субота, 10. август 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Данас: Из Рио Тинта одговорили Светлани Бојковић
Хроника

Данас: Из Рио Тинта одговорили Светлани Бојковић

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 10. август 2024.

„Данас“ је на свом онлине порталу 9. августа 2024. године објавио чланак „Шта је Светлана Цеца Бојковић поручила пред сутрашњи протест у Београду?“, у коме је госпођа Бојковић изнела низ нетачних и научно неутемљених навода о  пројекту „Јадар“, наводи се у допису – одговору компаније Рио Тинто послатом Данасу, који преносимо у наставку.

Компанија Рио Тинто изричито демантује да би пројекат „Јадар“ на било који начин угрозио „уставно право“ грађана Србије „на здрав ваздух, воду и земљу“, како то неосновано и без икаквих доказа наводи госпођа Бојковић. Нацрти студија о процени утицаја на животну средину, засновани на истраживањима која је спровело више од сто домаћих и међународних независних стручњака, укључујући 40 универзитетских професора са више од 10 факултета, показују да се пројекат „Јадар“ може реализовати безбедно уз поштовање највиших домаћих и међународних стандарда заштите животне средине у свим сегментима пројекта које укључују и потенцијалне утицаје пројекта на ваздух, воду и земљу.

„Пословна успешност“

Пословна успешност Пројекта зависи од примене највиших стандарда заштите животне средине. Потенцијални купци и Европска унија (ЕУ) не желе да купују сировине које би биле добијене уз штетни утицај на природу. Зато је снабдевање ауто индустрије литијумом подвргнуто најстрожим екстерним проверама које обухватају детаљну анализу мера које произвођач примењује како би спречио штетне утицаје на околину.

Сви водећи произвођачи аутомобила прихватили су овај приступ и зато ће за руднике постати немогуће да продају сировине на бази литијума ако у производњи нису примењени највиши стандарди ЕУ за заштиту животне средине. Највеће аутомобилске компаније које послују на тржишту ЕУ, укључујући БМВ, Фолксваген, Тојоту, Волво, Хонду, Мерцедес и Волво делују једниствено према снадбедвачима.

Снабдевачи који желе да пласирају робу тим произвођачима аутомобила формално морају да испуне очекивања у погледу људских права, утицаја на животну средину, радних услова, етичног пословања и одговорног управљања ланцем снабдевања. Како би контролисале да се то у пракси дешава, европске ауто компаније сваке две године спроводе надзор
над снабдевачима. То значи да сваки вид незаконитог и неетичког понашања, негативног утицаја на животну средину или кршења прописа од стране рударске компаније може да доведе до губитка приступа тржишту.

Томе доприноси регулатива ЕУ. Од 1. фебруара 2027. године свака индустријска батерија и батерија за електрично возило у продаји у ЕУ мораће да поседује „пасош батерије“. То би био дигитални сертификат који би омогућио купцима да провере порекло материјала коришћених у процесу производње батерије.

Међу тим информацијама, такође морају да се нађу подаци који би показали да ли је сировина коришћена у изради батерије добијена на одговоран начин.

Европска унија је 15. марта 2024. године усвојила и Директиву о дужној пажњи корпорација у погледу одрживости (Цорпорате сустаинабилитy дуе дилигенце дирецтиве – ЦСДДД). Директива јасно истиче да се посебна пажња поклања снабдевању критичним минералима. Почев од 1. јануара 2029. године сви европски произвођачи аутомобила мораће да докажу да у њиховим ланцима снабдевања није дошло до недозвољеног нарушавања животне средине и људских права. Иста правила важила би и за не-европске рударске компаније које би желеле да пласирају робу на европска тржишта.

Осим тога што би свако кршење ове директиве ограничило приступ тржишту ЕУ, компанија која је не би поштовала би била изложена изузетно високим казнама које не би биле ниже од 5% укупног промета који компанија направи у читавом свету.

Компанија Рио ТИнто би подстицала и подржавала учешће локалне заједнице у независном прац́ењу потенцијалних утицаја Пројекта на воду, ваздух, земљиште/тло, биодиверзитет и културно наслеђе.

Трошкове независног прац́ења сносила би компанија, али не би утицала на начин коришц́ења додељених средстава. Локалној заједници било би омогућено да ангажује независне стручњаке који би користили савремену мерну опрему и придржавали се међународних методолошких стандарда прац́ења и извештавања. То значи да би се праћење које врши компанија, и праћење које независно врши локална заједница одвијали упоредо. У случају било каква неслагања, компанија би предузела хитне мере да би осигурала потпуну усклађеност са прописима Републике Србије и стандардима ЕУ.

„Сва расположива средства“

Осим тога, компанија је спремна да подржи и успостављање независног експертског надзорног одбора који је осмишљен тако да осигура да компанија послује у складу са највишим стандардима интегритета, транспарентности и одговорности.

Компанија Рио Тинто изричито демантује и нетачне наводе госпође Бојковић да је „Рио Тинто је наставио са својим бушотинама и испитивањем тла све ово време, до поновног активирања пројекта“.

Све истражне радње и испитивања у оквиру Пројекта „Јадар“ заустављени су у складу са Уредбом о престанку важења Уредбе о утврђивању подручја посебне намене за реализацију Пројекта експлоатације и прераде минерала јадарита “Јадар”, коју је влада Републике Србије усвојена у јануару 2022. године.

Компанија Рио Тинто је на располагању за дијалог са свим заинтересованим странама који заиста желе да воде разговор заснован на чињеницама како би у потпуности разумеле пројекат, мере заштите животне средине и користи које би могао донети.

Ширење нетачних информација и неоснованих оптужби схватамо веома озбиљно и користићемо сва расположива правна средства како бисмо заштитили репутацију компаније.

(Данас)

Видети још: Светлана Цеца Бојковић: Отварање рудника литијума претворило би Србију у прљаву рударску колонију, што би довело у питање опстанак народа

 
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер