четвртак, 26. децембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Национални просветни савет: Нема места идеологији, програм биологије за осми разред основне школе заснован је на научним чињеницама, као и спорне лекције о полном и родном идентитету
Хроника

Национални просветни савет: Нема места идеологији, програм биологије за осми разред основне школе заснован је на научним чињеницама, као и спорне лекције о полном и родном идентитету

PDF Штампа Ел. пошта
субота, 17. септембар 2022.

Национални просветни савет сматра да је програм биологије за осми разред основне школе заснован на научним чињеницама, што је став који су заузели и Српско биолошко друштво, све биолошке катедре са универзитета у Србији, као и Институт за биолошка истраживања.

То је један од закључака данашње ванредне седнице НПС-а која је одржана након што је министар просвете Бранко Ружић затражио да се Савет поново изјасни о овом програму, због полемике о садржају уџбеника биологије за осми разред у делу који се односи на родни и полни идентитет.

Пре саме седнице НПС-а одржан је састанак експертске радне групе на којој су биолози били једногласни у оцени да је програм биологије за осми разред у складу са науком.

Председник НПС Радивоје Стојковић је рекао да Савет нема мандат да дискутује о садржају уџбеника, будући да стручну оцену рукописа уџбеника, да ли је усклађен са програмом и стандардима квалитета, даје комисија Завода за унапређивање образовања и васпитања.

Он је додао да је ово други пут како се НПС „прозива“ и да Савет мора да саопшти да је, када је давао позитивно мишљење о програму биологије, сматрао да нема места за идеолошке интерпретације и да ученици осмог разреда немају одговарајућа предзнања из психологије и социологије, што се при интерпретацији мора уважити.

– Комплетна јавност је усталасна и мислим да се сви морамо сложити да је усталасана јер препознаје идеологију и због тога што препознаје да одговарајућа знања из психологије и социологије не постоје код ученика осмог разреда да би одређене интерпретације могли у потпуности и на прави начин да разумеју. Све сам то синтетизовао у ширим консултацијама са биолозима, социолозима и психолозима – казао је Стојковић.

НПС је, како је дефинисао Стојковић, подржао универзалан став да ниједна интерпретација програма не може да садржи елементе идеологије и да се мора водити рачуна о психолошким и социолошким предзањима ученика када је у питању интерпретација програма, будући да ђаци психологију уче од другог разреда средње школе, а социологију од трећег.

Чланови НПС су приликом гласања подржали и овај закључак, а једино је представница Српског биолошког друштва

Нада Џамић Шепа казала да она подржава први део закључка иза кога су стали биолози, а који се тиче програма.

Она је указала да су аутори програма биологије када су га писали консултовали психологе и социологе, на шта је Стојковић казао: „Сигурно не овако широко као што смо ми консултовали комплетну биолошку заједницу“.

Татјана Мишовић, руководитељка Центра за развој програма и уџбеника у Заводу за унапређивање образовања и васпитања, је рекла да они сматрају да су сви уџбеници биологије за осми разред у складу са савременим научним теоријама, тумачењима и заључцима.

Она је цитирала део из упутства за дидактичко-методичко остваривање програма биологије, у коме пише да у обради полног и родног идентитета, поред развијања толеранције и прихватања различитости, ученицима треба пружити ширу перспективу генетичке варијабилности, као природног феномена, која не даје основе за предрасуде, стереотипе, дискриминацију и насиље.

– Постоји веза са предметом грађанско васпитање који, истина, немају сви ученици, али се теме пол, род и сексуалности раде у оквиру тог предмета. Мислим да ученицима нису потребна предзнања да разумеју да постоје особе чији се пол не поклапа са тим како се осећају, поготово што су они у узрасту када се те промене већ дешавају и када се виде. Мислим да је то право време да чују за то. Неће њима нико помињати колико родних идентитета постоји и који су, то не постоји ни у једном уџбенику – навела је Мишовић и нагласила да су сви одобрени уџбеници биологије за осми разред у складу са оним што пише у програму.

Седница експертске радне групе је била затворена за јавност, а по ономе што смо успели да чујемо на самом крају, биолози сматрају да у уџбеницима биологије за осми разред нема ништа спорно. Ипак, о томе се нису изјашњавали.

(Данас)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер