Савремени свет | |||
"Хуманитарне интервенције" као нехумана ствар |
![]() |
![]() |
![]() |
понедељак, 09. септембар 2013. | |
I
Ипак, апологете ове интервенције сматрају да се на тај начин помогло многим „несрећницима који су трпели репресију режима“, да је циљ оправдао средство и да се истовремено предупредио много већи сукоб који је могао да се прошири на цео Балкан. Тадашњи амерички председник Клинтон говорио је, оправдавајући интервенцију, да се геноцидна политика једино тако може спречити и да би свако уздржавање значило давање прећутне подршке убијању, силовању, етничком чишћењу и протеривању. Данашња ситуација у Сирији актуализује појам како хуманитарне интервенције, тако и праведног рата. Амерички председник, добитник Нобелове награде за мир, жели рат против Сирије, оптужујући њену власт да је употребила хемијско оружје против сопственог народа. Одобрења Савета безбедности нема и зато се тражи легитимизација друге врсте. Међутим, с обзиром на британско одбијање да учествује у том рату, држање Русије, као и то да је затражена подршка америчког конгреса, чини се да Америка ипак неће кренути у још један ратни поход. У овом тексту биће размотрен појам хуманитарне интервенције, њено оправдање разлози и мотиви. II
Покушавајући да одговори на питање оправданости војне интервенције, Тери Нардин, на пример, поставља четири услова: 1. То мора да буде ванредни лек за тешко кршење људских права када су исцрпљене све друге, мирне, дипломатске могућности. 2. Потребно је постојање одобрења од стране признатих међународних власти, али није неопходно, уколико такве власти нема или је неефикасна или неправедна,. 3. Средства интервенције морају да буду ефикасна и морално допустива, у смислу да је забрањено повређивање цивилног становништва као средства за остваривање задатог циља 4. Цена успеха треба да буде разумна и за себе и за друге
Ако се наведени критеријуми примене на војну интервенцију НАТО-а на Савезну Републику Југославију, може се установити да ниједан од задатих критеријума није испуњен. (Слична ситуација је и у Сирији данас.) Први услов говори да је интервенција оправдана, уколико су на делу тешка кршења људских права и када су сва мирна и дипломатска средства исцрпљена. Тешко кршење људских права подразумева масовна, систематска убијања, силовања, прогоне и сл. чега на Косову није било. Одређених огрешења о људска права права свакако је било, али највећег дела својих права албанска популација на Косову одрекла се сама, не признајући институције државе Србије, руководећи се сецесионистичким циљевима. Пошто тешких кршења људских права, дакле, није било, требало их је измислити (случај Рачак). Што се тиче мирног разрешења спора, упечатљив пример јесу преговори у Рамбујеу. Формално, преговори су вођени између српске и албанске стране, а у суштини били су то неравноправни преговори између велике силе која се ослањала на своју моћ и мале државе која се позивала правду. У том смислу, подсећају на чувени дијалог Атињана са Мељанима 416. године пре нове ере, у којима је Мелос одбио да приступи атинском поморском савезу. Када су им Мељани, иначе спартански досељеници, рекли да је тешко борити се против атинске моћи, али да се поуздају у божју помоћ, да су боговима драги, јер се боре против неправедника, а ако и буду слабији да ће им у помоћ притећи „браћа“ Спартанци, ако ни због чег другог, оно због сродства и части, Атињани су им одговорили да исто тако не сматрају да ће и њих, Атињане, оставити милост божја, јер ништа не траже или не раде што је у супротности с људским поимањем божанства. Атињани су веровали да по природној нужди владају онима над којима су надмоћни. Када је у питању други критеријум, који говори о овлашћењу за интервенцију, неспорна ствар је да таквог одобрења није било и то не зато што такво тело не постоји или је неефикасно, већ искључиво због противљења Русије и Кине.
Интервенциониста је у одређеној мери постигао успех, али цена, имајући у виду људске жртве и материјалну штету коју нема намеру да надокнади, не може се сматрати разумном. III Амерички теоретичар, Мајкл Волцер сматра да је према уобичајеном схватању хуманитарне интервенције, извор нехуманости поиман као нешто спољашње и појединачно: тиранин или окупатор наспрам народа који трпи насиље. Циљ интервенције у том случају је крајње једноставан: уклонити тиранина, ослободити људе, па отићи. Интервенција се тада предузима ради помоћи у ослобођењу, а самом народу се после тога препушта да живи онако како сам одлучи по слободи. Показатељ хуманитарног карактера у том случају јесте у томе колико брзо се интервенциониста укључује у игру и излази из ње. Циљ не сме да буде остајање у датој земљи из властитих интереса.
IV У сфери практичног, готово да је немогуће наћи пример интервенције која задовољава теоријске услове хуманитарног интервенционизма. Неки аутори чак сматрају да је и сам појам хуманитарне интервенције оксиморон. Интервенисати (lat. inter venire) значи „доћи између“, умешати се, појавити се као посредник. Да би то мешање било хумано, неопходно је да буде неутрално, што подразумева да онај који се меша, не сме да стане на нечију страну у циљу остварења било којег сопственог интереса, а нарочито не би смео да изазове сукоб на било који начин. Није довољно да онај који интервенише сам стави предзнак хуманитарности свом чину, да себе одреди као хуманитарног ратника, ма колико у датом тренутку био успешан у свом подухвату, па да то заиста тако и буде. У том случају и Хитлер би био хуманитарни интервенциониста, јер је своје нападе често правдао хуманитарним разлозима. У писму британском премијеру Чемберлену, на пример, септембра 1938. године, Хитлер је тврдио да су етнички Немци у Чехословачкој подвргнути "тортури", да је њих 120 000 "присиљено да побегне из земље", да је "сигурност више од три милиона људи на коцки", да се такво стање "мора спречити и реализовати право народа на самоопредељење." Ове констатације биле су увод у напад на Чехословачку и припајање Судетске области. Да је Хитлер победио у Другом светском рату, ова његова акција можда би се данас звала управо хуманитарна интервенција. |