Prikazi | |||
Prikaz knjige "Budućnost Rusije" |
petak, 05. septembar 2008. | |
Za razliku od srpske intelektualne klase čije se preokupacije uglavnom apsorbuju u dnevnoj politici i često ne idu dalje od sutrašnjice, ruska stručna javnost već je nekoliko godina angažovana u razradi studioznih geopolitičkih predviđanja koja „idu“ nekoliko decenija unapred. To je delimično i razumljivo. Našu istorijsku sudbinu uglavnom su krojili drugi (moćniji i silniji), sve državne formacije koje smo stvarali bile su nesigurne i krhke, svaki sutrašnji dan je bio pun neizvesnosti, dok su Rusi, nasuprot nama, tokom značajnog dela vlastite istorije bili upravo u ulozi „krojača“ - na beskrajnim prostranstvima Evroazije, poslednju reč su često izricali Moskva ili Sankt Peterburg. Stoga velike nacije uvek razmišljaju mnogo unapred, dok se one „male“ zadovoljavaju kratkoročnim i bliskim. I dok je današnja Ruska Federacija dobar deo svog imperijalnog imidža proćerdala tokom nesrećnih devedesetih godina prošlog veka, intelektualni poriv usmeren ka promišljanju svetske politike i globalnih geostrategijskih izazova, ipak se održao među mnogim ruskim istraživačima i naučnicima.
Knjiga o kojoj ćemo govoriti u ovom prikazu predstavlja klasičnu stratešku studiju multidisciplinarnog pristupa (geopolitika, demografija, ekologija, privredna politika) i plod je zajedničkog rada Vladimira Nesterenka i Jurija Golubčikova. Oba autora su po svom osnovnom obrazovanju geografi. Nesterenko je u periodu 1984-91. službovao u KGB-u, kasnije je bio deputat u Moskvi, a od 1994. do 1997. bio je glavni urednik časopisa Terra Inkognita. Golubčikov je kandidat geografskih nauka (ekvivalentno našem magistru) i svoj radni vek proveo je, između ostalog, na univerzitetima u Pekingu, u Kembridžu, u Alberti (Kanada) i u Budimpešti. Njihovo delo Budućnost Rusije – Četiri scenarija u užem smislu može se definisati kao studija iz geopolitičke scenaristike – posebno kontroverzne discipline - s obzirom da je svako prognoziranje bremenito mogućim omaškama i neuspesima. Ipak, ruski autori se nisu ustručavali da zakorače u oblast gde „caruju“ samo verovatnoća i neizvesnost, gde su apodiktički sudovi skoro nemogući, a šanse za promašaje u predviđanju velike. Na početku ovog štiva, autori u kratkim crtama opisuju kako su pre desetak godina (dakle, u eri Jeljcina) skicirana četiri moguća scenarija razvoja Ruske Federacije. Po prvom scenariju, na duhovnom planu javlja se ruska nacionalna ideja koja objedinjuje ljude, dok sama država, na talasu novog entuzijazma, doživljava procvat i izlazi iz krize. Druga varijanta razvoja situacije već je znatno nepovoljnija. U strahu od nove revolucije, vladajuća elita sprovodi samo parcijalne mere u socijalno-ekonomskoj sferi, ali suštinski, Rusija ostaje „kolonija Zapada“. Treći scenario podrazumeva da se kriza produbljuje, da vladajuće strukture gube kontrolu nad zemljom i da se javljaju novi lideri i političke grupacije. Ko bi u tom slučaju prigrabio vlast, smatrali su tada autori, teško je prognozirati. Konačno, u četvrtoj „priči“, pojavljuje se politička snaga sa realnim planom izlaska iz krize u koji će narod poverovati. Prema Nesterenku i Golubčikovu, „danas je očigledno, da se u zemlji realizuje drugi scenario sa elementima četvrtog“ (str. 2). U istorijskom osvrtu na stvaranje ruske imperije, Golubčikov i Nesterenko ističu nekoliko bitnih činilaca koji su uslovili formiranje najveće države na svetu. Ponosno spominjući brzu rusku kolonizaciju Sibira i Dalekog istoka, autori podvlače da je osobitu ulogu u integraciji velikih prostora i mnoštva etničkih grupa odigralo rusko pravoslavlje. Kako napominju, „ruski narod, umnogome zahvaljujući pravoslavlju, mogao je objediniti ogromne prostore pod svoju vlast. Pravoslavlje priznaje slobodu veroispovesti i gradi se na jedinstvu svih pred Bogom“ (str. 18). Osim toga, Rusi nisu satirali autohtone narode, već su živeli zajedno sa njima što je prouzrokovalo da „među Rusima i drugim narodima Rusije postoji čitava gama antropoloških prelaza“ (str. 19). Već u isticanju ovih karakterističnih istorijskih primera može se naslutiti za koje se geopolitičke vrednosti zalažu dvojica ruskih autora. To bi bilo, u našoj slobodnoj interpretaciji, vraćanje pravoslavlju i integrišući, meki ili benigni imperijalizam. Čini se, da je kritika Putinove ekonomske politike, kod ovih ruskih autora dobrim delom opravdana. Ostavljanje para u „slamaricu“ za „crne dane“ jeste logično za zemlje poput Kuvajta koje osim nafte i peska nemaju ništa drugo. Međutim, za zemlju kao što je Rusija, koja ima sve preduslove za prodor u domene visoke tehnologije, koja vapi za obnovom i građenjem nove infrastrukture, koja, dakle, može višestruko oploditi sopstveni novac u vlastitoj ekonomiji, nauci i društvu, fenomen stabilizacionog fonda deluje zaista neshvatljivo. Ali, gledano iz perspektive geopolitike i tzv. atlantističkog projekta, ovakav razvoj događaja u Rusiji je sasvim razumljiv i logičan. U takvom scenariju, Ruska Federacija je tek sirovinski i finansijski privesak zapadnog sveta i ništa više od toga. To je dakle, kako autori definišu, scenario amerikanizacije ili neokolonizacije Rusije. Drugi scenario, koji se opisuje kao islamizacija nije ništa manje opasan po Rusiju i njene interese. Golubčikov i Nesterenko u ovoj knjizi ponekad „flertuju“ sa idejom (neo)evroazijstva, ali, s druge strane, oni takođe i upozoravaju da se pod istim konceptom često kriju ekspanzionističke zamisli nekih islamskih teoretičara. Ta grupa mislilaca negira vodeću ulogu ruskog naroda na prostoru Evroazije i utapa Ruse u jedinstven „evroazijski etnos“ čiji je osnovni vrednosni element upravo islam. Na žalost, demografske tendencije idu na ruku ovakvim geopolitičkim konceptima. Kako navode autori, islamska zajednica u svetu ima milijardu i tri stotine miliona verujućih i kada bi se kao polazna tačka uzela 640. godina nove ere, moglo bi se izračunati da je ona rasla brzinom od 1,5 odsto godišnje. U SSSR (ZND) „udeo muslimana od 1950 do 2000. godine, porastao je sa 8,5 procenata na 18,5 procenata i da se SSSR očuvao u svojim pređašnjim granicama, udeo muslimana među omladinom regrutnog uzrasta činio bi trećinu“. Posmatrano po regionima, na primer, za „poslednjih 150 godina, stanovništvo Tadžikistana uvećano je za 11,5 puta, a Srednje Azije u celini za 7 puta. Danas se populacija država Srednje Azije i Azerbejdžana poput lavine udvostručava na svakih 23-25 godina i čini polovinu stanovništva Rusije. A sutra? Ako se ona bude udvostručavala kao danas, 2025. godine, odnos će biti jednak, a 2050. godine, islamske zemlje bivšeg SSSR-a, nadmašiće po broju stanovnika Rusiju za dva puta“ (str. 119). Kako dalje navode Golubčikov i Nesterenko, ovaj demografski bum je do sada obuzdavalo evropeizirano mišljenje tamošnjeg stanovništva koje se između ostalog manifestovalo i u prevazilaženju viševekovne tradicije mnogoženstva. Ali, u budućnosti je moguć potpun povratak na tu tradiciju, što je već primetno u Kazahstanu. Za ruske autore posebno zloslutno zvuče reči indijskog stručnjaka Rameša Desajia, koji je došao do uvida da ukoliko u jednoj zemlji muslimani čine polovinu populacije, onda neizbežno sledi potpuna islamizacija te države. U tom kontekstu, ideje o „evroazijskoj turkijsko-slovenskoj sintezi“ ili o „evroazijskoj imperiji islama“ za samu Rusiju i Ruse mogu se pokazati kao pogubne. Rusija bi u novi savez unela svoja preimućstva kao što su strateško nuklearno oružje, ogromni nenaseljeni prostori i bogati prirodni resursi, ali bi inicijativu u građenju ove geopolitičke konstrukcije imali demografski eksplozivni muslimanski narodi Rusiji i njenom okruženju. Fenomen kitaizacije ima izraženiji geopolitički (prostorni) i resursni karakter. Golubčikov i Nesterenko strahuju, dodajmo, sasvim osnovano, da će Rusija pod demografskim pritiskom Kine izgubiti političku kontrolu nad Sibirom i Dalekim istokom. Naime, od kada se raspao SSSR i kako je počela da se sprovodi potpuna liberalizacija u ruskom društvu, Sibir i Daleki istok su suočeni sa konstantnim odlivom stanovništva. Da bi ljudi živeli u surovim klimatskim uslovima država mora da ih kroz razne beneficije i privilegije dotira i stimuliše, dakle, tržišna računica i profitna logika ovde moraju ustuknuti pred razlozima strateške i geopolitičke prirode. Međutim, situacija se razvijala u potpuno drugom smeru, ovi daleki regioni i stanovništvo koje u njima živi bili su prepušteni sami sebi i kako su zbog ekstremnih životnih uslova oni apsolutno „nekonkurentni“, „nevidljiva ruka“ Adama Smita ubrzo se pretvorila u „metlu“ koja je efikasno počela da raščišćava ova prostranstva. Rezulati su postali vrlo brzo vidljivi. Kako navode autori, na ruskom Dalekom istoku 1989. godine, živelo je „8 miliona ljudi. Danas tamo živi 5,7 miliona, a sa Jakutijom milion više. Manje od stanovništva Mađarske. Ali, ta šačica ljudi kontroliše svu severoistočnu periferiju najvećeg kontinenta Zemlje, koja prevazilazi po površini Sjedinjene Države (bez Aljaske). A južno od njih, u susednoj Kini, živi jedna milijarda i 250 miliona Kineza kojima se svake godine pridodaje još 14 miliona“ (str. 150). Kakav „odgovor“ nude Golubčikov i Nesterenko na ove ozbiljne izazove opstanku Rusije? U poslednjem poglavlju knjige, na nekih desetak stranica, oni pokušavaju da koncipiraju određenu doktrinu pod nazivom „ruska nacionalna ideja“ koja bi trebalo da bude vodič ruskom narodu za izlazak iz višedimenzionalne krize. Na žalost, autori su kod formulisanja jasne i adekvatne strategije izlaska iz sadašnje stagnacije ostali nedorečeni. Oni, doduše, apeluju na ruski narod i elitu da se vrate duhovnim korenima i svojoj tradiciji, i u tom smislu posebno naglašavaju ulogu pravoslavlja čiji uticaj na formiranje ruske nacije opisuju kao blagotvoran (str. 203). Štaviše, oni konstatuju da su Rusi genetski prikovani za pravoslavlje preko dugog lanca njihovih predaka. Vera je, nastavljaju oni, ne jednom nevidljivo preporođavala Ruse kada su očigledno propadali. Osim ovog, po našem mišljenju opravdanog pozivanja na tradiciju i religiju, Golubčikov i Nesterenko slabo ocrtavaju ostale magistralne putokaze za Ruse i Rusiju. Polazeći od Platonovog shvatanja dobra kao najviše ideje, oni kažu da je „suština ruske nacionalne ideje u tome da se čini sve što ide u korist ruskom narodu […]“ (str. 200). Tu se pre svega misli na organizovanu demografsku obnovu (podsticaj rađanja), zatim na veću socijalnu pravdu (preraspodela dohotka u korist siromašnih), kao i na ravnomeran regionalni razvoj. I pored toga što su to sve apsolutno opravdane mere, to su ipak više taktički, a manje strateški koraci. Ipak, i pored ovog „minusa“, Budućnost Rusije – Četiri scenarija je zanimljivo delo sa nekoliko izrazitih kvaliteta. Autori su manifestovali zavidnu sposobnost da sadržaje iz različitih naučnih oblasti (istorija, geografija, demografija i ekonomija) uvežu u jedinstveno i koherentno štivo, i pokazali su „na delu“ šta je to multidisciplinarna studija. Drugi kvalitet ove knjige je njena konciznost – na svega dvestotinak stranica, bez preteranih izleta i pojašnjavanja, uspeli su da „izađu na kraj“ sa složenom materijom. Treći pozitivni aspekt ove studije jesu mnogobrojne prognoze, scenariji i modeli situacija, drugim rečima, hrabro baratanje sa raznovrsnim hipotezama, predviđanjima i mogućnostima. Autori otvaraju mnoga pitanja i problematizuju različite teze, bez obzira na rizik da ponegde preteraju ili omaše u svojim konstatacijama i predviđanjima. Pošto se Srbi na Zapadu tretiraju kao „mali Rusi“, i s obzirom da imamo delimično slične probleme (demografski pad, depopulacija određenih oblasti – posebno južna i istočna Srbija, teritorijalno rasparčavanje, suočavanje sa vitalnijim i ekspanzivnim etnicitetima), ova studija bi svakako, s metodološkog i konceptualnog aspekta, bila veoma korisna i za srpskog čitaoca. O onima koji kreiraju naše strateške prioritete (ako takvih uopšte ima), da se i ne govori. |