понедељак, 23. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Дебате > Косово и Метохија > Доктринарно Косово и стварно Косово
Косово и Метохија

Доктринарно Косово и стварно Косово

PDF Штампа Ел. пошта
Љубомир Кљакић   
уторак, 29. април 2008.

 

Даме и господо, (*)

Задовољство ми је што могу да вас поздравим у Министарству за Косово и Метохију , да вам пожелим добродошлицу у овом историјском здању и да вам се захвалим на интересовању које показујете за наш рад.

Моји сарадници на данашњем састанку, ангажовани су на различитим пословима МзКиМ у области међународних односа, као и односа са међународним мисијама на КиМ, у кабинету министра за КиМ господина Слободана Самарџића, у кабинету државног секретара, као и Сектору за везе са међународним мисијама на КиМ који водим као помоћник министра.

1. Такође, дозволите ми да на самом почетку кажем како у Министарству за КиМ мислимо да ваш рад на извештајима Косово и будућност безбедности на Балкану и Операције НАТО-а за мајско заседање Парламентарне скупштине НАТО у Берлину, може допринети дубљем разумевању комплексне безбедносне и политичке ситуације каква је у овом делу света – следствено у светским пословима уопште – успостављена после 17. фебруара 2008. и сецесионистичког, противправног и илегалног унилатералног акта о независности ПИС на КиМ.

2. Пред вама је мала колекција докумената за коју верујемо да вам може бити од помоћи у том важном послу – Коментар на извештај ГС УН о стању на КиМ који је као службени одговор Србије јуче био представљен на расправи о КиМ у СБ УН, кратки преглед чињеница о стању на КиМ, нарочито о положају српске и других етнички дискриминисаних заједница у тој покрајини за период од јуна 1999. до јануара 2008, као и неколико прелиминарних информација о српској историјској, културној и духовној баштини на КиМ и степену угрожености којем је та баштина подвргнута протеклих девет година.

Да сада пређем и на саму ствар. Мислим да неколико напомена може бити од интереса за данашњи састанак.

3. Прво, нема никакве сумње да је после 17. фебруара 2008. питање статуса КиМ заиста постало светско питање. Међутим, имамо ли у виду да је питање статуса КиМ заправо питање статуса Србије, онда следи да је после 17. фебруара 2008. питање статуса Србије недвосмислено потврђено као светско питање. Актери светских послова широм света – локални, регионални и глобални, укључујући и нас који овде седимо – доведени су у ситуацију да јасно и сасвим недвосмислено одреде свој став према статусу Србије.

4. Друго, настојања да се проблем статуса Србије учини невидљивим употребом идеолошке доктрине о КиМ као sui generis случају који, као такав, нема и не може имати никакав утицај ни на кога у свету, чак ни на саму Србију, нису дала очекивани резултат. На данашњи дан, илегалну унилатерарну декларацију о независности ПИС у Приштини, као акт агресије којим се апсолутно противправно и насилно распарчава Србија као суверена држава чланица ОУН, признало је, вољно или под притиском, 36 земаља. Иако су међу тим земљама и такви утицајни актери светских послова као што су то САД – које су кроз политику своје две администрације, оне прошле и ове актуелне, главни носилац и ментор пројекта "независно Косово" – затим Уједињено Краљевство, Немачка и Француска, такође и Италија, ипак је јасно да претежан део човечанства, оних преко 150 земаља чланица УН, није нашао за сходно да противправну сецесију од 17. фебруара 2008. призна као легитимну и легалну.

5. Уосталом, доктрина "Косовски случај је јединствен и неће утицати на друге ситуације у свету", доведена је ових дана у питање чак и у самом Вашингтону. Наиме, у четвртак 17. априла 2008, пред Комисијом САД за безбедност и сарадњу у Европи, о теми "Јерменија после избора", сведочио је и Метју Бриз, заменик помоћника за европске и евроазијске послове државне секретарке Кондолизе Рајс.

Говорећи о кризи око Нагорно Карабаха, Бриз је, поред осталог, том приликом рекао да посредници, међу којима и он, настоје да се у Нагорно Карабаху постигне "компромис између легалног принципа територијалног интегритета држава и политичког принципа самоопредељења народа... који су садржани у Хелсиншком завршном акту." Затим је прецизирао: "У том светлу смо размишљали о Косову, али наши доносици коначне одлуке су, без обзира на то, одлучили да наставе са Косовом онако како су урадили, знајући да ће то да нам створи тешкоће у случају Нагорно Карабаха, а такође и у сукобима у Абхазији и Јужној Осетији, у Грузији." Закључио је: "Живот је постао компликованији због исхода на Косову..." Игра случаја учинила је да се ово стаље чињеница на симболичан начин види и у овој сали – наиме, круг у коме седимо и разговарамо није затворен.

6. Треће, текућа примена доктрине "Косовски случај је јединствен и неће утицати на друге ситуације у свету" заиста је закомпликовала живот. У првом реду с тог разлога што је проблем КиМ идеолошки изолован од стварног света, што је као такав идеолошки редефинисан у виртуелни сирогат стварности и, најзад, што је као виртуелни сурогат стварности потпуно "ослобођен" свих чињеница и измештен из простора логике и рационалног расуђивања модерног времена у простор средњовековне схоластичке казуистике где пука вера и слепо веровање играју пресудну улогу. Јер, само средњовековна схоластичка казуистика подржава доктрину да је "Косовски случај јединствен" и да "неће утицати на друге ситуације у свету", као што подржава и практичне последице примене ове доктрине на терену.

Да подсетим, истовремено функционисање УНМИК-а, НАТО-а, односно КФОР-а, тзв. међународног представника који заступа самопроглашену тзв. међународну управљачку групу, мисије ЕУЛЕКС која нема правно утемељење, илегално успостављених институција тзв. независног Косова, може се представити као кохерентна, легална и легитимна структура, само унутар средњовековне схоластичке казуистике, дакле само изван простора логике и рационалног расуђивања модерног времена. Зато је доктринарна интерпретација стања на КиМ у тако драматичном раскораку са стањем стварних чињеница живота.

7. Четврто, доктринарно Косово и стварно Косово јесу два радикално различита света – виртуелни свет јефтиних обмана политичке пропаганде и идеолошког волунтаризма на једној страни и комплексни свет чињеница и њихових међусобних релација на другој. Бројне су последице успостављања ове спектакуларно драматичне дихотомије између доктринарног Косова и стварног Косова.

Да поменем ону последицу која се највише и најбоље види, а то је чињеница да су сви актери светских послова сада заробљени расправама о виртуелном Косову које се воде у нестварном доктринарном простору средњовековне схоластичке казуистике. То је, међутим, пут који нигде не води.

Проблем о коме је реч може се, наиме, разрешити само кроз расправу о стварном Косову, што значи само унутар простора логике и рационалног расуђивања модерног времена где одлучујућу реч има сила аргумената, а не аргументи силе. Србија и ово министарство залажу се за такав приступ. Све што радимо усмерено је на рехабилитацију чињеница, логике, рационалног расуђивања и стварног решавања проблема стварног Косова. Ово је филозофска и практично политичка позиција Србије и овог министарства. Верујем да ће се проблем стварног Косова ускоро заиста доћи на дневни ред и да ће, неком следећом приликом, овај незавршени круг у коме данас седимо бити завршен и добити свој потпуни облик.

Хвала вам на пажњи и стрпљењу.

* Уводна реч Љубомира Кљакића, помоћника министра МзКиМ у Сектору за сарадњу са медјународним мисијама на КиМ, приликом отварања састанка представника Министарства за КиМ са делегацијом Одбора за цивилну димензију безбедности и Пододбора за будуће безбедносне и одбрамбене капацитете Одбора за одбрану и безбедност Парламентарне скупштине НАТО у Министарству за КиМ, 22. априла 2008. До сусрета представника МзКиМ са делегацијом ПС НАТО дошло је на њихов захтев, током дводневне посете и у оквиру програма сусрета које је ова делегација имала са представницима Народне скупштине РС, са представницима ресорних министарстава Владе РС, као и представницима невладиног сектора. Делегација ПС НАТО боравила је у Београду у склопу припреме извештаја Косово и будућност безбедности на Балкану Одбора за цивилну димензију безбедности , као и извештаја Операције НАТО-а Пододбора за будуће безбедносне и одбрамбене капацитете Одбора за одбрану и безбедност. Оба извештаја биће разматрана на мајском заседању ПС НАТО, у Берлину. У делегацији ПС НАТО били су: Мајкл Клепхем ( Michael Clapham ), председник Одбора за цивилну димензију безбедности, УК; Виталино Канас ( Vitalino Canas ), генерални известилац Одбора за цивилну димензију безбедности, Португал; Павел Грас ( Pawel Gras ), потпредседник Пододбора за будуће безбедносне и одбрамбене капацитете, Пољска; Сер Џон Стенли ( Sir John Stanley ), потпредседник Пододбора за будуће безбедносне и одбрамбене капацитете, UK; Свере Мирли ( Sverre Myrli ), известилац Пододбора за будуће безбедносне и одбрамбене капацитете , Норвешка ; Черил Галант ( Cherzl Gallant ), Канада (Конзервативна партија); Алвидас Садекас ( Alvydas Sadeckas ), Литванија (Нова унија социјалисти-либерали); Сниегуоле Зиукаите ( Snieguole Ziukaite ), секретар делегације, Литванија; Марек Опиола ( Marek Opiola ), заменик шефа делегације, Пољска (Право и правда); Антони Мациеревич ( Antoni Macierewicz ), Пољска (Право и правда); Хорге Нето ( Jorge Neto ), Португал (Социлдемократска партија); Антон Андерлич ( Anton Anderlic ), Словенија (Либерална демократија Словеније); Хесус Куардадо ( Jesus Cuardado ), заменик шефа делегације, Шпанија (Социјалистичка странка); Али Риза Алабојун ( Ali Riza Alaboyun ), Турска (Странка правде и развоја); Курсат Атилган ( Kursat Atilgan ), Турска (Странка националног покрета); Јахиа Доган ( Yahya Dogan ), Турска (Странка правде и развоја); Ен Мекекин ( Ann Mckechin ), UK (Радничка партија); Артур Агабекијан (Артур Агхабекyан) , шеф делегације, Јерменија (Јерменска револуционарна федерација); Рафи Хованисиан (Raffi Hovhanniszan) , Јерменија (Наслеђе); Арам Ховханисијан (Aram Hovhannisyan) , преводилац делегације, Јерменија; Кристијан Холм (Christian Holm) , Шведска (Умерена странка); Дејвид Хобс (David Hobbs) , генерални секретар Парламентарне скупштине НАТО; Руксандра Попа (Ruxandra Popa) , директор Одбора за цивилну димензију безбедности; Алекс Тиерски (Alex Tiersky) , директор Одбора за одбрану и безбедност. Током сусрета, Љубомир Кљакић је одговорио на више питања за која је делегација ПС НАТО показала интерес.

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер