петак, 06. септембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Н1: Немачки аутомобилски гигант Фолксваген је у кризи, не искључује се ни могућност гашења фабрика у Немачкој
Хроника

Н1: Немачки аутомобилски гигант Фолксваген је у кризи, не искључује се ни могућност гашења фабрика у Немачкој

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 06. септембар 2024.

Немачки аутомобилски гигант Фолксваген је у кризи, вест је која ових дана обилази свет, а концерн наводно не искључује ни могућност гашења фабрика у Немачкој.

Како објашњава Срећко Матић, новинар Дојче Велеа, главни разлог је да нема људи који ће да купују возила бренда Фолксваген.

„Једноставно нема тржишта, барем нема тржишта у оној мери у којој га је било до сада. Смањена је потражња за возилима са брендом Фолксвагена и због тога фирма мора да штеди. Размишља се о опцији чак и о затварању фабрика у Немачкој, што се није догодило у задњих 30 година. Заправо се није догодило никада. Размишља се и о опцији отпуштања радника, што се такође никада заправо овде није догодило“, каже Матић.

Фолксваген је имао један посебан модел, ојашњава он, који се на њемачком зове „Бесцхäфтигунгссицхерунг“.

„То је доста згодна ствар за људе који раде у фирми, јер имају заправо сигурност да их фирма неће отпустити, без обзира шта се догодило. И сада се одустаје од тог модела, што је јасан знак колико су велики проблеми у Фолксвагену и колико се радикално мора штедити. То не значи да ће се заиста затварати фабрике, али постоји та могућност. Криза је толико велика, а најсликовитије ју је можда ових дана описала једна политичарка опозицијског ЦДУ-а, која је рекла да када Фолксваген закашље, онда Немачка добије грип. Тиме заправо жели да алудира на то колико је важан аутомобилски сектор. То је најважнија привредна грана у Немачкој, а Фолксваген је број један“, навео је он.

Оно што се догађа у Фолксвагену нужно има последице за комплетну немачку индустрију и немачку привреду, а не само за 120.000 запослених у Фолксвагену, објашњава Матић.

„И оно што се догађа у тој великој фирми, великом послодавцу, могло би покренути једну ланчану реакцију, јер сада наравно и у другим фирмама могу шефови једноставно да кажу ‘ето видите, чак и Фолксваген, који је био гарант стабилности, гарант да неће бити отпуштања радника, чак и они се одлучују на тако драстичан потез, зашто онда не би и ми’. То би могло да покрене радикалне промене, а то би могло имати велике последице за Немачку, јер када је један такав привредни див тетура, онда је наравно угрожена стабилност целог система“, навео је он.

Немачка аутоиндустрија је генерално у кризи, наставља он, а аутомобилски експерти једногласно наводе да су немачки произвођачи аутомобила једноставно преспавали технолошки развој.

„Они кажу да су се Немци једноставно ослонили на успех доминантне технологије с којом су владали светским тржиштем последњих деценија, а то је технологија мотора са унутарњим сагоревањем. Тржиште се смањило, неки други конкуренти као што су рецимо Кинези, видели су временом да се не могу такмичити с Немцима на пољу мотора са унутарњим сагоревањем и онда су инвестирали у електромобилност. Једним делом је тај успех и био омогућен великим субвенцијама, једним делом и недозвољеним субвенцијама кинеске државе, тако да су могли да тржишту понуде јефтиније аутомобиле. Са друге стране Немци су се фокусирали чак и на том пољу на скупље моделе, јер су рачунали да се скупљим моделима може више зарадити“, казао је он.

Међутим, оно што се најбоље продаје је средња компактна класа, као што је „голф“, какав је Фолксваген дуго продавао, закључује он.

(Н1)

 
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер