Početna strana > Hronika > Prilozi iz izveštaja komisija o padu helikoptera: Lončar najavio dolazak na aerodrom; "Preneti Mehiću da je došlo do promene plana"; General Živak - "Izdaju se zadaci suprotno važećim procedurama"; Bolja vidljivost na Batajnici nego na "Tesli" u času pada
Hronika

Prilozi iz izveštaja komisija o padu helikoptera: Lončar najavio dolazak na aerodrom; "Preneti Mehiću da je došlo do promene plana"; General Živak - "Izdaju se zadaci suprotno važećim procedurama"; Bolja vidljivost na Batajnici nego na "Tesli" u času pada

PDF Štampa El. pošta
utorak, 07. april 2015.

Posada o promeni destinacije obaveštena više od sat vremena kasnije

Beograd -- Posada vojnog helikoptera nije se sporazumela sa civilnom kontrolom letenja, navodi se u prilozima Komisije za osnovno ispitivanje udesa.

Kako se navodi u prilozima, u poslednja dva minuta leta došlo je do grešaka i nesporazuma koji su bili ključni za krajnji ishod leta.

"Posada javlja visinu od 140m, misleći na visinu iznad piste na šta kontrolor letenja ne reaguje, jer očekuje da pilot govori o nadmorskoj visini, što je standardna procedura za civilne vazduhoplove", navodi se u prilogu.

Kako se dodaje, s obzirom na to da ne zna da pilot govori o stvarnoj visini, kontrola letenja ga ne u pozorava da sa te visine ne može da vidi pistu zbog niže baze oblaka.

"Kontrolor i posada nemaju isti način razmišljanja i nisu naviknuti na zajednički rad", navodi se.

Takođe, dodaje se da je kontrolor preporučio helikopteru da "zalebdi" iznad piste, što je za ovaj tip helikoptera bez spoljne vidljivosti nemoguće.

Razlika između visine u odnosu na tlo i nadmorske visine je kod aerodroma "Nikola Tesla" 98 metara.

Problem se vidi i u komunikaciji oko organizacije prihvata i krajnjeg odredišta misije.

Odluka o tome da se sleti na aerodrom "Nikola Tesla" nakon procene meteo uslova na VMA doneta je još oko 20.30č, kada je uređeno da se napravi prostor za dva sanitetska vozila i vozilo ministra zdravlja. Helikopter je tada bio na putu za Rašku.

Međutim, posada je o promeni destinacije obaveštena više od sat vremena kasnije.

"Promena destinacije u letu je nepovoljno uticala na izvršene zadatka jer je taj aerodrom za posadu nedovoljno poznat i skraćeno im je vreme za pripremu", navodi se na 33. strani priloga drugog izveštaja.

U transkriptima se vidi da pilot Omer Mehić sve do 21.37č govori o sletanju na VMA i da je tek tada dobio informaciju o promeni destinacije i zatražio podatke za sletanje na aerodrom.

Dodaje se i da se meteorološka situacija tokom leta pogoršava, a da posada ne dobija dovoljno informacija o tome.

"Postoji znatno pogoršanje meteo situacije između prvog i drugog prilaza, ali posada o tome ne dobija informaciju", piše u izveštaju.

Beograd -- Ministarstvo odbrane je na svom sajtu objavilo priloge iz izveštaja komisija o padu helikoptera, osim onih za koje Generalštab nije dao saglasnost.

Prilozi izveštaja Komisije koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije

Prilozi izveštaja stručne komisije koju je formirao komandant RV i PVO

U izveštajima se na 274 strane nalaze tehnički podaci, snimci mesta udesa, transkripti više razgovora pre, tokom i posle misije, celokupna komunikacija posade i kontrole letenja, kao i potpisane izjave posrednih i neposrednih aktera te večeri, kao i podaci o meteorološkim uslovima.

U transkriptima razgovora se vidi kako se odvijao let vojnog helikoptera, a opisano je i kako i kada je došlo do odluke da se letelica prizemlji na aerodrom "Nikola Tesla".

U jednom od transkripata se navodi da je spremna medicinska ekipa za doček bebe, da se očekuje prisustvo ministra zdravlja Zlatibora Lončara, a u drugom da je moguće prisustvo i ministra Bratislava Gašića.

Beogradski aerodrom je tokom razgovora u 20.26 iz Operativnog centra RV i PVO nazvan "siguricom", kada se spominje i da se meteo-situacija oko VMA usložnjava.

"Preusmeravamo sve na Surčin, pošto nam je to sigurica", kažu iz Operativnog dežurnog tima u 20.33.

U transkriptima se navodi da je u 21.37 pilot vazduhoplova Omer Mehić nakon insistiranja da sleti na heliodrom VMA prihvatio da se preusmeri na aerodrom Nikola Tesla i zatražio podatke za sletanje na aerodrom.

"Nemoj da ide na VMA, neka ide na Surčin... Vidim on uporno ponavlja VMA", navodi se u transkriptu u 21.35.

Kako se vidi u transkriptima, Mehić je nešto ranije brigadnom generalu Predragu Bandiću poslao poruku da sleće na VMA i da traži da posle ide na Batajnicu, ali je ipak odlučeno da mesto sletanja bude Surčin i medicinske ekipe za prihvat su prebačene na aerodrom.

"Treba nam pozicija gde će da sleti, da nam obezbedite ulaz za dva sanitetska vozila i vozilo ministra zdravlja", navodi se u razgovoru ODT i KiZ.

Takođe, u transkriptima se navodi da je helikopter imao dovoljno goriva neposredno pre nesreće.

U izjavi generala Bandića se navodi i da je prvi poziv stigao od ministra odbrane Bratislava Gašića, kao i da ga je ministar zdravlja Zlatibor Lončar izvestio o nameri da prisustvuje sletanju.

General-major Ranko Živak u svojoj izjavi je naveo da se "ponovo izdaju zadaci suprotno važećim procedurama".

"Opravdano usmeravanje na Teslu"

U prilozima izveštaja komisije koju je formirao načelnik Generalštaba Vojske Srbije Ljubiša Diković nalaze se izveštaj komandira Žarka Đenisijevića, izjava starijeg vodnika Tomice Đorđevića, zapisi iz knjižice održavanja vazduhoplova, list izdavanja i primanja goriva i maziva, pregled meteoroloških uslova, kao i izjave potpukovnika Miroslava Zečevića, brigadnog generala Predraga Bandića i majora Bojana Trkulje.

U izjavi generala Bandića, na 17. strani prvog izveštaja u tački 1 navodi se da je od ministra odbrane dobio usmeni zahtev da se razmotri mogućnost slanja helikoptera. O tome je izvestio komandanta RV i PVO i dobio sugestiju da pažljivo prouči meteorološku situaciju.

U tački 6. navodi da smatra opravdanim usmeravanje sletanja helikoptera na aerodrom "Nikola Tesla".

Inače, u objavljenoj dokumentaciji nedostaju tačke 4 i 5 i polovina tačke 6 Bandićeve izjave.

Bandić navodi da nije davao nikakva direktna naređenja posadi za vreme izvršenja, već da su naređenja izdavana direktnom radio-vezom, o čemu postoje audio-zapisi.

"Poruke koje sam sa drugim licima razmenio u vreme leta nisu uticala na izvršenje leta", naveo je Bandić.

Takođe, u tački 8 Bandić navodi da je informaciju o nameri ministra zdravlja u Vladi Republike Srbije da prisustvuje sletanju dobio od njega lično tokom njegovog telefonskog poziva na službeni mobilni telefon.

Inače, iz transkripta se vidi da je još u 20.10 planirano sletanje na VMA.

"Samo da znaš na heliodromu VMA će biti ministar zdravlja Lončar da dočeka helikopter. Da l' će biti naš ministar ne znam, ja ću sad najverovatnije da odem gore čisto da znaš. Dežurnom gore javite da otvori sve, javio sam ja na VMA , hitnoj službi, sve sam u suštini završio, Dejo Vasiljević je dole sa svojom ekipom u pripravnosti u slučaju da zatreba sletanje", rekao je Bandić u telefonskom razgovoru sa OC RV i PVO.

U Bandićevoj izjavi se navodi i da te večeri nije mogla da se sa sigurnošću potvrdi mogućnost sletanja i prihvata u Kragujevcu, kao i da su zvanični meteorološki podaci u vreme poletanja bili jednaki ili povoljniji od minimuma za helikopter i aerodrom i da je "postojala naznaka da se ne očekuje bitnija promena u naredna dva sata".

"Ponovo se izdaju zadaci suprotno važećim procedurama"

General-major Ranko Živak u svojoj izjavi navodi da je u razgovoru sa brigadnim generalom Bandićem konstatovao da se "ponovo izdaju zadaci suprotno važećim procedurama" i da se na taj način Vojska dovodi u nezgodnu situaciju.

"Bilo bi bolje da su se preko Kabineta Ministarstva odbrane obratili Generalštabu i da su dostavili sve raspoložive podatke", naveo je Živak.

Takođe, naveo je da je konstatovano da su meteorološki uslovi bili promenljivi i da se tu radi o "ograničavajućem faktoru za izvršavanje zadatka", kao i da nije bezbedno sletati u noćnim uslovima na nepripremljene terene.

"Razmenili smo još par informacija o hitnosti situacije, uslovima, ostvarenoj komunikaciji o stanju na terenu i dr. pri čemu mi je bg Bandić rekao da ima izričito naređenje ministra odbrane za navedeni zadatak", navodi Živak.

"Zadatak naređen i autorizovan od strane ministra odbrane"

Pukovnik Gordan Pavlović, koji je obavljao dužnost rukovodioca dežurnog operativnog tima RV i PVO naveo je da je u 20.00 mobilnim telefonom dobio poziv Predraga Banidća koji mu je predočio situaciju i saopštio zahtev i naređenje ministra odbrane Bratislava Gašića za angažovanje helikoptera iz sastava dežurnih snaga za hitnu medicinsku evakuaciju deteta.

"Napomenuo je da je neophodno da upoznam komandanta RViPVO general-majora Ranka Živaka sa dobijenim zadatkom i da je zadatak naređen i autorizovan od strane ministra odbrane gospodina Bratislava Gašića i da nema prepreka da se pristupi izvršenju zadatka. U daljem objasnio je da će se sletanje izvršiti na heliodrom VMA i da će na toj poziciji čekati medicinska ekipa i da će verovatno biti prisutni ministar zdravlja i ministar odbrane. Hitnost izvršenja zadatka je bila imperativ", naveo je Pavlović.

Takođe naveo je da je tokom leta helikoptera ka Beogradu izvršio procenu razvoja meteo situacije.

"Uz konsultaciju sa Bandićem zaključili smo da se sletanje helikoptera izvrši na aerodrom "Nikola Tesla" umesto na heliodrom VMA. Uzimajući u obzir da je aerodrom opremljen uređajima za precizno sletanje, predstavljao je sigurniji izbor u datim okolnostima", napisao je Pavlović.

On je dodao i da je u rejonu Aranđelovca posadi saopštena izmena pozicije za sletanje i naveo da ovakav postupak izmene zadatka u letu nije neuobičajen niti kritičan.

"Preneti Mehiću da je došlo do promene plana"

U jednom delu transkripta, vreme 21.31 navodi se da je Bandić javio da mu je Mehić poslao poruku da sleće na VMA i da mu treba preneti da je došlo do promene plana.

Posle konstatacije da Mehić traži da ide na VMA i pitanja "ko je njemu to dao", usledio je odgovor da treba da ide na Surčin zato što je medicinska ekipa prebačena na Surčin.

Transkript razgovora vođenog u 22.27 navodi da je helikopter u tom trenutku bio iznad Ušća i da ponovo ulazi u pravac za sletanje na Surčin. Četiri minuta kasnije navodi se da je već javljeno da "vatrogasci i ostalo idu tamo jer je bio kilometar od piste".

U transkriptima beogradske Kontrole leta navodi se da je operater u komunikaciji sa avionom Er Srbije u 22.38 saopštio da očekuje vesti za helikopter koji se izgubio negde u zoni aerodroma.

Ministarstvo odbrane je prethodno objavilo izveštaje komisija koje su istraživale pad helikoptera Vojske Srbije u kom je stradalo sedam osoba.

(B92)

PAD HELIKOPTERA: Bolja vidljivost na Batajnici nego na Tesli u času pada

Pilot Mehić insistirao da sleti kod VMA ili na Batajnicu, a ne na aerodrom u Surčinu.

Odluka da helikopter sleti na aerodrom „Nikola Tesla“ umesto na helidrom VMA doneta je jer je to bila „sigurica“, pošto se meteo-situacija oko VMA usložnjavala, piše u prilozima izveštaja komisija o padu helikoptera, koji su sinoć objavljeni na sajtu Ministarstva odbrane.

U izjavi generala Predraga Bandića navedeno je da smatra opravdanim usmeravanje sletanja helikoptera na „Nikolu Teslu“ jer je to „sasvim optimalno rešenje“. Bandić je naveo i da je helikopter imao goriva da sleti na Batajnicu ili da u slučaju odustajanja ode i na „Moravu“ u Lađevcima. U izveštaju nedostaje deo tačke tri, tačke četiri, pet i deo tačke šest Bandićeve izjave.

U transkriptima se navodi da je u 21.37 pilot Omer Mehić nakon insistiranja da sleti na helidrom VMA prihvatio da se preusmeri na aerodrom „Nikola Tesla“ i zatražio podatke za sletanje tamo. Mehić je nešto ranije generalu Bandiću poslao poruku da sleće na VMA i da traži da posle ide na Batajnicu, ali je ipak odlučeno da mesto sletanja bude Surčin i medicinske ekipe za prihvat su prebačene na aerodrom.

U istim prilozima navedeni su i meteorološki parametri za Beograd, Batajnicu i Kraljevo, iz kojih se vidi da je u 22 sata u Batajnici vidljivost bila dva kilometra, a u Beogradu, dakle na aerodromu u Surčinu, tri kilometra. Međutim, sledeći podatak (a podaci su vađeni na svakih pola sata) pokazuje da je u 22.30 situacija drastično pogoršana u Beogradu i da je vidljivost u trenutku pada spala na 1,5 km, dok je na Batajnici ostala na dva km. Na oba mesta je bila sumaglica. Pola sata kasnije zabeleženo je da je vidljivost u Beogradu svega 0,8 km i da je pala magla, dok je u Batajnici 1,5 km i sumaglica.

U izjavi potpukovnik Miroslav Zečević naveo je da meteorološki minimum za pilota predstavlja minimalne vrednosti visine oblaka i vidljivosti orijentira pri kojima se pilotu dozvoljava poletanje i sletanje i da se za svakog određuje na osnovu osposobljenosti. Za Mehića parametri oblaka/vidljivost bili su 60m / 800 m. Mehić je trenažu za letenje u navedenim meteo-uslovima obnovio 11. 3. 2015.

Prilozi imaju 274 strane, a izostavljeni su dokumenti za čije objavljivanje GŠ nije dao saglasnost.

Zlatibor Lončar ipak bio na aerodromu „Nikola Tesla“ u trenutku pada helikoptera

Na jutjubu se juče pojavio snimak dnevnika RTS-a od 13. marta 2015, u kome reporter RTS-a u direktnom uključenju obaveštava gledaoce da se ministar Zlatibor Lončar nalazi na aerodromu „Nikola Tesla“ i svakog časa očekuje sletanje helikoptera sa petodnevnom bebom.

(Kurir)

 

Ostali članci u rubrici

Anketa

Da li će, po vašem mišljenju, „Zajednica srpskih opština“ na KiM biti formirana do kraja 2023. godine?
 

Republika Srpska: Stanje i perspektive

Baner
Baner
Baner
Baner
Baner
Baner