Početna strana > Hronika > N1: Nemački automobilski gigant Folksvagen je u krizi, ne isključuje se ni mogućnost gašenja fabrika u Nemačkoj
Hronika

N1: Nemački automobilski gigant Folksvagen je u krizi, ne isključuje se ni mogućnost gašenja fabrika u Nemačkoj

PDF Štampa El. pošta
petak, 06. septembar 2024.

Nemački automobilski gigant Folksvagen je u krizi, vest je koja ovih dana obilazi svet, a koncern navodno ne isključuje ni mogućnost gašenja fabrika u Nemačkoj.

Kako objašnjava Srećko Matić, novinar Dojče Velea, glavni razlog je da nema ljudi koji će da kupuju vozila brenda Folksvagen.

„Jednostavno nema tržišta, barem nema tržišta u onoj meri u kojoj ga je bilo do sada. Smanjena je potražnja za vozilima sa brendom Folksvagena i zbog toga firma mora da štedi. Razmišlja se o opciji čak i o zatvaranju fabrika u Nemačkoj, što se nije dogodilo u zadnjih 30 godina. Zapravo se nije dogodilo nikada. Razmišlja se i o opciji otpuštanja radnika, što se takođe nikada zapravo ovde nije dogodilo“, kaže Matić.

Folksvagen je imao jedan poseban model, ojašnjava on, koji se na njemačkom zove „Beschäftigungssicherung“.

„To je dosta zgodna stvar za ljude koji rade u firmi, jer imaju zapravo sigurnost da ih firma neće otpustiti, bez obzira šta se dogodilo. I sada se odustaje od tog modela, što je jasan znak koliko su veliki problemi u Folksvagenu i koliko se radikalno mora štediti. To ne znači da će se zaista zatvarati fabrike, ali postoji ta mogućnost. Kriza je toliko velika, a najslikovitije ju je možda ovih dana opisala jedna političarka opozicijskog CDU-a, koja je rekla da kada Folksvagen zakašlje, onda Nemačka dobije grip. Time zapravo želi da aludira na to koliko je važan automobilski sektor. To je najvažnija privredna grana u Nemačkoj, a Folksvagen je broj jedan“, naveo je on.

Ono što se događa u Folksvagenu nužno ima posledice za kompletnu nemačku industriju i nemačku privredu, a ne samo za 120.000 zaposlenih u Folksvagenu, objašnjava Matić.

„I ono što se događa u toj velikoj firmi, velikom poslodavcu, moglo bi pokrenuti jednu lančanu reakciju, jer sada naravno i u drugim firmama mogu šefovi jednostavno da kažu ‘eto vidite, čak i Folksvagen, koji je bio garant stabilnosti, garant da neće biti otpuštanja radnika, čak i oni se odlučuju na tako drastičan potez, zašto onda ne bi i mi’. To bi moglo da pokrene radikalne promene, a to bi moglo imati velike posledice za Nemačku, jer kada je jedan takav privredni div tetura, onda je naravno ugrožena stabilnost celog sistema“, naveo je on.

Nemačka autoindustrija je generalno u krizi, nastavlja on, a automobilski eksperti jednoglasno navode da su nemački proizvođači automobila jednostavno prespavali tehnološki razvoj.

„Oni kažu da su se Nemci jednostavno oslonili na uspeh dominantne tehnologije s kojom su vladali svetskim tržištem poslednjih decenija, a to je tehnologija motora sa unutarnjim sagorevanjem. Tržište se smanjilo, neki drugi konkurenti kao što su recimo Kinezi, videli su vremenom da se ne mogu takmičiti s Nemcima na polju motora sa unutarnjim sagorevanjem i onda su investirali u elektromobilnost. Jednim delom je taj uspeh i bio omogućen velikim subvencijama, jednim delom i nedozvoljenim subvencijama kineske države, tako da su mogli da tržištu ponude jeftinije automobile. Sa druge strane Nemci su se fokusirali čak i na tom polju na skuplje modele, jer su računali da se skupljim modelima može više zaraditi“, kazao je on.

Međutim, ono što se najbolje prodaje je srednja kompaktna klasa, kao što je „golf“, kakav je Folksvagen dugo prodavao, zaključuje on.

(N1)

 
Pošaljite komentar

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, Rio Tinto otvoriti rudnik litijuma u dolini Jadra?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner