Hronika | |||
Mitropolit Amfilohije: Carigradski patrijarh se ne može nazivati poglavarom Pravoslavne crkve - Hristos je glava Jedne Svete Saborne i Apostolske Crkve |
nedelja, 27. oktobar 2019. | |
Arhiepiskop cetinjski Mitropolit crnogorsko-primorski g. Amfilohije kazao je jutros, nakon Liturgije koju je bratija Cetinjskog manastira služila u crkvi Rođenja Presvete Bogorodice na cetinjskom Ćipuru, da se Carigradski patrijarh ne može nazivati poglavarem Pravoslavne crkve, da ne može on jedan da odlučuje o problemima s kojima se suočava Pravoslavna crkva i da ti problemi jedino mogu biti riješeni svepravoslavnim saborom koji je vrhovno tijelo Crkve. „Juče smo imali sastanak sa komisijom Carigradske patrijaršije na čelu sa Mitropolitom pergamskim Jovanom u vezi ovih zbivanja u Ukrajini. Nažalost, Patrijarh carigradski nastavlja tu svoju priču i neće se tako lako od nje otkazati“, rekao je Mitropolit crnogorsko-primorski.
Objasnio je da ta komisija stavove o ukrajinskom crkvenom pitanju temelji na predavanjima o ulozi Carigradske patrijaršije kroz istoriju.
„Ali, ono što je njihov problem i problem mnogih drugih je to što ne shavataju da su se promijenila vremena. I mi smo, naš Sabor, napisali Carigradskom patrijarhu da je prošla epoha konstantinovska započeta sa Svetim carem Konstantinom, a onda se završila 1453. godine padom Carigrada pod tursku okupacju, a i 1918. godine mučeničkom smrću ruske carske porodice Romanovih“, objasnio je Vladika. Podsjetio je da je Carigrad odigrao veliku ulogu u vremenima kad je car Konstantin prenio prestonicu iz staroga Rima u novi Rim. „I ta činjenica da je tamo prešlo sjedište carstva koje je upravljalo sudbinom Mediterana, da kažemo i svijeta skoro hiljadu godina, zaista je dala Carigradu jednu veliku misiju, posebno što se tiče nas, slovenskih naroda. Slovenski narodi su preko Carigrada primili vjeru pravoslavnu, a onda, poslije toga, i samostalnost svojih pomjesnih crkava. Sve je to djelo velike Carigradske patrijaršije. Ali, ovo naše vrijeme je drugačije i neophodno je da Crkva, poštujući sve to što je bilo kroz istoriju, ipak svoju budućnost temelji na onim prvim vjekovima svoje istorije, kada nije bila vezana toliko sa vlašću“, naglasio je Vladika Amfilohije. Podsjetio je da je Crkva bila vezana sa vlašću kada je vlast postala hrišćanska preko cara Konstantina pa sve do cara Nikolaja.
„Bila je hrišćanska vlast, hrišćanski vladari, hrišćanski narodi, hrišćanske države… Danas nemamo više ni vladara hrišćanskih, nemamo ni vlasti hrišćanske, a i narodi koji su bili hrišćanski koliko su danas hrišćanski? Tako da ta vezanost vlasti i Crkve koja je imala velikog smisla kroz istoriju, ona danas više, nažalost, ne postoji. Crkva je tako prizvana da živi onim svojim izvornim životom i da se sve u njoj događa, pogotovo velike odluke, po duhu Svetih otaca, odnosno po duhu sabora, po duhu onog prvog izvornog sabora jerusalimskog iz pedesetih godina posle Hristovog rođenja gdje se kaže da se izvoli Duhu Svetome i nama. To je ono na šta danas naša Crkva upućuje i moli braću iz Carigrada, da ne može više da jedan odlučuje, bez obzira bio li on carigradski ili beogradski“, istakao je Mitropolit crnogorsko-primorski. On je precizirao da je svepravoslavni sabor vrhovno tijelo u Pravoslavnoj crkvi. „Svepravoslavni sabor je vrhovno tijelo Crkve pravoslavne od apostolskih vremena, i to se danas ponovo vaspostavlja. I ovi problemi koji se danas nalaze pred Pravoslavnom crkvom jedino mogu biti riješeni saborom, vaseljenskim saborom, svepravoslavnim saborom“, podvukao je Mitropolit Amfilohije. Takođe je naglasio da treba da se molimo Bogu da se taj saborni duh obnovi u Crkvi Hristovoj sa svim poštovanjem prema onome što je bilo kroz istoriju i poštovanjem Carigradske patrijaršije koja je prvoprestolna Crkva. „Ne može se Carigradski patrijarh nazivati poglavarem Crkve pravoslavne – kao što su to zapisali u tom tomosu ukrajinskoj crkvi da je on poglavar Pravoslavne crkve, citirajući time cara Justinijana. To je bilo u vremenima jedinstvenoga Vizantijskoga carstva i u vremenima kada su druge kraljevine i države nastajale po uzoru na Vizantijsko carstvo, pa su onda vladari, kao što je ovdje bio i naš kralj Nikola Petrović, itekako učestvovali u životu Crkve i usmjeravali njen život. Pogotovo ovdje u Crnoj Gori gdje je pravoslavlje bilo državna vjera, a kralj Nikola praktično naslijedio onaj duh koji su utemeljili Sveti Petar Cetinjski i Petar Drugi Lovćenski Tajnovidac – taj odnos između države i između Crkve. To može da bude tako kad je vladar hrišćanin. Danas su države sekularizovane, narodi idu tim sekularizovanim putevima, vladari su često i bezbožnici, ne može se više tako sa vlašću. Sa svim poštovanjem prema vlastima“, kazao je Vladika Amfilohije. Dodao je da u Crkvi Hristovoj postoji samo jedna glava. „To je Hristos. Nema drugih glava, niti drugih poglavara. Svi drugi su apostoli koji svjedoče tu glavu – Hrista kao glavu Crkve i Crkvu kao jednu, svetu, sabornu i apostolsku kojoj mi pripadamo i kojoj služimo“, zaključio je Mitropolit Amfilohije. (MCP) |