ентузијазмом у погледу својих занимања, и једино „везивно ткиво“ које већину њих држи на окупу и у тој апаратури је огроман новац који примају (није увек јасно за шта). А да, и једном месечно део европског циркуса у лику Европског парламента постаје путујући/летећи циркус: комплетна скаламерија, укључујући куварице и чистачице, сели се у Стразбур (а цела ова игранка кошта око 200 милиона евра на годишњем нивоу). У стварности, дакле, средиште евробајке не само да не делује јако бајковито и пожељно, него ни много стварно. Мета-стварност Европе, саздана на идеји о трансисторичности европске приче и њеној „вечности“, допринела је продужетку полухалуциногеног и упадљиво имагинарног карактера ове приче, али се самим тим одродила од стварног живота, без елана и могућности да у њему нађе своје упориште. Као угрожена врста: Стари Брисел, имигранти и остали Када сте видели сасвим мали и небитан део Брисела, тзв. „европски део“, време је да обиђете центар града, Стари Брисел, популарни студентско-омладински Иксел и незаобилазно делове попут све важнијег и цењенијег Сен Жил и делова Уклеа. Овде се махом проналази прелепа архитектура XIX века, булевари али и мале улице, испреплићу се култура и живот Бриселијанаца, који себе сматрају Европљанима баш зато што немају много везе са самим евродизнилендом. Од „планине уметности“ све до бриселског „недељно-преподневног бувљака“ и свежих градских пијаца, од специјалних кафића за надалеко чувено бриселско Они се, међутим, као староседеоци и Европљани осећају све више као угрожена врста у сопственом граду. После Париза, Брисел је град са највећом муслиманском популацијом у Европи. У шест општина града муслимани су скоро апсолутна већина. Имигранти су целе квартове прилагодили сопственом укусу и обичајима. У њима су чајџинице, специјалне продавнице и на улицама углавном мушкарци, док све жене носе мараме. Експанзија муслиманске популације видљива је и у самом центру града, у главним улицама за шопинг, у чувеној Зари, Есприју, Мангу и Мексу, права је провала „жена са марамама“ које бесомучно купују и полако превладавају и овим простором. Зато није чудо да Бриселијанци све више почињу да се питају да ли се налазе у Бриселу или у Мароку, Алжиру или Истамбулу. И то није нимало пријатан утисак. Када се томе природа чињеница да, иако имају углавном солидне социјалне програме, Белгијанци уопште не помажу сопствени наталитет (што рађање деце чини изузетно скупим и компликованим чак за жене са одличним радним местима), слика постаје тим тужнија. Живот је прилично скуп, ресторани и кафићи изузетно (тако да прича о томе да Београд има „европске цене“ опет не пије пуно воде), а сами Бриселијанци већином немају оне „европске стандарде живљења“ о којима сањамо и које ћемо ми имати чим, разуме се, Србија уђе у Европску унију.
Брисел је углавном град француског, а онда и фламанског језика (енглески се не чује баш много). Док се у Фландрији, у градовима попут Брижа и Гента, говори скоро искључиво фламански (и у Валонији разуме се обратно), и врло озбиљно осећа и примећује дубинска нетрпељивост према „другој страни“, у Бриселу тај утисак није изузетно изражен, али није ни сасвим неприметан. Белгија се налази у озбиљној политичкој кризи, за коју није јасно како ће се завршити. Реч је дубоко подељеној земљи, а ствар се додатно компликује повећаним бројем и ширењем имиграната. Зато су Бриселијанци почели да се „померају“ и селе у друге делове града, попут Сен Жила, где чувају дух старе и аутентичне Европе, у којој нема ни досељеника са других континената ни еврократа. И заиста, Брисел живи и постоји понајвише у тим, суштински европским деловима града, који му дају и карактер и атмосферу. Он је скроман, пристојан, тих и елегантан. Тај Брисел не тражи ништа него да га се пусти да постоји у будућности, на начин на који је вековима постојао. Скромна раскрсница путева – шетња у једном пријатном граду
Само се питам да ли су српске еврократе и домаћи еврофили заиста икада прошетали Бриселом. |