petak, 03. april 2015. | |
Beograd -- Ministarstvo odbrane je objavilo izveštaje komisija koje su istraživale pad helikoptera Vojske Srbije u kom je stradalo sedam osoba. Komisije su utvrdile da je osnovni razlog pada ljudski faktor, ali u izveštajima piše i da su problem bili meteo uslovi, kao i niz propusta u planiranju. Na osnovu proučavanja svih raspoloživih podataka i okolnosti, Komisija za osnovno ispitivanje udesa je zaključila da postoje dva uzroka udesa, ljudski faktor i niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom. Kako se navodi u izveštaju Komisije za osnovno ispitivanje udesa, osnovni uzrok udesa je ljudski faktor, koji se ogleda u neadekvatnom upravljanju vazduhoplovom u složenim meteorološkim uslovima, noću, prilikom prilaza za sletanje na alternativni aerodrom. U zaključku izveštaja druge Komisije (koju je formirao načelnik GŠ VS) navodi se da da je helikopter bio ispravan i posada obučena, ali da su meteorološki uslovi u vreme angažovanja i sletanja bili ispod minimuma, kao i da je bilo propusta u lancu komandovanja. Izveštaji su objavljeni na sajtu mod.gov.rs i najavljeno je sukcesivno objavljivanje priloga "kako budu pripremani u elektronskom izveštaju". Izveštaj komisije koju je formirao general Ljubiša Diković je na 11 strana, a izveštaj stručne komisije, koju je formirao komandant RViPVO je objavljen na šest strana. "Posada doživela prostornu dezorijentaciju" "Posada je najverovatnije doživela prostornu dezorijentaciju, kao posledicu zamora, emocionalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usled čega ne uspeva da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije", navodi se u izveštaju Komisije za osnovno istraživanje udesa. Komisija je zaključila da je drugostepeni uzrok udesa niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom jer osposobljenost i trenaža posade, meteo situacija, mogućnosti vazduhoplova u datim uslovima i obezbeđenje sletišta nisu bili u skladu sa odlukam za ovako složen zadatak, kao i pravilima, propisima, uputstvima i naređenjima koja regulišu letenje i upotrebu snaga za hitno reagovanje. "Takođe, tokom čitavog procesa donošenja odluke i izvršenja leta svi učesnici u procesu realizacije zadatka izloženi su pritisku i očekivanjima hitnosti medicinskog zbrinjavanja deteta što se posebno odrazilo na odabir konačne destinacije sletanja", piše u izveštaju. U zaključku izveštaja druge Komisije navodi se da su procedure omogućavale izvršenje zadatka, da je helikopter bio ispravan, da su meteo uslovi bili ispod minimuma za oblačnost, a u trenutku gubljenja kontakta sa helikopterom ispod minimuma i za vidljivost, kao i da je aktiviranje dežurne ekipe za traganje i spasavanje i komandovanje dežurnom ekipom u toku izvršenja zadatka realizovano uz propuste. Navodi se da je bilo propusta u lancu komandovanja, te da načelnik Generalštaba Ljubiša Diković nije bio obavešten o pokretanju akcije, pošto su nadležni smatrali da on već zna jer je aktivnost naredio ministar odbrane. Posada insistirala na VMA U izveštaju stručne komisije se precizira i ko je po mišljenju komisije odgovoran za udes: Odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera XT-48. Deo odgovornosti snose drugi pilot i letač tehničar u pilotskoj kabini. Deo odgovornosti snosi komandant 204.vbr zbog propusta u planiranju i organizaciji leta, ODT RViPVO zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom. Eventualnu odgovornost kontrolora na aerodromu "Nikola Tesla" će utvrditi KL SiCG d.o.o, na osnovu zahteva Komande RViPVO. Takođe, navodi se niz propusta u aktiviranju i komandovanju ekipom. U izveštaju se navodi i ceo sled događaja kada je helikopter stigao do Beograda, kao i to da je posada više puta insistirala na sletanju na VMA. "...posada dobija informaciju od kontrole da očekuju sletanje na aerodrom Nikola Tesla, nakon čega posada saopštava da im je destinacija VMA. Dobija odgovor da je mesto sletanja aerodrom Nikola Tesla, ali posada i dalje insistira za sletanje na VMA i traži podatke o meteo situaciji. Nakon dobijenih informacija, posada saopštava da će zbog vidljivosti imati problema da sleti na Banjički vis (VMA) i da bi išao na sletanje po ILS-u na aerodrom Batajnica, nakon čega bi preleteo na Banjički vis. Kontrola mu saopštava da nastavi prema Beogradu. Posada ponovo saopštava da nastavlja direktno prema Banjičkom visu i da će ukoliko bude imao uslove izvršiti vizuelno sletanje, a ako nema uslova da ide po ILS aerodroma Batajnica, a posle toga vizuelno na Banjički vis. Kontrolor leta posadi saopštava da je kompletan prihvat bebe organizovan na aerodromu Nikola Tesla. Posada potvrđuje i traži instrukciju za sletanje na aerodrom Nikola Tesla", navodi se u izveštaju. Nakon tog dela, u izveštaju se opisuje situacija prilikom pokušaja sletanja na aerodromu Nikola Tesla. Kako se navodi, Komisija smatra da u poslednjim trenucima leta posada helikoptera nije bila svesna položaja u prostoru, kao i da je poslednje javljanje glasilo: "91, idemo u penjanje". Komisija je sastavila i najverovatniji redosled događaja na osnovu činjenica, stručnih procena i izjava više lica, koji započinje oko 19:26h dana 13. 03. 2015. godine. "U telefonskom pozivu ministar odbrane ... dostavlja zahtev generalu Bandiću da se razmotri mogućnost hitnog sanitetskog prevoženja helikopterom životno ugroženog deteta iz rejona Ušća. Nakon sagledavanja prvih raspoloživih podataka o meteo situaciji, vazduhoplovu i posadi dobijenih od operativnog dežurnog 204.vbr, general Bandić izveštava ministra odbrane da postoje minimalni meteorološki uslovi na aerodromu poletanja i sletanje za izvršavanje zadatka kao i nemogućnost sletanja u rejonu Ušća", piše u Komisiji. "Helikopter ispravan, meteo uslovi ispod minimuma, propusti u evidenciji" U izveštaju Komisije koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije Ljubiša Diković navodi se da primopredaja dužnosti i priprema posade koja je imala udes 13. marta 2015. godine nisu evidentirane u propisanim evidencijama. Takođe, navodi se da je na osnovu raspoloživih podataka helikopter bio ispravan, redovno održavan i da je pretpoletni pregled letelice za izvršavanje zadatka. Navodi se da je u vreme pripreme i izvršenja zadatka (19.30) baza oblaka na aerodromu Batajnica bila ispod meteorološkog minimuma, da je i u vreme poletanja (20.15) bila identična situacija. Takođe u vreme predviđenog sletanja (22.00) baza oblaka na aerodromima Nikola Tesla i Batajnica bila je ispod propisanog meteorološkog minimuma za helikopter koji je leteo i pilota 1. kategorije. U izveštaju piše i da su meteo uslovi u 22.30 bili ispod propisanog meteorološkog minimuma čak i za vidljivost. Napominje se da pri donošenju zaključka o meteorološkim uslovima komisija nije raspolagala normativnim dokumentima kojima je propisana mogućnost izvršavanja zadatka pri vrednostima manjim od datih vrednosti. U daljem toku izveštaja piše da je zaključeno da je sastav pilotske ekipe bio osposobljen za izvršenje dodeljenog zadatka. "Iniciranje zadatka izvršio ministar" Navodi se da je rekonstrikcija hronologije događaja realizovana na osnovu izjava učesnika u događaju, transkripata fono zapisa i komunikacija aerodromske kontrole letenja u Beogradu i Kraljevu. “Iniciranje zadatka hitnog medicinskog prevoženja izvršio je ministar odbrane pozivom komandanta Predraga Bandića u 19.26 časova. Nakon analize meteo uslova, resursa i stanja na mestu sletanja, izveštava ministra da postoje minimalni meteo uslovi za izvršenje zadatka. Kontaktira medicinsko osoblje i utvrđuje da postoje uslovi za prihvat pacijenta u kasarni u Raškoj. Posle dodatnih konsultacija sa vođom posade i razrade alternativa izveštava ministra da su uspostavljeni uslovi za izvršenje prevoženja i prima naređenje za izvršenje zadatka“, navodi se u izveštaju. Komisija je navela da ne raspolaže podatkom da li je posada vazduhoplova raspolagala prognozom meteo uslova 30 minuta pre i posle predviđenog vremena sletanja. Helikopter je u 20.08 poleteo sa Batajnice i očekivalo se da sleti u Rašku oko 21.00, a o aktivnostima je u 21.12 obavešten načelnik Generalštaba Ljubiša Diković. U zaključku se navodi da jedan deo RV i PVO nije bio uključen u pripremu dežurne ekipe za operaciju iako je odgovoran za izvršno komandovanje svim snagama u operaciji, kao i da komandant RV i PVO general-major Ranko Živak nije izvestio načelnika Generalštaba o realizaciji zadatka. Oni su mislili da je Diković bio upoznat s obzirom na to da je aktivnost naredio ministar odbrane. Let helikoptera od Raške prema Beogradu odvijao se bez problema, a helikopter je praćen tokom čitavog leta putem radio veze i radarski. Rukovodilac ODT RV i PVO je sa Bandićem zaključio da se sletanje izvrši na aerodrom Nikola Tesla umesto na heliodrom VMA. Služba za kontrolu letenja je u 21.43 obavestila posadu da je izmenjena pozicija za sletanje, a zbog složenih meteo uslova kontrola je uputila helikopter na proceduru za precizno instrumentalno sletanje koje je prvi put neuspešno završeno oko 22.10. Deset minuta kasnije takođe se dogodio neuspešan pokušaj sletanja, a vođa posade u 22.31 navodi da ne vidi pistu, nema vidljiv kontakt i da mora u penjanje. “Iznad piste se sada, možete se zadržati, lebdenje iznad piste, javite se ako je ugledate ispod vas jer ste na pragu“, navodi kontrola leta. “Pa ne vidim je, imam 140 metara. Idemo penjanje“, rekao je vođa posade u 22.32 i to je poslednje što je on izgovorio. Sedam sekundi kasnije kontrola letenja daje instrukciju helikopteru za promenu kursa, a u 22.32 gubi radarski kontakt. U izveštaju piše i da je helikopter imao goriva za zadržavanje u vazduhu do 23.30, a posle toga je Direktorat civilnog vazduhoplovstva pokrenuo potragu. Informaciju o mestu pada DCV je dostavio u 2.11. posle ponoći. U zaključku se navodi da su procedure omogućavale izvršenje zadatka, da je helikopter bio ispravan, da su meteo uslovi bili nepovoljni za oblačnost, a u trenutku gubljenja kontakta sa helikopterom nepovoljni i za vidljivost , kao i da je aktiviranje dežurne ekipe za traganje i spasavanje i komandovanje dežurnom ekipom u toku izvršenja zadatka realizovano uz propuste. “U najboljoj nameri da se spasi život bebe došlo je do određenih propusta u realizaciji propisanih procedura. Komisija zaključuje da postoje elementi odgovornosti vojne organizacije u pripremi i izvršenju zadatka. Propusti navedeni u izveštaju nisu neposredno prouzrokovali nastanak vanrednog događaja, udesa helikoptera“, navodi se u izveštaju. Komisija je predložila da se pokrene postupak za utvrđivanje odgovornosti komandanta RV i PVO general-majora Ranka Živaka, brigadnog generala Predraga Bandića, potpukovnika Ljubomira Josifovića i potpukovnika Gordana Pavlovića. Bandić bio na odmoru Kako je ustanovila Komisija, iniciranje zadatka izvršio je ministar odbrane pozivom mobilnim telefonom komandanta Predraga Bandića, a Bandić je dana nesreće bio na korišćenju godišnjeg odmora. U zaključcima ove komisije se navodi i: da vođa vazduhoplova (pilot) jeste osposobljen i u trenaži za letenje u SMU (složenim meteorološkim uslovima) i danju i noću da drugi pilot u letelici jeste osposobljen, ali ne i u trenaži za letenje u SMU danju da drugi pilot u letelici nije bio osposobljen, a samim tim ni u trenaži za letenje u SMU noću da je naređenjem propisano da drugi pilot treba da bude u trenaži za povoljne meteo uslove danju B92: Izveštaj tužilaštva - Omer Mehić imao alkohol u krvi Beograd -- U izveštaju Tužilaštva o padu vojnog helikoptera u koji je B92 imao uvid navodi se da su u krvi i urinu pilota Omera Mehića pronađeni tragovi alkohola. Obdukcioni nalazi poginulih u nesreći pokazali su da je u krvi pilota bilo 0,68 promila, a 1,30 promila u urinu. Prethodno je Više javno tužilaštvo saopštilo da je odgovornost za pad vojnog helikoptera primarno na članovima posade, ali da postoje sumnje da deo odgovornosti snose druga vojna i civilna lica. “Odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera HT-48, a da deo odgovornosti snose i drugi pilot (prim.nov. kapetan Milovan Đukarić) i letač tehničar u pilotskoj kabini. Deo odgovornosti snosi komandant 204. vbr zbog propusta u planiranju i organizaciji leta (prim.nov. general Predrag Bandić) zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom. Eventualnu odgovornost kontrolora na aerodromu 'Nikola Tesla' će utvrditi Kontrola leta SiCG na osnovu zahteva komande RV i PVO”, navodi se u izveštaju. Takođe, navedeno je da "postoje osnovi sumnje da deo odgovornosti snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije, kao i indicije za eventualnu odgovornost i određenog broja civilnih lica". Ministar odbrane Bratislav Gašić je najavio da bi u toku dana izveštaji trebalo da se objave na sajtu Ministarstva odbrane. Vojni helikopter koji je prevozio životno ugroženu bebu iz Novog Pazara pao je 13. marta oko 22.30 nedaleko od beogradskog aerodroma. U nesreći je poginulo sedam osoba, a posle udesa Vojska Srbije je formirala dve komisije kako bi se utvrdio uzrok nesreće. Odgovornost za pad helikoptera je primarno na članovima posade, ali postoje sumnje da ima još odgovornih Beograd -- Odgovornost za pad vojnog helikoptera primarno je na članovima posade, ali postoje sumnje da deo odgovornosti snose druga vojna i civilna lica. Kako je saopštilo Više javno tužilaštvo, posada snosi primarnu odgovornost, ali "postoje osnovi sumnje da deo odgovornosti snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije, kao i indicije za eventualnu odgovornost i određenog broja civilnih lica". Imena vojnih i civilnih lica koja snose eventualnu odgovornost nisu objavljena. Tužilaštvo je to nazvalo "početnim saznanjima" i navelo da je do njih došla u prvoj fazi utvrđivanja činjenica i okolnosti pod kojima se dogodila nesreća, na osnovu analiza i mišljenja Komisije za ispitivanje uzroka udesa vojnog vazduhoplova i ostalih pribavljenih isprava i dokumenata vezano za udes vojnog helikoptera. "Tužilaštvo će sprovesti istražne radnje protiv određenog broja lica u cilju potpunog utvrđivanja svih relevantnih činjenica vezano za konkretan događaja", navedeno je u saopštenju. Podaci iz izveštaja trebalo bi da budu dostupni javnosti, sa čime se slažu i Tužilaštvo i Ministarstvo odbrane. Nalazi obe komisije o padu vojnog helikoptera u kojem je stradalo sedam osoba biće do kraja dana objavljeni na sajtu Ministarstva odbrane. "Ministarstvo je upravo pokrenulo proceduru za skidanje oznake strogo poverljivo sa svih dokumenata. Nalazi obe komisije biće objavljeni na sajtu Ministarstva odbrane do kraja dana", rekao je ministar odbrane Bratislav Gašić. On je dodao i da je uveren da će tužilaštvo u nastavku postupka utvrditi sve činjenice i ustanoviti odgovornost. (B92) |