понедељак, 23. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Предлози коалиције СПН Ани Брнабић: Обустављање изборних радњи отпочетих 3. априла, образовање радног тела посланика власти и опозиције и представника цивилног друштва, јединствени термин одржавања београдских и других локалних избора
Хроника

Предлози коалиције СПН Ани Брнабић: Обустављање изборних радњи отпочетих 3. априла, образовање радног тела посланика власти и опозиције и представника цивилног друштва, јединствени термин одржавања београдских и других локалних избора

PDF Штампа Ел. пошта
петак, 12. април 2024.

Коалиција „Србија против насиља“ послала је своје предлоге председници Скупштине Ани Брнабић везане за препоруке ОДИХР-а. Затражили су да се обуставе изборне радње до којих је дошло расписивањем избора 3. априла, да се припреме неопходне измене прописа у циљу спровођења препорука ОДИХР, да се договори јединствен термин одржавања београдских избора. Опозиција предлаже и да се у што краћем року изради нужан законски основ за формирање Комисије која би пратила бирачки списак.

„Узимајући у обзир системски карактер злоупотреба и изгубљено поверење у изборни процес и институције услед сталних манипулација, уцена бирача и (редовног) расписивања ванредних избора у корист странке на власти, злоупотребом демократских процедура и уставних овлашћења; Полазећи од тога да суштинске промене изборних услова захтевају реформу читавог система организације власти и реформисање свих државних институција, посебно оних које имају овлашћења везана за изборни процес које не обављају поверени посао;

Забринути због чињенице да преостаје све мање времена за побољшање изборних услова у мери у којој би омогућила легитимитет избора, сматрали смо да је потребно хитно спровести низ краткорочних мера које би успоставиле поверење у интегритет изборног процеса, владавину права и демократске процедуре у Србији, које би надоместиле пропусте постојећих институција или их натерале да обављају свој посао“, наводи се и тексту предлога.

Након тога су написали да су предложили мере да са реализацијом краткорочних мера почне пре одржавања наредних избора. Те мере су:

• Формирање Комисије састављене од представника власти, опозиције и релевантних организација цивилног друштва која ће имати надлежност да врши континуирани надзор над бирачким списком, сталну контролу и ревизију бирачког списка у циљу његовог усаглашавања са стварним стањем (у складу са препоруком 4);

• Професионално и одговорно извештавање на јавним сервисима, као и емитовање програма у којем би учесници избора имали прилику да буду равноправно представљени, односно осигурање да у ударним терминима у информативном програму јавни сервиси истинито и непристрасно извештавају о активностима свих учесника изборног процеса, као и да јавни сервис истинито извештава о извештајима ОДИХР-а, ЦРТЕ и осталих актера који су сведочили о неправилностима уоченим на изборима одржаним 17.12.2023 (у складу са препорукама 7, 18 и 19 из коначног извештаја ОДИХР-а из 2023. године, али и препорукама 18 и 20 из 2022. године и препорукама 22 и 23 из 2020. године);

• Одржавање свих локалних избора у оним општинама и градовима где треба да се распишу избори, а нису одржани у децембру 2023. године, у исто време са изборима за Скупштину града Београда (с обзиром да до расписивања избора за Скупштину града Београда није дошло до унапређења изборног процеса уз испуњење препорука ОДИХР-а кроз инклузивни консултативан процес како стоји у препоруци 1).

Због тога опозиција окупљена око СПН предлаже следеће:

1. Обустављање изборних радњи до којих је дошло расписивањем избора 3. априла, изменом члана 87. Закона о локалној самоуправи, с ретроактивним дејством, и то због тога што правни оквир за спровођење тих избора још увек није договорен услед неиспуњења препорука ОДИХР.

2. Припрему неопходних измена прописа у циљу ефикасног спровођења препорука ОДИХР-а, кроз инклузиван и транспарентан процес, у складу са приоритетном препоруком бр. 1 из извештаја ОДИХР од 28. фебруара 2024. године.

У складу са овом тачком предлажу образовање радног тела Народне скупштине у којем би били посланици власти, опозиције и представници цивилног друштва.

„Да би се обезбедила инклузивност, свака посланичка група именује по једног члана/ицу који су дипломирани правници/е (осим у случају група које у својим редовима немају правнике/це), а организације цивилног друштва (ЦРТА, ЦеСИД и Транспарентност Србија) именују по једног представника/цу“, наводи се.

3. Договор о јединственом термину одржавања београдских и других локалних избора, након усвајања законског и подзаконског оквира.

4. У што краћем року разрадити нужан законски основ за формирање и функционисање Комисије ради вршења увида, ревизије и контроле Јединственог бирачког списка

„Тек на основу посебног закона који би усвојила Народна скупштина је могуће да сама Комисија буде формирана. Ово је неопходно због јасног законског основа надлежности Комисије како би она заиста имала могућност контроле бирачког списка, укључујући и овлашћења да изврши увид у електронску базу бирачког списка и провери ко је и када приступао бази и мењао податке у бирачком списку у периоду након избора 2022. године.

У складу са препоруком 4, Комисија мора да укључи представнике власти, опозиције и цивилног друштва и да доноси одлуке по принципу већинског одлучивања унутар сваке од три групације – представника власти, опозиције и организација цивилног друштва“, наводи се у тексту предлога.

Како се наводи у тексту, у погледу ревизије и контроле бирачког списка опозиција предлаже следеће: да Комисија има надзор на бирачким списком и током спровођења предстојећих избора, да се омогући члановима изборних комисија увид у делове електронске базе бирачког списка за територију у надлежности те комисије, укључујући и све измене, да се измени закон тако да се промене у евиденцији пребивалишта евидентирају у Јединственом бирачком списку након 12 месеци након промене пребивалишта у циљу успостављања поверења грађана у тачност бирачког списка и повећања поверења јавности, у складу са препоруком 4 ОДИХР-а“; наводи се даље у тексту.

Наводе и да је потребно редовно објављивати податке из бирачког списка и податке о свим лицима која су била овлашћена за приступ електронској бази бирачког списка, од избора 2018. године, са основом тог овлашћења, али и да се започне комплетна и независну ревизију бирачког списка, укључујући и теренску контролу, од стране независне комисије, према методологији коју је развила ЦРТА.

(Нова)

 

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер