Početna strana > Hronika > Srbija je sa sto miliona evra izvršila dokapitalizaciju "Er Srbije" i povećala svoj vlasnički udeo na 82%, dok je udeo „Etihad ervejza“ umanjen sa 49 na 18%
Hronika

Srbija je sa sto miliona evra izvršila dokapitalizaciju "Er Srbije" i povećala svoj vlasnički udeo na 82%, dok je udeo „Etihad ervejza“ umanjen sa 49 na 18%

PDF Štampa El. pošta
četvrtak, 31. decembar 2020.

Država je Er Srbiji, uplatila sto milona evra pomoći. Ovo je urađeno kroz dokapitalizaciju, što znači da Er Srbija od države dobija novac, a država od Er Srbije deo vlasništva.

Dokapitalizacija Er Srbije, kojim je država uvećala svoje vlasništvo, a umanjila vlaništvo Etihada u nacionalnoj avio-kompaniji, nikoga nije iznenadilo. Na to je ukazivala u Uredba usvojena u oktobru, i vraćanje kredita “iz sopstvenih sredstava kompanije”, koje se odigralo u septembru. Ni zvaničnici nisu krili da će pomoći oporavak ove kompanije, koja trpi posledice korona-krize, popot konkurenata u svetu.

Sporno je jedino što iznos koji je država utrošila na dokapitalizaciju – nije obelodanjen.

Kako Nova.rs saznaje, reč je iznosu od tačno 11.757.730.000 dinara, uplaćenog na ime emitovanja 11.757.730 akcija, vrednih po hiljadu dinara. To, računato u evrima po trenutnom srednjem kursu, iznosi 99,99 miliona evra.

Država Srbija sada je vlasnik 81,97 odsto Er Srbije, a Etihadu je udeo pao na 18,03 odsto.

Dokapitalizacijom je osnovni kapital Er Srbije uvećan na 18,6 milijardi dinara, od kojih je novčani deo 17,995 milijardi dinara, a nenovčani 606,8 miliona dinara.

Dokapitalizacija je, kako je saopšteno iz Er Srbije, sprovedena na osnovu ugovora između Ministarstva privrede i Er Srbije, na zahtev nacionalnog avio-prevoznika.

Sve je obavljeno u skladu sa uredbom iz oktobra, kojom je predviđeno da preduzeća koja su u problemu zbog pandemije mogu da dobiju novac od države, ali će država zauzvrat dobiti udeo u njihovom vlasništvu.

Ta vrsta pomoći, kroz dokapitalizaciju, uredbom je namenjena i privatnim i državnim preduzećima, ali je u startu, kao što je Nova.rs već pisala, procenjeno da je doneta upravo zbog – Er Srbije.

Prema računici Fiskalnog saveta, država je za Er Srbiju namenila oko 200 miliona evra. Dakle, preostala je još – polovina.

Er Srbija je od 2015. svake godine pravila gubitke od oko 20 miliona evra.

Kako je naveo predsednik Fiskalnog saveta, Pavle Petrović, taj model treba “okrenuti”.

“Ali, to je posao za profesionalce. Oni treba da utvrde da li je moguće restrukturirati Er Srbiju da bude efikasna i profitabilna kompanija. Ili, ako nije profitablna, da se javno iznesu razlozi zašto treba da imamo kompaniju koja bi bila podržana od države”, rekao je Petrović gostujući, uoči dokapitalizacije, u Pregledu dana Newsmax adria na NOVA S.

Petrović ističe da nije opsednut Er Srbijom, kao što mu neki spočitavaju.

“Fiskalni savet je, unutar ocene budžeta, analizirao i poslovanje Er Srbije. To smo radili zato što će Er Srbija budžet koštati oko 200 miliona evra u 2020. i 2021. godini. A, i do tih 200 miliona evra uspeli smo da dođemo na osnovu analize sa raznih strana, što ponovo govori o netransparentnosti budžeta”, ukazao je Petrović.

Siniša Mali mu je, kako je istakao, prebacio da je rekao kako je država pomagala Er Srbiju od 2015. 2018, a da država nije dala ni dinara, jer to pravila ne dozvoljavaju.

“On je u pravu, država nije iz budžeta dala ni dinara, ni evra Er Srbiji. Ali suština je da je Er Srbija svoje gubitke nadoknađivala zadužujući se kod Etihad partnersa po veoma visokim kamatnim stopama, od 6,5 do sedam odsto,  što je duplo više nego na tržištu. To je, opet, samo po sebi indikacija da Er Srbija nije u dobrom stanju – kada  onaj ko daje kredit traži tako visoke kamatne stope”, objašnjava Petrović.

Na kraju, kaže, sada je neizvesno da li će od pomenutih 200 miliona evra koji se pripremaju za 2020. i 2021.  najveći deo otići da država isplati taj dug.

“Tačno je da od 2015. do 2018. država nije davala pare Er Srbiji. Ta kompanija se zaduživala, a sada će država 2020. i  2021. verovatno to da isplati. Neizvesno je da li će Etihad u tome da učestvuje”, rekao je Pavle Petrović uoči dokapitalizacije.

Sudeći po smanjivanju Etihadovog udela u vlasništvu, sa sigurnošću možemo da kažemo da – neće.

Šta kaže uredba

uredbi koja reguliše dokapitalizaciju, navodi se da pomoć može da ide i do 250 miliona evra.

Međutim, iznosi mogu da budu veći ukoliko kompanija kojoj se pomaže dokaže da im je – potrebno više.

BEOGRAD - Na osnovu ugovora između Ministarstva privrede i Er Srbije, danas je izvršena dokapitalizacija srpske nacionalne avio-kompanije, pri čemu je država Srbija povećala svoj vlasnički udeo u Er Srbiji sa dosadašnjih 51 na 82 odsto, dok je udeo Etihad ervejza umanjen sa 49 na 18 odsto, saopšteno je iz Er Srbije.

Kako je navedeno, uvećanje osnovnog kapitala Društva, preduzeto je u cilju otklanjanja poremećaja u privredi prouzrokovanih pandemijom zarazne bolesti kovid-19.

Generalni direktor Er Srbije Dankan Nejsmit zahvalio je Vladi Srbije na tome što je pružila podršku nacionalnoj avio-kompaniji da prevaziđe prepreke u poslovanju uzrokovane pandemijom korona virusa u najtežoj godini u istoriji putničkog avio-saobraćaja.

On je dodao da su na taj način stvorene osnove za dalje nesmetano poslovanje i da će, uz temeljne mere racionalizacije poslovanja kompanije koje su već uveliko u toku, Er Srbija moći da prevaziđe teškoće, učvrsti svoju poziciju lidera u regionu i nastavi da pruža direktan i indirektan doprinos srpskoj ekonomiji, pre svega saobraćaju i turizmu.

Dokapitalizacija srpske nacionalne avio-kompanije preduzeta je na zahtev Er Srbije, u skladu sa uredbom Vlade Srbije iz oktobra 2020. godine, kojom se predviđa mera dokapitalizacije privrednih subjekata pogođenih pandemijom.

Ta uredba u potpunosti je usklađena sa Privremenim pravnim okvirom Evropske komisije, kojim se uređuju mere državne pomoći za podršku privredi u toku trenutne pandemije KOVID-19, uključujući i dokapitalizaciju, navedeno je u saopštenju avio-kompanije.

Na zahtev Vlade Srbije, Komisija za kontrolu državne pomoći je razmotrila predložene mere i potvrdila da je mera uvećanja osnovnog kapitala Društva usklađena sa pozitivno-pravnim propisima Republike Srbije, čime su se stvorili uslovi da se dokapitalizacija sprovede.

Mali: Novac će biti iskorišćen za saniranje gubitaka 

Ministar finansija Siniša Mali izjavio je za Tanjug da je danas završen proces dokapitalizacije nacionalne avio-kompanije Er Srbija čime je promenjena vlasnička struktura, tako da će Etihad biti 18 odsto vlasnik Er Srbije, a preostalih 82 odsto država Srbija.

Mali ističe da će novac koji je uplaćen za dokapitalizaciju biti iskorišćen za saniranje gubitaka koje je Er Srbija imala tokom pandemije, ali i za vraćanje pojedinih dugova koje ta kompanija ima prema bankama.

"Na pravi način smo time stabilizovali našu avio-kompaniju, kao i njen bilans stanja, ojačali smo učešće države u njoj i vratili neke kredite i dugove koje je napravila zbog korone", rekao je Mali.

Dodaje da je država u protekla dva meseca veoma pažljivo, strpljivo i posvećeno radila na programu restrukturiranja i na procesu, kako je naveo, državne pomoći avio-kompaniji, koja je, podseća Mali, dozvoljena evropskim zemljama od Evropske komisije kako bi te kompanije ublažile negativne posledice pandemije.

"Cela EU je to dozvolila. Lufthanzi je Nemačka pomogla sa devet milijardi evra, Er Fransu je Francuska pomogla sa šest milijardi evra, tako smo i mi pomogli našoj nacionalnoj kompaniji i potpuno je stabilizovali", ističe Mali.

Ukazuje da Crna Gora nije imala način da pomogne svojoj avio-kompaniji Montenegro erlajns, upravo zbog toga što se, kaže, nisu pridržavali definisanih pravila EK o državnoj pomoći.

Ne samo što Er Srbija bez problema ulazi u 2021. godinu, već, dodaje Mali, razmišlja se i korak dalje - kako da se iskoristi prazan prostor na linijama iz Tivta i Podgorice, kako bi naša kompanija zaradila još novca i maksimizirala linije.

Ističe da je Er Srbija od nacionalnog intresa i podsetio da je ta kompanija tokom pandemije dovezla medicinsku opremu, respiratore, lekove, ali i naše građane sa brojnih svetskih destinacija gde su se u tom momentu zatekli.

Mali je naglasio i da je prošle nedelje usvojen plan restrukturiranja tog preduzeća.

(Tanjug)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner