Kulturna politika | |||
"Trenutak istine": Običan čovek u medijskoj mašineriji |
nedelja, 05. jul 2009. | |
Iako počeci rieliti ili faktualnih programa datiraju još od pedesetih godina prošlog veka i američke skrivene kamere, ekspanzija ovog žanra koincidira sa početkom novog milenijuma. Vladajući trend tabloidizacije i sveopšteg ogoljavanja i naplate privatnosti u medijima uobličen u kulturi poznatih ili srpski, selebriti kulturi, našao je još jedno jako uporište u rieliti programima.Obični ljudi su se iz fotelje prebacili pred kamere, tako da oni koji su ostali u fotelji imaju pred sobom nekog sličnog sebi, koji možda od sebe pravi budalu, ali se i pridružuje Olimpu poznatih, slikaju ga za novine, pozdravljaju ga na ulici, zovu ga na ’dešavanja’ i sve što ide uz slavu. Šoubiznis i tabloidi rado koriste šablon antiheroja, malih ljudi koji se meteorski penju stazama slave, da bi ih, po isteku roka trajanja ili naglo zaboravljali, ili bi se sami akteri psihofizički slomili. Izlaganje privatnog života milionskom auditorijumu najprisutnije je u programima koji snimaju učesnike 24 sata dnevno (npr. Veliki brat, operacija Trijumf, Survivor i slično). Psihološki eksperimenti kao što je takmičenje u skupljanju suza, pošto se takmičari podsećaju na pokojne roditelje ili traume iz detinjstva, sastavni su deo ovih igara. Takođe se intima u velikoj meri ogoljava i u programima poput Sve za ljubav u kojem defiluju ostavljena deca, nesrećeno zaljubljeni, nevernici-pokajnici i slično. Iskorak u intimnoj golotinji predstavljao je Šou DŽerija Springera, iskusnog informativnog novinara i političara, koji se prvi na sceni pojavio u društvu kršnih momaka obučenih da razdvajaju podivljale učesnike u emisiji na umne teme kao što su: spavao sam sa pastorkom, moje ljubavnice su saznale jedna za drugu i slično. Teoretičari su ovaj podžanr rieliti programa nazvali trash talk showiliti ološ razgovori. Da li slučajno, baš DŽeri Springer vodio je englesku verziju kviza Trenutak istine, trenutno jednog od toksičnijih rieliti formata. Kviz je nastao u Kolumbiji i ukinut je posle priznanja učesnice da je unajmila plaćenog ubicu da joj likvidira muža. Američki NBC odbio je šou zbog moralne problematičnosti, što nije smetalo TV FOX da format otkupi i emituje kao što su to učinile i TV stanice u dvadesetak zemalja u svetu. U pokušaju naplate sopstvene propasti Prosto kao pasulj:odgovorite pred svojim najbližima i kamerama na 21 intimno pitanje iz svog privatnog života tačno na poligrafu i bogat ste čovek. Evo novog hibrida psihodrame (kakve imamo u bihejvioralnim realiti programima kao što je Veliki brat), policijskog isleđivanja i klasičnih kvizova. Ali to nije onaj stari dobri kviz, zabava za celu porodicu, poučna stvar, gde familija i prijatelji bodre takmičara i pomažu mu: trenutak ’istine’ šokira porodicu, raspaljuje neprijateljstva, sumnje, izdaju i razočaranje: ‘Spavao bih sa ženinom majkom’ - ISTINA. - ISTINA. - Aplauz... Po domaćem dobrom običaju da u korisnim stvarima kasnimo za svetom a da smo u glupostima uvek aktuelni i ’apdejtovani’, samo godinu dana posle premijere na američkoj FOX TV, Trenutak istine stigao je i u Srbiju, emitujući se na vodećoj komercijalnoj Pink televiziji. Traži se najiskreniji čovek u Srbiji, pozivaju sa ekrana blagočestivi producenti, naši borci protiv licemerja, koji su odlučili da kažu popu pop a bobu bob! Voditeljka u kvizu Tanje Vojtehovski zauzima stav moralne gromade, koja ponekad ne može da sakrije zgražavanje nad ljudskim talogom ispred sebe, na primer u slučaju potvrdnog odgovora na pitanje da li vam se desilo da ne menjate donji veš više dana! Kako je to samo moguće? - pita se preispravna voditeljka koja teško da bi prošla poligrafsko testiranje jer svaki skandal u emisiji odličan je marketing za nastavak serijala i udobnog života na kakav se naviklo! Ovaj kviz ostavlja posebno otužan i opscen utisak u našim uslovima, u izmučenoj zemlji koju ni jedna vrsta socijalnih, političkih i ekonomskih potresa nije zaobišla, gde nepoštovanje u porodici, nasilje i ponižavanje izgledaju nešto kao redovna stvar. Prevare naočigled bračnih partnera, batine, svega ima u priznanjima koja ostavljaju pustoš: razvode se brakovi, padaju u blato reputacije porodičnih ljudi, pljušte otkazi i krivične prijave. Sve za istinu! Od lika do face: Težak je teret slave Evo ekskluzivnih izjava učesnika kviza Trenutak istine tabloidu Pres, koji redovno prati zbivanja u ovom serijalu:
Idealan način da se skrene pažnja na sebe i možda nešto ućari. Idealno rešenje za očajne tranzicione gubitnike, kojima je najrealniji biznis plan dobitak sedmice na Lotou, ljude koji pokušavaju da budu vidljivi štrajkovima glađu i odsecanjem prstiju. Samo priznajte koliko ste prljavi i pokvareni i keš za vraćanje dugova je pred vašim vratima! Postratni i posttranzicioni očaj pomešan sa novim tehnologijama poniženja. Neuropsihijatar i psiholog dr Nenad Mihajlović koji radi stručna testiranja za program Veliki brat, misli da je u Trenutku istine uglavnom reč o manipulaciji ljudskom nevoljom. ’Motiv većine učesnika je novac, iako govore da nije. Kod osoba spremnih da učestvuju u ovakvoj formi šou-programa u pitanju je i egzibicionizam, ali ne običan, već onaj gde se radi o spremnosti na deljenje intimnijih detalja iz svog života koje može dovesti do potpunog ogoljavanja, što se može podvesti pod psihički poremećaj. Paradigma toga je Đani Ćurčić, učesnik Velikog brata, koji je svoju emociju takoreći prodao na televiziji.’ Producenti i emiteri ovih programa često koriste mudru odstupnicu da se u stvari radi o vrhunskom dokumentarnom programu koji najbolje govori ’o nama’. Premda teoretičari medija ozbiljno razmatraju bliskost dokumentarnih i rieliti programa, ovaj argument u slučaju kviza Trenutak istine nije ni bitan. Prečisti kreatori programa Trenutak istine podučavaju nas u brojnim intervjuima kako istina boli ali da ne treba bežati od nje. Eto mističnog otkrovenja istine u obliku Tanje Vojtehovski! Teško da u ovom formatu ima ičega dobrog i tim je zato bolnija upotreba pojma istine u naslovu i obrazloženjima ovog šou programa. I eto, ljudi su vekovima vapili i tragali za istinom; krajem prve decenije 21. veka, stiže nam istina sadržana u 21 pitanju o švalerkama, potkradanju na poslu i lošoj higijeni. Izlaganje na naučnom skupu "Kultura i mediji u (post)globalnoj eri", koji je 04. jula 2009. organizovalo Uredništvo NSPM |