недеља, 24. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Венсан Дежер: Србија је двојним акцизама на нафтне деривате прекршила ССП
Хроника

Венсан Дежер: Србија је двојним акцизама на нафтне деривате прекршила ССП

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 26. фебруар 2011.

Србија је двојним акцизама на нафтне деривате прекршила Споразум о стабилизацији и придруживању, каже Венсан Дежер, шеф делегације Европске уније у Србији.

Дежер наводи да ће писмо из Европске комисије можда већ вечерас бити уручено потпредседнику Владе Божидару Ђелићу.

Он објашњава да је такав одговор стигао из Брисела на питање Влада Србије да ли је нови закон о акцизама на увоз горива у супротности са Споразумом о стабилизацији и придруживању (ССП).

Акцизе су повећане од 1. јануара, али се први пут десило да је направљена разлика у висини намета за горива европског квалитета и оних која излазе из НИС-ових рафинерија, при чему су акцизе на деривате европског стандарда више.

Истовремено, у писму које је из Брисела упућено српским званичницима у које је Б92 имао увид, ЕУ одбацује аргумент Србије да се акцизама штити домаћа производња.

У писму се наводи да мере предвиђене трговинским споразумом који се односе на привремену заштиту монопола не могу да се примењују на НИС јер та компанија више није у власништву Србије, а по оцени ЕУ управо је НИС компанија која извлачи корист из ових мера.

У Србији је 1. јануара повећана акциза на гориво на литар бензина "европремијум" за 4,8 динара, за литар "евродизела" за 6,6 динара, на Д2 за 4,6 динара, а на безоловни бензин "БМБ 95" акциза је скупља за 30 пара. Акциза на моторне бензине је 45 динара по литру, док акциза на евро безоловни моторни бензине (БМБ) 98 и евро премијум БМБ 95 износи 49,5 динара по литру. Акциза на дизел горива је 35 динара по литру, а на евро дизел 37 динара по литру.

Експерти ЕУ су закључили да је било фиксалне дискриминације на основу које сви увозни производи потпадају под највише акцизе, док се, истовремено, ниже таксе односе само на оне деривате који у већој мери загађују животну средину.

Венсан Дежер каже и да од Владе Србије очекује да испуни оно што су њени представници и обећали, односно да измени прописе у складу да правилима Споразума о стабилизацији и придруживању.

Још половином јануара се у медијима појавила информација да би Европска унија могла да упути оштар протест Србији због усвајања двојних акциза на гориво од којих су више оне на увозне нафтне деривате, јер у Унији сматрају да су тим потезом дискримисане европске компаније.

У Министарству финансија тврдили су да су још крајем децембра одбили спорни амандман, али да га је Скупштина ипак усвојила. Владајућа већина у Скупштини Србије усвојила је, наиме, амандман једног посланика СПС, чиме је, како наводе нафташи, заштићен монополски положај НИС-а.

Премијер Мирко Цветковић је рекао да ће, уколико Европска унија оцени да повећање акциза на гориво није у складу са ССП-ом, одлука о повећању бити измењена.

"Уколико добијемо одговор да је повећање акциза у складу са Споразумом о стабилизацији и придруживању акцизе остају, уколико добијемо одговор да није у складу по хитном поступку ће одлука о повећању акциза на гориво бити измењена", рекао је Цветковић.

Божидар Ђелић: Није добро кршити договоре са ЕУ

Вицепремијер Божидар Ђелић каже да у години када желимо да добијемо статус кандидата за чланство у ЕУ, није добро имати повреду потписаног споразума са ЕУ. "У данима који долазе радићемо са нашим европским партнерима да бисмо пронашли заједничко прихватљиво решење", рекао је Ђелић за Б92.

Ђелић је изјавио да ће 22. марта у Бриселу на седници представника ЕК и Владе Србије бити пронађено решење за двојне акцизе које су у Србији уведене на нафтне деривате крајем прошле године.

Он је рекао да му је копредседавајући Комитета за праћење примене Прелазног трговинског споразума Пјер Мирел пренео да је ЕК мишљења да су измене и допуне Закона о акцизама повредиле члан 6.4 и члан 22.1 Прелазног трговинског споразума, као и члан 41 Енергетске заједнице југоисточне Европе.

"Европска комисија предлаже, а Србија прихвата да се на заједничком Комитету који ће бити одржан 22. марта у Бриселу то питање стави као тачка дневног реда и тражићемо да до тада ЕК и Србија пронађу заједничко прихватљиво решење", рекао је Ђелић.

Прошлог месеца је потпредседник владе Србије Божидар Ђелић је казао да је "добио незваничну информацију да они сматрају да постоји кршење ССП-а. И у европској пракси немојте мислити да се такве ствари никада не дешавају".

"Уколико ЕУ мисли да постоје елементи повреде Споразума о стабилизацији и придруживању, став Владе Србије је да ће ти елементи бити промењени", казао је тада Ђелић.

Диана Драгутиновић: Не кршимо директиве ЕУ

Министарство финансија је оценило раније, у писму Делегацији Европске уније у Србији, да различите акцизе на домаће и увозне нафтне деривате нису у супротности са директивама ЕУ и Споразумом о стабилизацији и придруживању.

Милица Бисић: ЕУ дозвољава различите акцизе

Држава има право да утврди различите износе акциза на разлиците типове бензина, све док су ти износи изнад минимума прописаног директивама Европске уније, казала је раније професорка Факултета за економију, финансије и администрацију (ФЕФА) Милица Бисић и додаје да "имајући у виду проблеме у јавним финансијама, не изненађује одлука и да се акцизе на нафтне деривате у Србији повећају“.

Они наводе да директива ЕУ не забрањује успостављање различитог износа акциза за различите типове бензинских и дизел горива.

"Напомињемо да је вишеакцизна политика на снази у више земаља ЕУ (Аустрија, Белгија, Луксембург, Холандија, Немачка, Шпанија, Француска и Шведска)", наводи се у писму министарке финансија Србије Диана Драгутиновић.

Министарство је навело и да измене Закона о акцизама не угрожавају либерализацију тржишта нафтних деривата у Србији јер ће сви дистрибутери плаћати исти износ акциза за једнаке типове бензина, односно дизела.

(Б92)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер