Kulturna politika | |||
Srpska žena u raljama tranzicionih medija ili Velnes, bre |
sreda, 26. januar 2005. | |
Svima je poznato da su naše žene najlepše na svetu. Ovo je vrlo nezgodna poluistina – ako joj se usprotivite, vi ste gubitnik. Pa dobro, možda genetski i nismo tako loše. Ali, ako želimo da osmotrimo pakovanje naših lepotica i izađemo u Knez Mihajlovu, naći ćemo se usred mešavine Ulcinja, Menhetna i Pekinga. Svega tu ima, ali stilski preovlađuje PLASTIČNA ŽENA – gubitnica tranzicije, u kineskoj jakni, plastičnim cipelama, sa kosom sprženom slovačkim šamponom engleskog imena. U mesto tašnice nosi Ce kese i vodi sa sobom ćerku tinejdžerku u buvljačkoj MTV varijanti. Na drugom polu ženske masovne populacije je SILIKONSKA ŽENA, profiterova supruga, ljubavnica ili kći. Firmirana od glave do pete, kreme od kavijara, zlatne niti, masaža toplom čokoladom, na ruci satić težak kao stan. Ona je san svake plastične devojčice. A na tom putu pomoći će joj savremene dobre vile oličene u ženskoj štampi i modnim emisijama. Za početak nisu potrebna nikakva ulaganja, jer najjeftiniji ženski magazin košta 9 ½ dinara. Pun pogodak za našu smorenu i siromašnu plastičnu ženu. Dovoljno je da odvojite tih seksi 9 ½ dinara i za manje od 9 ½ minuta saznate… šta? Veštački nokti: da ili ne, prepustite se trbušnom plesu, recepti, horoskop, ukrštene reci, ispovest devojke sa virusom koksaki. Vitamin C je zdrav (nije valjda!), kako prepoznati dobrog ljubavnika…Šik kineske pijace – evo teme konačno bliske plastičnoj, ali opet je, jadna, prevarena, jer obećani kineski šik traje samo dok kupljenu stvar ne dodirne, ili je, ne daj Bože, opere. Ko ima da doda još pedeset kinti, biće u prilici da se edukuje putem popularne revije sa ljubavnim romanom. “Ela, studentkinja na autoputu upoznaje simpatičnog mladog profesora i ne sluteći da će im se sudbine uskoro ukrstiti”. Pepeljuga ovde caruje kao paradigma: princ, dinastije, kraljevski dvorovi i dvorci aktuelnih bogataša kojima su “najvažnije duhovne vrednosti”. Fotografije bogataških salona, dečijih soba i kupatila deluju zaista impresivno spram olupanih kada, spojenih ostataka sapuna i pokvarenih vodokotlića prosečne svakodnevice. Ljubavne storije o poznatima su upeglane i puritanske: “Marko nije samo pretrčao iz jednog u drugi zagrljaj. Ljiljanu je upoznao gotovo dve godine posle razvoda.” – da ne pomislimo da je čovek nekakva švalerčina, brakolomac, šta li. “Njegovo strpljenje bilo je nagrađeno, ponovo ljubavlju iz bajke”. Opet bajka, licitarsko srce i šećerni mladenci sa torte, presečeni ponekom superljigavom storijom o teškim bolestima poznatih, tek toliko da se mi, ne-poznati čitaoci utešimo kako su i slavni ipak samo ljudi, koje život ne mazi baš uvek. Baš kao i nas. A sada – KOSMO. Sudeći po domaćim žensko-modnim medijima KOSMO ŽENA je domaći ideal nove pseudojapi klase. To nije bimbo-sponzoruša kao Silikonka. KOSMO ŽENA je savremena, samosvesna, svestrana. 'Kosmopoliten' – bukvar za zapadnjačke tinejdžerke – sada je na zadatku preobraćenja istočnoevropskih drugarica u fensi, seksi i cool fazon. To nije samo časopis, to je pogled na svet, filozofija čak. Evo šta kažu pisma čitateljki: 'Hvala vam što postojite. Spasili ste mi kožu, lice, a možda i brak. Pojavili ste se kao misionar.' Ili: 'Vi ste nova dimenzija kosmosa'. Nova KOSMO- marketinška tendencija je 'kritički odnos' prema svetu koji je sam stvorio – univerzumu sažetom u pet puta pet pitanja i odgovora o modi, lepoti, zdravlju i kozmetici. Misionar nove dimenzije KOSMOsa nudi vam rad na sebi, samospoznaju uz pomoć izreka starih mudraca (IN je biti mudar), pa će tako čitateljke tanušnog domaćeg izdanja saznati da je grčki mudrac Heraklit (koji se, inače, zvao Protagora, ali nema veze) rekao da je čovek mera svih stvari a sve u smislu da je svako kovač svoje sreće, uzmi sve što ti život pruža, itd… KOSMO ŽENA sada ceni mudrost, filozofiju, ima odnos prema savremenoj potrošačkoj mašini ('Dajte sebi malo odmora', 'Naučite kako da ne radite ništa'), što ide skoro do svetogrdne teze da šoping nije jednako sreća . Pa, šta je onda? Sreća je ono osećanje kada, posle ovoliko pameti, na sledećoj strani ugledate reklamu za novu kremu. Nije lako biti KOSMO ŽENA. Treba zapamtiti formule - 10 rečenica koje nikada nemojte izgovoriti na zabavi - 40 koraka do savršenog izgleda - 50 razloga da volimo muškarce, 8 zapovesti, tri puta tri… Domaća ženska štampa i TV pomažu koliko mogu, ponavljajući KOSMO mantre i uporno nas, balkanske seljančice, edukuju o wellness&wellbeing-u. Priče o vežbama, ishrani i dobroj formi su apsolutno passe, ako se ne kaže: 'održavam svoj velnes i velbiing'. Eto Nušićeve Ministarke i Sterijine Feme po ko zna koji put među Srbima. Konačno, treba pomenuti još jednu žensku vrstu koja gotovo da se ne primećuje u medijima – ne registruje je piplmetar, otporna je na dresuru i nije ničija ciljna grupa. U pitanju je PAMETNA ŽENA. Ona ne kupuje haljinu za Novu godinu. Oblači se sa stilom i po svojoj ličnosti, a ne po ukusu turskog ili italijanskog veletrgovca. Imućna pametna žena nikada ne izgleda kao maneken prestižnih robnih marki. Siromašna pametna žena nikada ne izgleda bedno. Za PAMETNU ŽENU, kao i za sve pametne ljude, ne postoji nikakav časopis; nikakva reklamna kampanja ne kreira se za taj soj – šta će njima bilo šta kad već hoće da budu pametne! Takve se i onako stalno nešto bune i kritikuju umesto da se prepuste čarima instant preporuka kako da unaprede svoj lajfstajl, velnes i velbiing. Većina reklama za instant supu imaju sledeći siže: vredna domaćica na kvarno podmetne za ručak supu iz kesice kao svoju rukotvorinu; deca i muž su srećni, zadovoljni i govore 'mmmmmm', a ženica nam vragolasto namiguje. Takvi su i ženski mediji - kao supa iz kesice. Ona je korisna, ukusna, čak je i zdrava. Problem je što se u Srbiji taj instant medijski bućkuriš servira kao vrhunsko kulinarsko dostignuće, vredno divljenja i traženja recepta. |