Хроника | |||
Минус у размени са Кином 550 милиона долара |
петак, 21. август 2009. | |
У првих шест месеци ове године, Србија је у Кину извезла производе вредне само пола милиона долара, док је вредност увезене робе 550 милиона долара. Ако се одбије све што је враћено, попут робе с грешком, у првих шест месеци ове године у Кину смо извезли производе вредне само пола милиона долара. С друге стране, у истом периоду, из Кине смо увезли робу у вредности 550 милиона долара. У пракси то значи да смо на сваки извезени долар увезли 1.100 долара. Михаило Весовић из Привредне коморе Србије каже да Србија не може повећати у великој мери извоз у Кину јер не може да понуди робу која се већ не производи у Кини, робу коју Кинези не могу да направе сами, много јефтиније него што би га куповали у Србији. "Можемо да им понудимо неке специфичне производе, као што је замрзнуто воће и поврће, али те количине су мале, а вредсности су толико мале да никада не би могле да избалансирају дефицит", наводи Весовић. Највише смо увозили мониторе за рачунаре, мобилне телефоне, дигиталне камере, телевизоре, мотоцикле, мушку и женску обућу, а извозили машине за хладно ваљање метала, обрађено буково дрво, смрзнуте малине, поштанке марке, пасуљ и заштитне рукавице. Од привредника који су на скромном списку извозника у Кину, покушали смо да сазнамо постоји ли могућност да се сарадња прошири. Нажалост, одговори су били слични. Немају сталног купца на кинеском тржишту, а извезену робу продали су преко посредника из иностранства. Једини начин да Србија смањи мањак у размени са Кином, кажу стручњаци, јесте да привуче кинеске компаније да овде инвестирају - пре свега у инфраструктуру, енергетику и електронику. Горан Ђермановић из шабачке "Галеб групе" каже да идеје за двосмерну сарадњу постоје. "Ми смо отишли у посету потенцијалном пословном партнеру са идејом да направимо сарадњу, не само у једном смеру, већ у два смера, колико је то могуће. И нека идеја је била да се део њихове производње измести у Србију, при чему би требало да уложе одређена средства да би се та производња покренула", објашњава Ђермановић. Србија би требало да искористи и своје туристичке потенцијале. Очекује се потписивање споразума који би кинеским туристима омогућио организован и масован долазак у нашу земљу. То је посебно важно, ако се зна да Кинези тек почињу да путују. Прошле године по свету их је било 35 милиона, а очекује се да се ове године тај број утростручи. (РТС) |