Културна политика | |||
Да ли је и Хашим Тачи добио свој валентински дар? |
![]() |
![]() |
![]() |
недеља, 17. фебруар 2008. | |
- о поклонима и љубави -
Српски одјеци и реаговања на Дан заљубљених су, као у увек, нешто посебно. Док по новинама тражимо вести о томе јесу ли се Ови наши договорили, хоће ли да пукне нека нова брука или бомба, и шта ће бити после недељног ватромета у Приштини, нестварно делују рекламе за брусхалтере од 100 евара, халтере и парфеме “којих ниједној жени никад није доста”, како нам поручују новински мудраци. Или : “изађите из клишеа, поклоните нешто изузетно: мушкарци воле да добију нови модел мобилног телефона, на пример.” Ко то може да купи, питате се ви. Зна се – транзициони одликаши, невина деца постсоцијалистичких хајдука, срећни намештеници страних банака, спонзори за своје ВИП миљенице, није да нема муштерија.Већински, измучени Срби, и иначе недовољно вични култури поклањања (осим у граничним ситуацијама као што су рођење детета или свадба), заиста нису стигли до тако високог нивоа потрошње – по цени од једног бодија или “врхунске колекције за негу тела” може да се (огревом) греје целу зиму, и Баба Марту да прегура... Валентин је наишао на заиста мршаве српске прилике. Један београдски пар добио је на телефонском квизу наградно ноћење у елитном градском хотелу. По подне уочи одласка провели су у прављењу сендвича јер је у “награду” урачунат попуст од десет одсто на вечеру, која иначе кошта 100 евра! Главни аргумент заговорника Дана заљубљених је да је реч о позитивном и племенитом осећању као што је љубав, и да није никад наодмет да се љубављу бавимо. Са тим се није сложила управа једног колеџа у Стокхолму која је забранила продају ружа на дан Светог Валентина да се тинејџери у које нико није заљубљен не би осетили запостављенима. “Престали смо да продајемо руже јер би их неки ученици могли добити на десетине, а други ниједну”, објаснили су. Слично изјашњавање “пало” је међу београдским првацима – одговарајућег дана тема часова била је љубав, а спроведена је и неформална анкета о томе “ко се коме допада”. Можда је, поводом те анкете, ипак требало нешто да питају управника шведског колеџа. Иако је већ и пословично обавештеним врапцима јасно да је Дан заљубљених потрошачка шећерлема, некако су сумњиви мотиви критичара ових празника: те то није “наша традиција”, те нема везе са љубављу – значи ли то да ови зналци неће да се отворе за поклон или да немају коме да га дају? Значи – најчешће. Дало би се квазитеоретисати о мудром Србину који не купује увозну маглу; о “племенитом дивљаку”, којег ће од цивилизацијске декаденције спасти сопствена заосталост и сиромаштво – али ништа од тога. Све лоше стране савремене цивилизације спремно смо приграбили, једино нам добробити измичу. Можда јесмо дивљи, али мудри и племенити.... А уколико у Тачијев кабинет, као што је најављено, од понедељка стигну валентински дарови из западноевропских метропола, требаће нам сва мудрост света – овако посвађаним, невољеним и незаљубљеним. |