Kulturna politika | |||
Doba parazita |
četvrtak, 30. oktobar 2008. | |
Dr Mihael Vinterhof (Michael Winterhoff), dečiji psiholog, kod dve trećine nemačkih osnovaca ustanovio je jedan, moderni oblik psihičke nezrelosti. U svojoj knjizi „Zašto su naša deca tirani“, on pokazuje kako vaspitanje, zasnovano na partnerstvu dece i roditelja, sprečava razvoj deteta u društveno-odgovornu i radno sposobnu osobu. Njegovo je predviđanje da će, kada budu odrasle, generacije današnje dece postati teret za porodicu i duštvo. Parlament: Gospodine Vinterhof, pauza je za ručak a vi, umesto da sedite negde na suncu i uživate, dajete ovaj intervju. Kako uspevate da sebe naterato na to? Vinterhof: U ovom trenutku se koncentrišem na naš razgovor pa moj psihički aparat potiskuje potrebu za hranom i snom u drugi plan. Parlament: Pada li to teško čoveku sposobnom za rad? Vinterhof: Za čoveka koji želi da živi u društvu to nije nikakav problem. Da bi radili morate imati razvijenu psihu koja je sposobna da pomenute impulse potisne u pozadinu. Parlament: Ljudi iz privrede se sve više žale da im dolaze generacije vaspitno-rezistentnih učenika. Šta tu nedostaje? Vinterhof: To su osobe kod kojih nisu izgrađene psihičke funkcije, poput recimimo kontrole frustracije. Takve stvari se moraju učiti i trenirati odmalena. Poput čitanja, pisanja i računanja. Parlament: Kako se takve stvari treniraju? Vinterhof: Tako što se dete uzima kao dete. Kao stvorenje koje na svim poljima mora da uči, srazmerno svom uzrastu i sposobnostima, a čiji se prohtevi ne moraju odmah ispunjavati. Deci se mora znati reći“ne”, moraju im se pokazivati granice, i stalno im se mora ponavljati. Samo tako je moguće razviti psihu socijalno odgovornog i radno-sposobnog čoveka. Do pre 20-tak godina roditelji su to radili intuitivno. Parlament: Jesmo li tu intuiciju izgubili? Vinterhof: Od početka 90-tih godina počeli smo da na decu, već od najmanjeg uzrasta, gledamo kao partnere koje možemo vaspitavati razgovorom i ubeđivanjem. Za vaspitanje dece nije najvažnije da ona shvate pravila već da im se izgradi psiha, a tako nešto se ne postiže putem razuma i valjanog ubeđivanja. To vam je kao kada igrate tenis, a partner vam stalno objašnjava pravila igre, menjajući ih kako to njemu odgovara. Vi pokušavate da mu objasnite da tako ne ide ali on je i dalje uporan. No stvari su kristalno jasne: objašnjavanjem se nervne ćelije, jednostavno, ne treniraju. Parlament: Kada objašnjavanje i ubeđivanje ima smisla? Vinterhof: Do početka 90-tih mi smo (u Nemačkoj) decu gledali kao decu, jasno ih vodili, usmeravali i kontrolisali. Što su ona bila starija to smo mi više išli na ubeđivanje i više ih uzimali kao odrasle. To je bilo dobro, a danas pokušavamo da decu već od malih nogu vaspitavamo objašnjavanjem i ubeđivanjem. To je fatalno jer deca tako nemaju nikakve šanse za razvoj. Parlament: Vi kažete da većina današnje dece stagnira na psihičkom nivou dvogodišnjaka. Šta njima zapravo nedostaje? Vinterhof: Poštovanje. Svako dete mlađe od dve i po godine ne poseduje poštovanje. Tek posle toga ono otkriva čoveka preko puta sebe, kao biće koje postoji i ima nešto da mu kaže. To otkriće je ulaznica za detinjstvo i svet ljudi jer razvitak socijalnih sposobnosti je moguć samo prihvatanjem drugih. Parlament: Odakle taj nedostatak poštovanja? Vinterhof: Plašeći se da će izgubiti ljubav dece, mnogi odrasli gube granice u vaspitanju dece. Nekada su bake mazile decu spremajući im omiljenu poslasticu, ali su ih pri tom terale da peru ruke i pravilno sede. I deca su se učila redu. Danas jedna baka ako želi da bude voljena ne postavlja više nikakva ograničenja. Ona svoju potrebu za priznanjem projektuje na unuke. To je emocionalna zloupotreba i ona obrće uloge: odrastao ima potrebu, a dete bi trebalo tu potrebu da zadovolji. Parlament: Ali kasnije, u vrtiću i školi, deca se ipak suočavaju sa ograničenjima. Vinterhof: Iako to protivreči neurološkim zakonima, danas sve više vrtića i škola nudi mogućnost izbora. Deca mogu slobodno da odlučuju, recimo u kojoj će radnoj grupi provesti prepodne, šta će raditi... Ona neprekidno određuju i odlučuju prema svome raspoloženju iako to u osnovi sprečava njihov razvoj. Parlament: Zašto profesionalci, poput vaspitača i nastavnika, učestvuju u tome? Vinterhof: Oni uopšte ne primećuju da toj deci nešto fali, jer ni oni sami tu decu više ne podstiču. U osnovnim školama danas se većina učenika više ne obazire na učitelje. Ali to se uopšte ne postavlja kao problem. Učitelji su se već privikli na to da i najjednostavnije zadatke ponove više puta. Ako im kažu: “Izvadite knjigu na klupu”, mogu samo gledati koliko malo učenika ih je poslušalo. Dolaskom na posao ti nedostaci isplivavaju na površinu, jer se ne daju više ni prikrivati niti gurati u stranu. Takve socijalno nezrele osobe se jednostavno teško daju uklopiti u proces rada. Parlament: Šta to znači za društvo? Vinterhof: U susret nam dolazi jedna omladina koja je orjentisana samo prema sebi i svome uživanju. Ona malo doprinosi, a puno košta. Prema jednom istraživanju iz 2004 godine, 20% stastalih za rad bilo je praktično radno nesposobno i ako mene pitate, biće i ubuduće. Oni će slabo šta privređivati i biće, večito, na teretu porodice i društva. Živeće samo ovde i sada, želeće sve i odmah, a neće valjati ni sebi ni drugima. Razgovor vodila: Tanja Samrotcki Sa nemačkog preveo: Goran Nikolić (Parlament – Bon) http://www.das-parlament.de/2008/29-30/Thema/21506858.html |