Хроника | |||
Митрополија Црногорско-приморска: О правном положају СПЦ у Црној Гори |
![]() |
![]() |
![]() |
субота, 24. септембар 2011. | |
Православни вјерници се свуда у свијету, па и у Црној Гори, обједињују и уједињују именом Богочовјека у Цркви Христовој, а не кроз нације, државе, партије и идеологије. Државна територија не зависи од унутрашњег црквеног устројства било које Цркве или вјерске заједнице и то је једини здраворазумски и правно утемељени приступ овом питању. У Цркву Христову Православну у Црној Гори су сви добро дошли без обзира на њихове расне, националне и језичке разлике. То што она у Црној Гори има и административни назив „Српске“ плод је историјских прилика и већинског народа у коме служи, а никако њеног канонског устројства и саме њене природе, још мање националног поистовјећења Цркве са Српском или било којом другом нацијом. Да је то тако јасно свједочи и назив у новије вријеме основне православне епархије у Црној Гори „Митрополија црногорска“, која је скоро 400 година словила као „Зетска“, па ником данас не пада на памет да је поистовјећује са Зећанима. Отуда правни положај црква и вјерских заједница у Црној Гори се, као и у свуда у демократском свијету, једино може рјешавати уз обострано уважавање државе и Цркве, а разговори о тим темама не могу бити коришћени као простор за нарушавање унутрашње аутономије било које цркве или вјерске заједнице. Чињеница је да је источно-православна вјера у Црној Гори Краља Николе била уставом потврђена државна вјера, али је, такође, чињеница да она то данас, на жалост, није. Такође, чињеница је да важећи Устав Црне Горе и законе по којима су цркве и вјерске заједнице одвојене од државе није припремала и доносила Православна Црква већ Скупштина Црне Горе. Судећи по неким изјавама изгледа да би појединим државним функционерима, попут актуелног предсједника Скупштине, једино био прихватљив модел да Црква, и то само Православна, буде одвојена од државе, али да, при том, држава не буде одвојена од Цркве како би се Црква претварала у послушницу и полугу режима и његове ефемерне идеологије. Још једном позивамо државне званичнике да престану да се поигравају са Црквом и вјерским осјећањима грађана и црквеном историјом у политичке сврхе зарад разарања јединства Цркве, продубљивања подјела у народу и прикупљања политичких поена. Од Владе Црне Горе очекујемо да се, по истом принципу када је Српска Православна Црква у питању у Словенији, Хрватској и Босни и Херцеговини, приступи потписивању уговора у истом обиму и садржају права као и са Римокатоличком црквом како би се што прије уклониле постојеће вјештачки и антиуставно стваране разлике у правном положају Цркава и вјерских заједница и престало са понижавањем ове најстарије установе у Црној Гори, која је била и остала, континуирано и без прекида осам вјекова, њена кичмена мождина. Митрополија Црногорско-Приморска и Епархије Будимљанско-Никшићка, Захумско-Херцеговачка и Милешевска са своје стране имају добру вољу и намјеру које су утемељене на канонском праву и црквеном уставу са једне, међународних стандарда са друге и важећег законодавства Црне Горе са треће стране. Са своје стране, схватамо и разумијемо да тај процес, као и у случају припремања Темељног уговора Црне Горе и Свете Столице, не треба и не може бити брз, јер је, по оној народној, кусо све што је брзо. (НСПМ) |