Početna strana > Rubrike > Savremeni svet > Na Severnom Kavkazu brzo se formira etnos koji živi po šerijatu i mrzi hrišćane
Savremeni svet

Na Severnom Kavkazu brzo se formira etnos koji živi po šerijatu i mrzi hrišćane

PDF Štampa El. pošta
APN   
subota, 23. april 2011.

(Agencija političke novosti)

Sociološko istraživanje, koje je sprovela agencija Caucasus Times u pet glavnih gradova republika Severnog Kavkaza, pokazalo je da se 44% stanovništva regiona negativno odnosi prema hrišćanstvu, saopštava IA “Novi Region”. “Prozapadni” aktivisti za zaštitu prava pretpostavljaju, da se “možda, hrišćanstvo povezuje sa federalnim centrom i njegovom represivnom politikom”. U Caucasus Times smatraju, da je to rezultat rasprostranjivanja islamskih tradicijâ od strane Ramzana Kadirova i drugih regionalnih rukovodilaca. Osim toga, norme šerijata postepeno zamenjuju ruske zakone, koji samo formalno važe u regionu.

Na Severnom Kavkazu, opaža se visok stepen netrpeljivosti žitelja muslimana prema pripadnicima drugih religija, u najvećoj meri prema hrišćanima. Tako zaključuju eksperti na osnovu rezultata istraživanja koje je sprovela informativna agencija Caucasus Times u prestonicama pet severnokavkaskih republika. U regionu se formira novi nadetnički identitet muslimana Severnog Kavkaza. U pitanju je konflikt civilizacijâ – prenosi mišljenje rukovodioca Caucasus Times Islama Tekuševa – radio stanica “Sloboda”.

Rezultati ispitivanja, sprovedenog među dve hiljade žitelja Severnokavkaskog regiona, pokazali su velike razlike u stepenu tolerancije lokalnog stanovništva prema pripadnicima drugih religija. Samo u Čečeniji masa onih koji su se izjasnili o svom negativnom odnosu, na primer, prema hrišćanstvu, čini skoro polovinu ispitanih – 44 procenta.

Ove su cifre uplašile liberalne eksperte. Specijalista Moskovskog centra Karnegi Aleksej Malašenko, zapazio je u intervjuu radio-stanici “Sloboda” da se “odsustvo tolerancije kod muslimana prema hrišćanima u regionu, da sadašnjeg vremena, nije izrazito primećivalo”. Po mišljenju Malašenka, skoro polovina onih koji se negativno odnose prema hrišćanima – žiteljima Kavkaza, na taj način izražava svoj negativni odnos prema federalnom centru: “Mi ne volimo Moskvu, mi ne volimo federalnu vlast, oni su hrišćani”.

Suprotno stanovište je izrazio pisac i glavni urednik lista “Zavtra” Aleksandar Prohanov, smatrajući da je ceo region rasadnik separatizma: “Žarišta čečenske i ingušetijske nestabilnosti su se fuzionisala, i njima se pripojio ceo niz severnokavkaskih republika, uključujući i nemuslimanski, pravoslavni i hrišćanski rejon Severne Osetije. U odnosu prema Rusiji, Kavkaz je nekako odvojen, osoben, iznutra objedinjen i složan. I onako kako je po arapskom svetu istovremeno protutnjao požar revolucijâ, približno to isto može se opaziti na Kavkazu, kada na tim nevelikim republikama i teritorijama, koje objedinjuju gorštačka tradicija i istorijat prisajedinjenja Rusiji, “diše” i širi se, jedan te isti separatistički, teroristički plamen.

Rezultati koje su dobili istraživači stvaraju protivrečnu sliku o ulozi islama u Severnokavkaskom regionu. Oni svedoče kako o značajnom uticaju islama na stanovništvo, tako i o ozbiljnim razlikama između pojedinih severnokavkaskih republika u pogledu stepena privrženosti populacije islamskim vrednostima. Ovu protivrečnost eksperti objašnjavaju različitom unutrašnjom politikom rukovodilaca, s jedne strane, u Ingušetiji i Čečeniji, a s druge – u “svetovnim” republikama – Kabardino-Balkariji i Karačajevo-Čerkeziji.

Od ukupnog broja ispitanih, 62% smatra da religija igra “veliku” ulogu u njihovom životu. Pri tome, u Čečeniji, takvih je 81%. Radi poređenja, u Kabardino-Balkariji, dva puta manje ispitanika se izjasnilo o velikoj ulozi religije u njihovom životu – 42%. U Ingušetiji – 68%. Pored toga, rezultati istraživanja su pokazal, da je masa ljudi koji simpatišu islamske radikale ili dele njihove stavove, na Severnom Kavkazu dosta velika. Kostur te grupe čine mladi ljudi uzrasta od 20 do 25 godina. To su oni koji ne učestvuju u džihadu, i nemaju kontakt sa radikalnim grupama, ali koji su spremni u određenim uslovima, da ukažu pomoć naoružanim ilegalcima.

Prema podacima Caucasus Times, u Kabardino-Balkariji, broj onih koji su prijemčivi za radikalne islamske ideje kreće se oko 39%. U Čečeniji, reč je o 33%, a u Ingušetiji oko 30%. U Dagestanu, istraživači nisu uspeli da dobiju verodostojne podatke, što je rezultat straha stanovništva od pripadnika službi bezbednosti, koji pokazuju povećan interes prema simpatizerima dogmi radikalnog islama.

Eksperti se slažu u tome da osnovnu ulogu u islamizaciji Severnog Kavkaza igraju dva faktora. Prvo, u pojedinim republikama odvija se nametanje islamskih normi sa vrha. Na primer, Ramzan Kadirov faktički je uspostavio u Čečeniji, u ruskom federalnom subjektu, šerijatske zakone. U Ingušetiji, lider republike Junus-Bek Jevkurov, iskustvo svog kolege iz Čečenije, transformisao je i ekstrapolirao na tu oblast. Ovo omogućava Jevkurovu i Kadirovu da, s jedne strane, severnokavkaskim ilegalcima uskrate bazu za regrutovanje. “S druge strane, to je vrlo opasno, jer oni formiraju određenu subkulturu, koja doprinosi procesu distanciranja kulturâ i civilizacijâ”, smatraju eksperti. U Kabardino-Balkariji i Karačajevo-Čerkeziji, nasuprot tome, republičke vlasti trude se da se sasvim distanciraju od islamskih tradicija, stavljajući akcenat na svetovno upravljanje.

Drugi značajan uzrok silovite islamizacije regiona jeste odsustvo ruske vlasti na terenu. Kako smatraju u centru Karnegi, “u pitanju je traganje za islamskom alternativom u uslovima kada su svi nezadovoljni politikom vlasti, kada ruski zakoni uopšte ne funkcionišu. Prirodno, onda se priziva religiozna tradicija. Zakoni šerijata, između ostalog, funkcionišu, ne sjajno, ali funkcionišu sve više i više”. Principi islamske pravičnosti doprinose i doprinosiće islamizaciji, i zbog toga jer se u kavkaskim republikama nije pojavila alternativa, faktički, religioznom upravljanju, uvereni su posmatrači.

Izvor: http://www.apn.ru/news/article23992.htm     

Preveo: Nebojša Vuković