среда, 20. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Србија је са сто милиона евра извршила докапитализацију "Ер Србије" и повећала свој власнички удео на 82%, док је удео „Етихад ервејза“ умањен са 49 на 18%
Хроника

Србија је са сто милиона евра извршила докапитализацију "Ер Србије" и повећала свој власнички удео на 82%, док је удео „Етихад ервејза“ умањен са 49 на 18%

PDF Штампа Ел. пошта
четвртак, 31. децембар 2020.

Држава је Ер Србији, уплатила сто милона евра помоћи. Ово је урађено кроз докапитализацију, што значи да Ер Србија од државе добија новац, а држава од Ер Србије део власништва.

Докапитализација Ер Србије, којим је држава увећала своје власништво, а умањила влаништво Етихада у националној авио-компанији, никога није изненадило. На то је указивала у Уредба усвојена у октобру, и враћање кредита “из сопствених средстава компаније”, које се одиграло у септембру. Ни званичници нису крили да ће помоћи опоравак ове компаније, која трпи последице корона-кризе, попот конкурената у свету.

Спорно је једино што износ који је држава утрошила на докапитализацију – није обелодањен.

Како Нова.рс сазнаје, реч је износу од тачно 11.757.730.000 динара, уплаћеног на име емитовања 11.757.730 акција, вредних по хиљаду динара. То, рачунато у еврима по тренутном средњем курсу, износи 99,99 милиона евра.

Држава Србија сада је власник 81,97 одсто Ер Србије, а Етихаду је удео пао на 18,03 одсто.

Докапитализацијом је основни капитал Ер Србије увећан на 18,6 милијарди динара, од којих је новчани део 17,995 милијарди динара, а неновчани 606,8 милиона динара.

Докапитализација је, како је саопштено из Ер Србије, спроведена на основу уговора између Министарства привреде и Ер Србије, на захтев националног авио-превозника.

Све је обављено у складу са уредбом из октобра, којом је предвиђено да предузећа која су у проблему због пандемије могу да добију новац од државе, али ће држава заузврат добити удео у њиховом власништву.

Та врста помоћи, кроз докапитализацију, уредбом је намењена и приватним и државним предузећима, али је у старту, као што је Нова.рс већ писала, процењено да је донета управо због – Ер Србије.

Према рачуници Фискалног савета, држава је за Ер Србију наменила око 200 милиона евра. Дакле, преостала је још – половина.

Ер Србија је од 2015. сваке године правила губитке од око 20 милиона евра.

Како је навео председник Фискалног савета, Павле Петровић, тај модел треба “окренути”.

“Али, то је посао за професионалце. Они треба да утврде да ли је могуће реструктурирати Ер Србију да буде ефикасна и профитабилна компанија. Или, ако није профитаблна, да се јавно изнесу разлози зашто треба да имамо компанију која би била подржана од државе”, рекао је Петровић гостујући, уочи докапитализације, у Прегледу дана Неwсмаx адриа на НОВА С.

Петровић истиче да није опседнут Ер Србијом, као што му неки спочитавају.

“Фискални савет је, унутар оцене буџета, анализирао и пословање Ер Србије. То смо радили зато што ће Ер Србија буџет коштати око 200 милиона евра у 2020. и 2021. години. А, и до тих 200 милиона евра успели смо да дођемо на основу анализе са разних страна, што поново говори о нетранспарентности буџета”, указао је Петровић.

Синиша Мали му је, како је истакао, пребацио да је рекао како је држава помагала Ер Србију од 2015. 2018, а да држава није дала ни динара, јер то правила не дозвољавају.

“Он је у праву, држава није из буџета дала ни динара, ни евра Ер Србији. Али суштина је да је Ер Србија своје губитке надокнађивала задужујући се код Етихад партнерса по веома високим каматним стопама, од 6,5 до седам одсто,  што је дупло више него на тржишту. То је, опет, само по себи индикација да Ер Србија није у добром стању – када  онај ко даје кредит тражи тако високе каматне стопе”, објашњава Петровић.

На крају, каже, сада је неизвесно да ли ће од поменутих 200 милиона евра који се припремају за 2020. и 2021.  највећи део отићи да држава исплати тај дуг.

“Тачно је да од 2015. до 2018. држава није давала паре Ер Србији. Та компанија се задуживала, а сада ће држава 2020. и  2021. вероватно то да исплати. Неизвесно је да ли ће Етихад у томе да учествује”, рекао је Павле Петровић уочи докапитализације.

Судећи по смањивању Етихадовог удела у власништву, са сигурношћу можемо да кажемо да – неће.

Шта каже уредба

У уредби која регулише докапитализацију, наводи се да помоћ може да иде и до 250 милиона евра.

Међутим, износи могу да буду већи уколико компанија којој се помаже докаже да им је – потребно више.

БЕОГРАД - На основу уговора између Министарства привреде и Ер Србије, данас је извршена докапитализација српске националне авио-компаније, при чему је држава Србија повећала свој власнички удео у Ер Србији са досадашњих 51 на 82 одсто, док је удео Етихад ервејза умањен са 49 на 18 одсто, саопштено је из Ер Србије.

Како је наведено, увећање основног капитала Друштва, предузето је у циљу отклањања поремећаја у привреди проузрокованих пандемијом заразне болести ковид-19.

Генерални директор Ер Србије Данкан Нејсмит захвалио је Влади Србије на томе што је пружила подршку националној авио-компанији да превазиђе препреке у пословању узроковане пандемијом корона вируса у најтежој години у историји путничког авио-саобраћаја.

Он је додао да су на тај начин створене основе за даље несметано пословање и да ће, уз темељне мере рационализације пословања компаније које су већ увелико у току, Ер Србија моћи да превазиђе тешкоће, учврсти своју позицију лидера у региону и настави да пружа директан и индиректан допринос српској економији, пре свега саобраћају и туризму.

Докапитализација српске националне авио-компаније предузета је на захтев Ер Србије, у складу са уредбом Владе Србије из октобра 2020. године, којом се предвиђа мера докапитализације привредних субјеката погођених пандемијом.

Та уредба у потпуности је усклађена са Привременим правним оквиром Европске комисије, којим се уређују мере државне помоћи за подршку привреди у току тренутне пандемије КОВИД-19, укључујући и докапитализацију, наведено је у саопштењу авио-компаније.

На захтев Владе Србије, Комисија за контролу државне помоћи је размотрила предложене мере и потврдила да је мера увећања основног капитала Друштва усклађена са позитивно-правним прописима Републике Србије, чиме су се створили услови да се докапитализација спроведе.

Мали: Новац ће бити искоришћен за санирање губитака 

Министар финансија Синиша Мали изјавио је за Танјуг да је данас завршен процес докапитализације националне авио-компаније Ер Србија чиме је промењена власничка структура, тако да ће Етихад бити 18 одсто власник Ер Србије, а преосталих 82 одсто држава Србија.

Мали истиче да ће новац који је уплаћен за докапитализацију бити искоришћен за санирање губитака које је Ер Србија имала током пандемије, али и за враћање појединих дугова које та компанија има према банкама.

"На прави начин смо тиме стабилизовали нашу авио-компанију, као и њен биланс стања, ојачали смо учешће државе у њој и вратили неке кредите и дугове које је направила због короне", рекао је Мали.

Додаје да је држава у протекла два месеца веома пажљиво, стрпљиво и посвећено радила на програму реструктурирања и на процесу, како је навео, државне помоћи авио-компанији, која је, подсећа Мали, дозвољена европским земљама од Европске комисије како би те компаније ублажиле негативне последице пандемије.

"Цела ЕУ је то дозволила. Луфтханзи је Немачка помогла са девет милијарди евра, Ер Франсу је Француска помогла са шест милијарди евра, тако смо и ми помогли нашој националној компанији и потпуно је стабилизовали", истиче Мали.

Указује да Црна Гора није имала начин да помогне својој авио-компанији Монтенегро ерлајнс, управо због тога што се, каже, нису придржавали дефинисаних правила ЕК о државној помоћи.

Не само што Ер Србија без проблема улази у 2021. годину, већ, додаје Мали, размишља се и корак даље - како да се искористи празан простор на линијама из Тивта и Подгорице, како би наша компанија зарадила још новца и максимизирала линије.

Истиче да је Ер Србија од националног интреса и подсетио да је та компанија током пандемије довезла медицинску опрему, респираторе, лекове, али и наше грађане са бројних светских дестинација где су се у том моменту затекли.

Мали је нагласио и да је прошле недеље усвојен план реструктурирања тог предузећа.

(Танјуг)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер