Početna strana > Hronika > Ponovno uspostavljanje aviosaobraćaja od danas
Hronika

Ponovno uspostavljanje aviosaobraćaja od danas

PDF Štampa El. pošta
utorak, 20. april 2010.

Šest dana nakon što su uvedena ograničenja na aviosaobraćaj širom severne Evrope, zbog širenja vulkanskog pepela sa Islanda, prvi avioni su poleteli.

Tri leta krenula su sa amsterdamskog aerodroma Shipol ka Njujorku, Šangaju i Dubaiju.

Nemački avioprevoznik Lufthanza je saopštio da je jedan broj aviona te kompanije poleteo iz Frankfurta u ponedeljak uveče.

Ministri saobraćaja Evropske unije u ponedeljak su se dogovorili da olakšaju neke od restrikcija nakon održane video konferencije.

Prema tom dogovoru, uspostaviće se tri zone letenja - jedna u kojoj letovi uopšte neće biti dozvoljeni zbog opasnosti od vulkanskog pepela, druga koja će biti delimično otvorena, i treća sasvim slobodna za letove.

“Od sutra ujutro trebalo bi da vidimo sve više aviona koji počinju sa letovima. To je dobra vest za evropske putnike koji su blokirani, dobra vest za avio-prevoznike, sektor koji je snažno pogođen ovom krizom”, izjavio je evropski komesar za transport, Sim Kalas.

Da li su preduzete mere bile isuviše stroge?

BBC je to pitanje postavio Bou Hedervornu iz Eurokontrola, tela koje koordiniše aviosaobraćaj u Evropi.

Hedervorn priznaje da je agencija možda malo prenaglila:

"Moglo bi se reći da nismo bili pripremljeni da se uhvatimo u koštac sa ovakvim problemom. Ali, imajući u vidu činjenicu da nismo bili dobro pripremljeni i potrebu da na umu prvo imamo bezbednost, mislim da se odluke mogu braniti. Da smo imali više iskustva, moguće je da od samog početka ne bi bilo tako oštrih restrikcija."

Britanija, Nemačka, Francuska i Holandija ublažavaju restrikcije letenja i to će biti olakšanje za hiljade i hiljade onih koji su zaglavljeni očekujući normalizaciju saobraćaja.

Smatra se da je više od 150 hiljada Britanaca od četvrtka blokirano u raznim delovima sveta.

Poslednji bilten ovdašnje Nacionalne službe za kontrolu aviosaobraćaja, koja nadzire vazdušni prostor nad Britanijom, može samo delimično da ih ohrabri.

Prema najnovijim podacima, novi oblak vulkanskog pepela širi se južno i istočno od Islanda. Prema tom saopštenju, jedan deo britanskog vazdušnog prostora u utorak će biti otvoren, ali to neće uključiti glavne aerodrome u Londonu.

Naučnici koji nadziru vulkan na Islandu kažu da je erupcija ušla u novu fazu u kojoj izbacuje više lave nego pepela i prašine.

Prema njihovim rečima, vulkan je i dalje aktivan i mogao bi da izazove erupciju susednog, mnogo većeg vulkana.

Komesar EU za saobraćaj je ocenio u ponedeljak da će ekonomske posledice pojave oblaka vulkanskog pepela otkazivanje velikog broja letova biti velike, i da će verovatno izazvati u aviosaobraćaju veću štetu od one koju je ova privredna grana pretrpela posle napada u SAD 11. septembra 2001.

Komesar Sim Kalas je rekao okupljenim novinarima u Briselu da EU neće praviti kompromise kad je reč o bezbednosti putnika u aviosaobraćaju.

Promenljiva vulkanska aktivnost

Saizmološki zavod Islanda je saopštio u ponedeljak pre podne da su vulkanske erupcije "znatno manje" i da u atmosferu izlazi manja količina vulkanskog pepela.

Međutim, tokom popodneva, Britanski meteorološki zavod je upozorio da je registrovao zapravo povećanje vulkanske aktivnosti na Islandu. Predstavnik za štampu ove ustanove, rekao je su erupcije u ponedeljak ujutro opale na visinu od između 1000 i 1600 metara (4-5 hiljada stopa) ali da su tokom popodneva oblaci vulkanskog pepela izbacivani iz vulkana opet na više visine, i preko 3000 metara (10 hiljada stopa).

Maksimalni domet vulkanskog oblaka je početkom erupcije, prošle nedelje, dostizao preko 10 kilometara (30 hiljada stopa), objasnio je ovaj predstavnik za štampu britanskog Meteorološkog zavoda i dodao da i dalje vlada zabrinutost zbog nepredvidljivosti vulkanske aktivnosti na Islandu.

Hitna ministarska video konferencija

Ministri za saobraćaj zemalja EU održali su video konferenciju, u atmosferi rastućeg pritiska da urade nešto u vezi sa saobraćajnim haosom koji vlada širom Evrope i na aerodromima širom sveta sa kojih avioni poleću za evropske aerodrome.

Na dnevnom redu ove ministarske konferencije je i predlog da Španija postane tranzitna zona za ulazak aviona u evropski vazdušni prostor, za letove iz SAD ili Azije.

Prema predlogu, ti letovi bi doveli putnike do španskih aerodroma koji nisu pogođeni oblakom vulkanskog pepela sa Islanda i gde letovi nisu zabranjeni, a odatle bi putnici nastavili putovanja vozom, autobusom ili brodom.

Britance vraćaju i ratni brodovi

Britanska uprava za civilno vazduhoplovstvo je saopštila da će povlačenje potpune zabrane letova u celokupnom vazdušnom prostoru početi u utorak u sedam ujutru po lokalnom vremenu nad Škotskom i Severnom Irskom - a da će tokom dana, zavisno od uslova u atmosferi, zabrana biti povučena i drugde u zemlji.

Britanski premijer Gordon Braun je potvrdio u ponedeljak da je Kraljevska mornarica uputila svoje brodove kao pomoć Britancima koji su primorani da ostanu u inostranstvu zbog saobraćajnog haosa u evropskom aviosaobraćaju. Tri broda, među nima i nosač aviona HMS "Ark Royal", prevešće Britance koji čekaju na povratak u zemlju u Španiji.

Pre ovog saopštenja, britanski premijer je razgovarao sa svojim španskim kolegom Hoseom Luisom Rodrigezom Zapaterom o organizovanju autobusa iz Madrida.

Među Britancima koji čekaju na prevoz iz Španije su i britanski vojnici koji se vraćaju iz misije u Avganistanu.

(BBC)