Истина и помирење на ex-YU просторима | |||
Еppur si muove…у „европском Сарајеву“ |
недеља, 18. септембар 2011. | |
Читајући текст који следи, који је 15. септембра 2011. објавио штокхолмски DagensOpinion, кад год наиђете на име Мирсада Фазлића, можете га слободно заменити именом вашег омиљеног оптуженика са неког од московских процеса тридесетих година, па чак и Галилеја ако то желите. Све ће вам се коцкице склопити и све ће вам бити јасно. Ко је Мирсад Фазлић? Он је, са Есадом Хећимовићем, један од истражитеља који је на терену помагао екипи Оле Флијума приликом снимања сада већ широко познатог норвешког документарца „Сребреница, издани град.“ Кривица Мирсада Фазлића, као и његовог колеге Есада Хећимовића, састоји се у томе што што су као Бошњаци учествовали у припреми контроверзног документарца, где се врло отворено и без увијања разматрају неке деликатне ратне теме које би чаршијско руководство у Сарајеву најрадије гурнуло под тепих, да тамо остану заувек. Мирсад је чак, o tempora, o mores!, са Флијумовом екипом боравио у Кравици, селу које су снаге Насера Орића на Божић 1993. године уништиле, а житеље делом побиле, делом прогнале, па је тамо пред норвешким камерама снимио исказ једног Србина, преживелог очевица тог масакра. Завређује ли то у „европском“ Сарајеву претње смрћу? Очигледно, зато што Мирсад и његова породица (а управо смо обавештени, и госпођа Хећимовић, која осим што је супруга једног од криваца са филмом нема никакве везе) управо такве претње добијају. Завређује ли то огорчене протесте и осуде „међународне заједнице,“ дежурних амбасада, српског Хелсиншког комитета, Иницијативе младих за људска права, Центра за хуманитарно право, Е-новина, да поменемо само неке од најпроминентнијих бакљоноша европских културних вредности и људских права? Да не помињемо још и уштројене српске медије, којима је Фазлић колега у „Слободној Босни,“ а Хећимовић у „Ослобођењу.“ Рекло би се, да. Али сви ти парагони „европске Србије“ праве се да не примећују инквизиторско-стаљинистичку драму која се одвија у њиховом суседству, у „европском Сарајеву.“ Љигаво и лицемерно – они ћуте. Ево једне од простачких денунцијација упућених новинару Есаду Хећимовићу зато што је, као и колега Мирсад Фазлић, учествовао у расветљавању позадине сребреничких догађаја, питању које би у сваком осим провинцијалног чаршијског друштва требало да буде у центру свестране и исцрпне јавне расправе, а највише у кругу народа на који се ти догађаји највише односе: PRODANA DUŠO 09.09.2011. u 10:49:50 Ti si jedna gnjida od čovjeka i prodana duša.Toliku mržnju i količinu mržnje prema svome narodu ne ispoljava ni sam Dževad Galijašević.Neka te dragi Allah dž.š. kazni za sve tvoje laži i podmetanja.Sada si konju glupi doveo u pitanje i sam genocid u Srebrenici, nadam se da si uspio u svom zločinačkom naumu.[1] Тешко је разумети како аутори овакве примитивне реторике (ово је само узорак, а читаоци којима то није доста могу да посете сајт) замишљају остварење својих европских аспирација. Као стена чврст, Хећимовић им узвраћа: „Мој посао новинара је да свједочим. И нећу тражити дозволу да говорим слободно оно што знам и што вјерујем.“ За разлику, препаднут претњама конформистичке линч руље, Фазлић сада тврди да разуме оправдани бес својих прогонитеља па им покајнички унапред опрашта ако му ударе заслужени казнени „шамар“ што је допринео производњи тако „ужасног“ филма. Ради сопственог достојанства, понадајмо се да је одмах након ових изговорених речи и он у браду промрљао „eppur si muove...“ Као недавно у Норвешкој, Шведској и Данској, тако сада и у Сарајеву, јасно је да су апсолутни политички и морални губитници у овој причи опет сребренички лоби и његови следбеници. А пошто су у Шведској изгубили главну битку, они су сада поднели интерну пријаву против особља задуженог за програмирање на Шведској државној телевизији за деликт доношења одлуке да се јеретички филм Оле Флијума прикаже.[2] Ако масовно гледање филма у Шведској нису могли да спрече, они сада у очајању, пакосно и за општи пример, кажњавају Швеђане који су у сопственој земљи својој публици омогућили гледање, као што у Сарајеву прогоне и кажњавају своје људе који су учествовали у продукцији. Зар није сазрео тренутак за поновно критичко читање Шпенглеровог Untergang des Abendslandes? Текст који следи, са шведског портала Dagens Opinion, одсликава галилејевске муке сарајевског новинара Мирсада Фазлића и бахату безобзирност његових балканских прогонитеља: Босански водитељ оптужује СВТ засрпску пропаганду[3] Објављено 2011-09-15, 09:04 МЕДИЈИ. Водитељ контроверзног филма "Сребреница, жртвован град", Мирсад Фазлић, не слаже се са садржајем документарца. За Dagens Opinion Фазлић каже да је био изманипулисан од стране редитеља. Документарни филм " Сребреница, жртвован град " је норвешко-шведска копродукција. Био је критикован, како у Норвешкој тако и у Шведској, као ревизионистички. Фејсбук група СВТ, која има преко 13.000 чланова, за филм је недавно приказан на СВТ (Шведска државна телевизија) каже да "шири лажи о Сребреници". Државни секретар Јансеко Селимовић (ФП) изнео најтеже оцене о филму у дебати која се водила у листу Експресен. У филму, босански новинар Мирсад Фазлић игра улогу једног од водитеља. Dagens Opinion га је контактирао у Сарајеву. - Био сам изманипулисан од стране редитеља филма, каже Мирсад Фазлић. Његов часопис, Слободна Босна, као и други медији у БиХ бавили су се Сребреницом, која је била заузета 1995. године. Тада су 7000 босанских Муслимана, мушкараца и дечака, били погубљени за три дана од стране снага босанских Срба. Трибунал у Хагу класификовао је тај масакр као геноцид. - Претпостављао сам да ће филм испитати понашање председника Алије Изетбеговића, али не и да би га филмаџије оптужиле за саучесништво у геноциду. То је апсурдно, каже Мирсада Фазлића. Он и његови уредници сматрају да НРК, Норвешка телевизија, манипулише садржајем филма. - Послао сам неколико и-мејлова НРК-у истичући да се не слажем са филмом, каже Мирсад Фазлић. Чак и у Босни, филм о Сребреници је привукао пажњу. Филм је био нападнут од стране медија у Сарајеву и против филма у Босни води се кампања. - Наравно, знао сам да ће аутори филма изнети и српске ставове, али нисам могао замислити да би се филм могао претворити у српску пропаганду, каже Мирсад Фазлић. Редитељи тврде да су открили нове чињенице о позадини геноцида у Сребреници. Између осталог, тврди се да је Бил Клинтон наредио геноцид у Сребреници и да је босански предсједник Алија Изетбеговић за то делио са њим одговорност. - То је толико апсурдно, каже Мирсад Фазлић. Знамо да су Ратко Младић и Радован Караџић одговорни за геноцид. Мирсад Фазлић се осећа превареним од стране НРК и данас страхује за своју безбедност. - Пошто је филм велика српска пропагандма представа, могу да разумем да су људи овде у Сарајеву бесни. Такође бих разумео ако би ми неко ударио шамар за сарадњу у припремању овог ужасног филма, каже Мирсад Фазлић Тончи Перцан |