Istraživanja javnog mnjenja |
Taksisti Beograda: Najveći problem – gužve i divljaci; O gradonačelniku odluka u trouglu SNS-Đilas-Šapić; Glavni utisak - strah |
subota, 10. februar 2018. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
U jeku predizborne kampanje za beogradske izbore, koji se neumitno bliže, rade se svakojake ankete. Pogrešne i tačne. Prave i lažne. Spontane i naručene. One koje pokušavaju da „uhvate“ raspoloženje građana i one koje hoće to raspoloženje da (pre)usmere u jednom ili drugom pravcu. Ali u svim tim anketama nekako se u mnoštvu tačnih ili pogrešnih brojki izgube ljudi. Obični mali ljudi, sa svojim malim životima i, globalno gledano, možda malim, ali za njih ogromnim životnim problemima. Stoga smo, pored „klasičnih“, standardnih političkih istraživanja koja radimo, u ovom ciklusu odlučili da napravimo i seriju tematskih istraživanja fokusiranih na pojedine društvene grupe i/ili profesije. Tako ovaj put predstavljamo rezultate istraživanja među beogradskim taksistima – sledeći put objavljujemo ono sa penzionerima – u kojem smo ih pitali za mišljenje kako o velikim društenim temama, tako i za njihove konkretne lične i profesionalne dileme i muke.
Prvi i možda najvažniji nalaz sa kojim smo se suočili jeste – STRAH! Strah od izjašnjavanja. Strah od vlasti. Strah da se ne sazna šta se misli – ukoliko to što se misli nije u skladu sa onim „zvaničnim“ i zvanično propisanim „mišljenjem“. A ako smo na to naišli kod ove, poslovično, „drčne“ i razgovorljive grupacije, možemo samo pretpostaviti kakvo je stanje u ostatku beogradske i srpske populacije. I kako se taj strah, onda, posledično, prenosi i na njihovo „slobodno“ opredeljivanje prilikom izlaska na birališta. „Ispitanik krene da odgovara kao da je za opoziciju, gleda N1, zalaže se za ulazak u EU, misli da se Beogradom „upravlja pretežno loše“ itd. A onda se, u jednom trenutku, trgne, uplaši i odjednom ućuti. Pa više „ne zna“, neće da kaže, odjednom se ne razume... Pitam ga: pa zašto ste se uplašili sad?! A on: Pa kako zašto? Imam porodicu, troje dece, otkud znam da li ste mi zapisali broj taksija?“ „A jedan drugi pita – da li mi odgovaraju taksisti na anketu? Ja kažem, kako ko, mislila sam da su otvoreniji, da govore sve što misle, kritikuju, ali mi se čini kao da ne smeju da se do kraja iskreno izjasne. Pa naravno, kaže on, ljudi se plaše, zato neće!“
Upravo zato nalaze pred vama treba uzeti sa dozom opreza – uz svu veštinu, znanje i iskustvo naših anketara. To je ono što su i koliko uspeli da izvuku. Ali i to, kada se malo pažljivije pogleda, nipošto nije malo. I ti njihovi konkretni, kratki i životni komentari možda govore više od samih apstraktnih procenata i brojki.
A što se, pak, samih brojki tiče, gledano iz ugla beogradskih taksista, na ovim izborima glavna bitka će se voditi između Dragana Đilasa (35,7) i kandidata SNS-a (ovde je kao takav figurirao Siniša Mali sa 40,3 odsto). Bez obzira što nije baš najomiljenija figura među jednom grupacijom taksista („mi smo s njim u ratu“), Đilasu mnogi odaju priznanje da se za njegovo vreme u gradu „znao red“ i, generalno, ne samo kod onih koji glasaju za njega, percipiran je kao „jedini ko u Beogradu može da se suprotstavi SNS-u“. Na trećem mestu, sa popriličnim zaostatkom, nalazi se Aleksandar Šapić (12,6), koji ima široke simpatije za ono što je radio na Novom Beogradu (posebno za taksiste), ali postoji sumnja u njegov kapacitet za vođenje grada. Na četvrtom mestu, negde oko ivice cenzusa, nalazi se lista DJB-Dveri (4,7), a svi ostali prisutni su uglavnom samo u tragovima. Preko polovine ispitanih beogradskih taksista (51%) smatra da se Beogradom upravlja "pretežno loše" i da "postoji porast nasilja, kriminala i ugrožavanja bezbednosti građana". A oko dve trećine (64,2%) nezadovoljno je načinom na koji je saobraćajno rešen Trg Slavija i kaže da bi "ohrabrilo svoje dete da napusti zemlju, ukoliko bi za to imalo priliku" (67,3 odsto). Naravno, taksisti jesu vrlo dobro obaveštena kategorija stanovnika Beograda, ali ne i demografski reprezentativna. Na primer, skoro svi su muškarci i skoro niko nije penzioner. Što znači da se njihovo mišljenje ne treba gledati „kladioničarski“, ali itekako može biti pouzdan indikator mnjenja i raspoloženja, kako njih samih, tako i njihovih mušterija. Da li biste ohrabrivali svoje dete da se odseli iz zemlje, ukoliko za to ima priliku? - Zgadilo mi se sve! Imam ideju da zamrznem taksi i idem u Sloveniju. Sve bih dao da mi deca odu i da se nikada više ne vrate! Da li ste zadovoljni načinom na koji je saobraćajno rešen Trg „Slavija“? - Trebalo je da urade na Slaviji podzemni prolaz kao na Terazijama. - Trebalo je izgraditi nadvožnjak/podvožnjak, petlje, kao na Autokomandi. - Čist promašaj – doduše, fontana je lepa, ali kružni tok – haos! Ljudi se uplaše od tih traka! - Vizuelno da. Problem su pešaci. - Nisu rešili suštinski problem, a to je podzemni prolaz za pešake, a na kraju, ostavili su pešački prelaz u Makenzijevoj. - Prave fontanu, a nemamo bolnice koje imaju čestite toalete. 15. Da li podržavate projekat „Beograd na vodi“? - Ne, jer su preskočene neke druge stvari. - To je kupleraj na vodi! - Ma ne podržavam! Iza BGD na vodi stoji Andrej Vučić. To je uigrana ekipa. - BGD na vodi je trebao da bude tamo gde je luka. Ko je, po Vašem mišljenju, bio bolji gradonačelnik Beograda – Mali ili Đilas? - Posle Pešića, najviše je ovom gradu ostavio Đilas! Obezbedio 32 tramvaja, kupio trolejbuse, autobuse, mada jesu skupi.. Sadašnja vlast je redukovala gradski saobraćaj, a u Đilasovo vreme je bilo obrnuto... izgradio 28 vrtića, najsiromašnijim penzionerima svaka tri meseca davao 4.000 dinara, povećao plate vaspitačicama (posle su se drugi bunili..) rekonstruisao bulevare i pristupne saobraćajnice... Mirijevski bulevar konačno povezao s gradom (29. Novembar), izgradio mostove... - Đilas – lopov. Mi taksisti smo u ratu s njim! - Ja krišom (od moje ćerke) glasam za Vučića. Znate, ona je član DS-a, neće da čuje za Vučića.. a ja se mislim u sebi, aman ženo, pa on bolje radi nego svi ovi pre njega... sposobniji je, pa pogledajte šta je sve uradio... Šta biste preporučili budućoj gradskoj vlasti? - Manje da kažnjavaju i otimaju pare, namerno izmišljaju kazne. - Da izgrade metro. - Da se skrati biciklistička staza i proširi taksi stajalište, tako da taksi direktno ulazi na kružni tok kod Bogoslovije. - Svaka vlast koja neće da krade – zna šta treba da radi. - Đubre – treba da se baca noću, a ne da usred dana zakrče Sinđelićevu. - Treba preštelovati semafore – dugo drže, jer ne sme da se skrene iz Bulevara u Majke Jevrosime. Osim toga, retko ima zelenog talasa, poenta je da se duže zadržavate i tako trošite više goriva... i dnevno svetlo na kolima, tj. upaljeni farovi, potrebni su, jer se tako troši više goriva. - Vlada nepravda.. da se uredi grad... sudstvo, policija... treba da bude pravde... ja sam član SNS, ali sam ogorčen na Vučića, jer on stalno govori da ima para – ma odakle tolike pare? To mi nije jasno.. - Problem su „divljaci“. Osam vozila stoji ispred Terazija za Novu godinu – a nemam kome da se žalim! Za 5 minuta komunalna policija sazna, jer su u dilu sa divljacima (a divljaci onda, kad me nema 5 minuta, buše gume, izgrebu auto). Ja nemam zaštitu kao građanin Srbije. Ne smem da ga prijavim, nema zakona, sve je trulo... - Ja bih zabranio, tj. naplatio ulazak automobila u centar grada. - Vangradska naselja nemaju kanalizaciju. - Da nastave da rade tako dobro po svim opštinama, a da se ne fokusiraju samo na centar grada. - Da nam priznaju auto kao sredstvo za rad, a ne taksimetar, i da kupujemo kola bez poreza. - Da ukinu komunalnu policiju. - Da čiste grad! - Da nastave tako, ali bez tih radova odjednom - Da se ne bahate! - Da ne otimaju pare narodu! - Da manje kradu! - Ne može bolje! Beograd
taksisti (18-24. januar 2018.)
istraživanje terensko
Ispitanika 500
ODGOVORI ISPITANIKA NA PITANjA
DEMOGRAFSKI PODACI ISPITANIKA (grad Beograd, taksisti, januar 2018)
(istraživački tim NSPM) |