понедељак, 20. јануар 2025.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Просветне инспекторке из Зрењанина одбиле да изврше ванредни надзор, упутиле писмо јавности
Хроника

Просветне инспекторке из Зрењанина одбиле да изврше ванредни надзор, упутиле писмо јавности

PDF Штампа Ел. пошта
понедељак, 20. јануар 2025.

 Просветне инспекторке из Зрењанина одбиле су да спроведу ванредни надзор у школама, а јавности су упутиле отворено писмо.

Писмо преносимо у целости.

„У вези са обавештењем Министарства просвете, које нам је достављено у петак по подне путем електронске поште од стране Покрајинског секретаријата за образовање, прописе, управу и националне мањине – националне заједнице, а које се односи на поступање инспектора у вези са најављеним обуставама рада у школама, са унапред утврђеном шемом записника о ванредном инспекцијском надзору и унапред утврђеним мерама које треба налагати установама, као просветни инспектори задужени за поступање у неким од школа на територији града Зрењанина, а у циљу заштите професионалног и личног интегритета, обавештавамо вас о следећем:

Наши професионални разлози и процена да у постојећим друштвеним околностима не би требало реализовати поступање на наведени начин су следећи:

– имајући у виду да је инспектор дужан да води рачуна о јавном интересу и ризицима по заштићена добра и права, сматрамо да би на овај начин дошло до довођења у питање функсионисања целокупног просеца образовања, што би изазвало веће штетне последице од оних које би наступиле да овлашћење није примењено или је примењено на други начин,

– уколико би дошло до утврђивања одговорности свих запослених у установи, у ком случају је као једина мера након утврђене одговорности предвиђен престанак радног односа запосленог, исто би представљало ризик да установа нема наставнике у радном односу, те да сходно члану 92. Закона о основама система образовања и васпитања, не може да обавља делатност;

– такође, када се говори о ученицима, у складу са Конвенцијом о правима детета, која је део нашег унутрашњег правног поретка и на коју упућује члан 79. Закона о основама система образовања и васпитања, деца имају право да слободно изражавају своје мишљење о свим питањима која их се тичу, право на слободу изражавања, право на слободу удруживања и слободу мирног окупљања; наведеним чланом закона, између осталог, превиђено је и право на заштиту и правично поступање установе према детету и ученику;

– мере изречене на начин како је предвиђеном поменутом шемом записника захтевају спровођење поступака против запослених и ученика, што би довело до административног колапса у установама, те до тога да исте не буду извршиве, што би додатно обесмисило смисао постојања и функционисања просветне инспекције, те значајно нарушило углед и поверење у просветну инспекцију;

– налагањем да се поступа на наведени начин улази се у самосталност инспектора, односно инспектор је онемогућен да поступа у складу са сврхом због које му је дато овлашћење и поверење од стране државе (инспектор је самосталан у раду у границама овлашћења утврђених законом и другим прописом и за свој рад одговара лично; инспектор обавља посао самостално, без незаконитог спољашњег утицаја, ограничења, наговарања, притисака, претњи или мешања; инспектор брани самосталност од политичких притисака, интервенција и утицаја и у случају угрожавања или нарушавања самосталности потражиће заштиту од руководиоца, унутрашње контроле инспекције или другог надлежног органа; инспектор самостално поступа и одлучује у сваком конкретном случају, уважавајући све околности случаја; инспектор је дужан да превасходно поступа превентивно и да подстиче добровољну примену закона – превенција и савети пре и уместо кажњавања, кажњавање није циљ, ни сврха инспекцијског надзора и не сме да постоји обавеза или наређење да се у инспекцијском надзору пронађе незаконитост код надзираног субјекта; инспектор је дужан да свој посао обавља одговорно, савесно, поштено и непристрасно, поступајући у доброј вери; инспектор је дужан да се понаша у складу са начелима и правилима професионалног и етичког понашања и стандардима интегритета инспектора);

– такође, налагањем да се поступа на наведени начин просветном инспектору је онемогућено да обавља дужност превентивног деловања;

– поред наведеног, законом којим је регулисан инспекцијски надзор, предвиђено је, између осталог, да надзирани субјекти имају једнака права и обавезе у инспекцијском надзору, што укључује и право да инспекција једнако поступа у истим или битно сличним ситуацијама према свим надзираним субјектима, где треба имати у виду да су обуставе рада у школама на територији Републике Србије реализоване и дана 16.9.2024. године, дана 2.10.2024. године, дана 1.11.2024. године, односно дана 20.12.2024. године (када, такође, није била могућа примена одредби закона у области образовања и васпитања које се односе на штрајк, имајући у виду њихову непримењивост на ситуације у којима рад обустављају сви запослени у великом броју установа);

– такође, налагањем да се поступа на наведени начин, просветни инспектори прекорачили би границе својих овлашћења, вршећи надзор над применом Закона о штрајку;

– дакле, сумирајући све наведено, поступање на наведени начин представљало би коришћење инспекцијских овлашћења у сврху застрашивања и притисака на ученике и запослене у просвети, те безбедносни ризик за просветне инспекторе, односно коришћење овлашћења просветних инспектора за решавање целокупне ситуације настале у систему образовања, која представља политичко и системско питање;

Поред професионалних разлога, на крају, али никако мање битно, истичемо моралне и етичке разлоге за обраћање у вези са наведеним, односно обавезу да као људи и грађани ове земље не подлегнемо притисцима и најавама путем медија „да ће инспекција радити свој посао“, него да заједно са осталим грађанима, ученицима, студентима и људима који их уче, будемо активни учесници у успостављању праведног друштва, лишеног корупције и неправде, у коме се закони неће примењивати само у односу на одређена лица и у одређеним ситуацијама.

У најбољој вери да смо на првом месту људи, свесни свих последица које трпе они који су спремни да стану у одбрану свог мишљења, личног и професионалног става, етике и професионалног интегритета, позивамо вас на солидарност и подршку у одбрани достојанства наше професије.

С поштовањем,

просветни инспектори Ивана Атанацковић (13 година на пословима просветног инспектора) и Ружица Тапавички (на пословима просветног инспектора од формирања просветне инспекције – 22 године)“.

(Н1)

 
Пошаљите коментар

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер