петак, 08. новембар 2024.
 Ћирилица | Latinica

Нови број

Тема: Светска економска криза и Србија (II)
Банер

Претходни бројеви

Банер

Пронађите НСПМ на

&

Нове књиге

Банер

Едиција "Политички живот"

Ђорђе Вукадиновић: Од немила до недрага

Банер
Банер
Банер

Часопис НСПМ или појединачне текстове можете купити и у електронској форми na Central and Eastern European Online Library

Банер
Банер
Почетна страна > Хроника > Прилози из извештаја комисија о паду хеликоптера: Лончар најавио долазак на аеродром; "Пренети Мехићу да је дошло до промене плана"; Генерал Живак - "Издају се задаци супротно важећим процедурама"; Боља видљивост на Батајници него на "Тесли" у часу пада
Хроника

Прилози из извештаја комисија о паду хеликоптера: Лончар најавио долазак на аеродром; "Пренети Мехићу да је дошло до промене плана"; Генерал Живак - "Издају се задаци супротно важећим процедурама"; Боља видљивост на Батајници него на "Тесли" у часу пада

PDF Штампа Ел. пошта
уторак, 07. април 2015.

Посада о промени дестинације обавештена више од сат времена касније

Београд -- Посада војног хеликоптера није се споразумела са цивилном контролом летења, наводи се у прилозима Комисије за основно испитивање удеса.

Како се наводи у прилозима, у последња два минута лета дошло је до грешака и неспоразума који су били кључни за крајњи исход лета.

"Посада јавља висину од 140м, мислећи на висину изнад писте на шта контролор летења не реагује, јер очекује да пилот говори о надморској висини, што је стандардна процедура за цивилне ваздухоплове", наводи се у прилогу.

Како се додаје, с обзиром на то да не зна да пилот говори о стварној висини, контрола летења га не у позорава да са те висине не може да види писту због ниже базе облака.

"Контролор и посада немају исти начин размишљања и нису навикнути на заједнички рад", наводи се.

Такође, додаје се да је контролор препоручио хеликоптеру да "залебди" изнад писте, што је за овај тип хеликоптера без спољне видљивости немогуће.

Разлика између висине у односу на тло и надморске висине је код аеродрома "Никола Тесла" 98 метара.

Проблем се види и у комуникацији око организације прихвата и крајњег одредишта мисије.

Одлука о томе да се слети на аеродром "Никола Тесла" након процене метео услова на ВМА донета је још око 20.30ч, када је уређено да се направи простор за два санитетска возила и возило министра здравља. Хеликоптер је тада био на путу за Рашку.

Међутим, посада је о промени дестинације обавештена више од сат времена касније.

"Промена дестинације у лету је неповољно утицала на извршене задатка јер је тај аеродром за посаду недовољно познат и скраћено им је време за припрему", наводи се на 33. страни прилога другог извештаја.

У транскриптима се види да пилот Омер Мехић све до 21.37ч говори о слетању на ВМА и да је тек тада добио информацију о промени дестинације и затражио податке за слетање на аеродром.

Додаје се и да се метеоролошка ситуација током лета погоршава, а да посада не добија довољно информација о томе.

"Постоји знатно погоршање метео ситуације између првог и другог прилаза, али посада о томе не добија информацију", пише у извештају.

Београд -- Министарство одбране је на свом сајту објавило прилоге из извештаја комисија о паду хеликоптера, осим оних за које Генералштаб није дао сагласност.

Прилози извештаја Комисије коју је формирао начелник Генералштаба Војске Србије

Прилози извештаја стручне комисије коју је формирао командант РВ и ПВО

У извештајима се на 274 стране налазе технички подаци, снимци места удеса, транскрипти више разговора пре, током и после мисије, целокупна комуникација посаде и контроле летења, као и потписане изјаве посредних и непосредних актера те вечери, као и подаци о метеоролошким условима.

У транскриптима разговора се види како се одвијао лет војног хеликоптера, а описано је и како и када је дошло до одлуке да се летелица приземљи на аеродром "Никола Тесла".

У једном од транскрипата се наводи да је спремна медицинска екипа за дочек бебе, да се очекује присуство министра здравља Златибора Лончара, а у другом да је могуће присуство и министра Братислава Гашића.

Београдски аеродром је током разговора у 20.26 из Оперативног центра РВ и ПВО назван "сигурицом", када се спомиње и да се метео-ситуација око ВМА усложњава.

"Преусмеравамо све на Сурчин, пошто нам је то сигурица", кажу из Оперативног дежурног тима у 20.33.

У транскриптима се наводи да је у 21.37 пилот ваздухоплова Омер Мехић након инсистирања да слети на хелиодром ВМА прихватио да се преусмери на аеродром Никола Тесла и затражио податке за слетање на аеродром.

"Немој да иде на ВМА, нека иде на Сурчин... Видим он упорно понавља ВМА", наводи се у транскрипту у 21.35.

Како се види у транскриптима, Мехић је нешто раније бригадном генералу Предрагу Бандићу послао поруку да слеће на ВМА и да тражи да после иде на Батајницу, али је ипак одлучено да место слетања буде Сурчин и медицинске екипе за прихват су пребачене на аеродром.

"Треба нам позиција где ће да слети, да нам обезбедите улаз за два санитетска возила и возило министра здравља", наводи се у разговору ОДТ и КиЗ.

Такође, у транскриптима се наводи да је хеликоптер имао довољно горива непосредно пре несреће.

У изјави генерала Бандића се наводи и да је први позив стигао од министра одбране Братислава Гашића, као и да га је министар здравља Златибор Лончар известио о намери да присуствује слетању.

Генерал-мајор Ранко Живак у својој изјави је навео да се "поново издају задаци супротно важећим процедурама".

"Оправдано усмеравање на Теслу"

У прилозима извештаја комисије коју је формирао начелник Генералштаба Војске Србије Љубиша Диковић налазе се извештај командира Жарка Ђенисијевића, изјава старијег водника Томице Ђорђевића, записи из књижице одржавања ваздухоплова, лист издавања и примања горива и мазива, преглед метеоролошких услова, као и изјаве потпуковника Мирослава Зечевића, бригадног генерала Предрага Бандића и мајора Бојана Тркуље.

У изјави генерала Бандића, на 17. страни првог извештаја у тачки 1 наводи се да је од министра одбране добио усмени захтев да се размотри могућност слања хеликоптера. О томе је известио команданта РВ и ПВО и добио сугестију да пажљиво проучи метеоролошку ситуацију.

У тачки 6. наводи да сматра оправданим усмеравање слетања хеликоптера на аеродром "Никола Тесла".

Иначе, у објављеној документацији недостају тачке 4 и 5 и половина тачке 6 Бандићеве изјаве.

Бандић наводи да није давао никаква директна наређења посади за време извршења, већ да су наређења издавана директном радио-везом, о чему постоје аудио-записи.

"Поруке које сам са другим лицима разменио у време лета нису утицала на извршење лета", навео је Бандић.

Такође, у тачки 8 Бандић наводи да је информацију о намери министра здравља у Влади Републике Србије да присуствује слетању добио од њега лично током његовог телефонског позива на службени мобилни телефон.

Иначе, из транскрипта се види да је још у 20.10 планирано слетање на ВМА.

"Само да знаш на хелиодрому ВМА ће бити министар здравља Лончар да дочека хеликоптер. Да л' ће бити наш министар не знам, ја ћу сад највероватније да одем горе чисто да знаш. Дежурном горе јавите да отвори све, јавио сам ја на ВМА , хитној служби, све сам у суштини завршио, Дејо Васиљевић је доле са својом екипом у приправности у случају да затреба слетање", рекао је Бандић у телефонском разговору са ОЦ РВ и ПВО.

У Бандићевој изјави се наводи и да те вечери није могла да се са сигурношћу потврди могућност слетања и прихвата у Крагујевцу, као и да су званични метеоролошки подаци у време полетања били једнаки или повољнији од минимума за хеликоптер и аеродром и да је "постојала назнака да се не очекује битнија промена у наредна два сата".

"Поново се издају задаци супротно важећим процедурама"

Генерал-мајор Ранко Живак у својој изјави наводи да је у разговору са бригадним генералом Бандићем констатовао да се "поново издају задаци супротно важећим процедурама" и да се на тај начин Војска доводи у незгодну ситуацију.

"Било би боље да су се преко Кабинета Министарства одбране обратили Генералштабу и да су доставили све расположиве податке", навео је Живак.

Такође, навео је да је констатовано да су метеоролошки услови били променљиви и да се ту ради о "ограничавајућем фактору за извршавање задатка", као и да није безбедно слетати у ноћним условима на неприпремљене терене.

"Разменили смо још пар информација о хитности ситуације, условима, оствареној комуникацији о стању на терену и др. при чему ми је бг Бандић рекао да има изричито наређење министра одбране за наведени задатак", наводи Живак.

"Задатак наређен и ауторизован од стране министра одбране"

Пуковник Гордан Павловић, који је обављао дужност руководиоца дежурног оперативног тима РВ и ПВО навео је да је у 20.00 мобилним телефоном добио позив Предрага Банидћа који му је предочио ситуацију и саопштио захтев и наређење министра одбране Братислава Гашића за ангажовање хеликоптера из састава дежурних снага за хитну медицинску евакуацију детета.

"Напоменуо је да је неопходно да упознам команданта РВиПВО генерал-мајора Ранка Живака са добијеним задатком и да је задатак наређен и ауторизован од стране министра одбране господина Братислава Гашића и да нема препрека да се приступи извршењу задатка. У даљем објаснио је да ће се слетање извршити на хелиодром ВМА и да ће на тој позицији чекати медицинска екипа и да ће вероватно бити присутни министар здравља и министар одбране. Хитност извршења задатка је била императив", навео је Павловић.

Такође навео је да је током лета хеликоптера ка Београду извршио процену развоја метео ситуације.

"Уз консултацију са Бандићем закључили смо да се слетање хеликоптера изврши на аеродром "Никола Тесла" уместо на хелиодром ВМА. Узимајући у обзир да је аеродром опремљен уређајима за прецизно слетање, представљао је сигурнији избор у датим околностима", написао је Павловић.

Он је додао и да је у рејону Аранђеловца посади саопштена измена позиције за слетање и навео да овакав поступак измене задатка у лету није неуобичајен нити критичан.

"Пренети Мехићу да је дошло до промене плана"

У једном делу транскрипта, време 21.31 наводи се да је Бандић јавио да му је Мехић послао поруку да слеће на ВМА и да му треба пренети да је дошло до промене плана.

После констатације да Мехић тражи да иде на ВМА и питања "ко је њему то дао", уследио је одговор да треба да иде на Сурчин зато што је медицинска екипа пребачена на Сурчин.

Транскрипт разговора вођеног у 22.27 наводи да је хеликоптер у том тренутку био изнад Ушћа и да поново улази у правац за слетање на Сурчин. Четири минута касније наводи се да је већ јављено да "ватрогасци и остало иду тамо јер је био километар од писте".

У транскриптима београдске Контроле лета наводи се да је оператер у комуникацији са авионом Ер Србије у 22.38 саопштио да очекује вести за хеликоптер који се изгубио негде у зони аеродрома.

Министарство одбране је претходно објавило извештаје комисија које су истраживале пад хеликоптера Војске Србије у ком је страдало седам особа.

(Б92)

ПАД ХЕЛИКОПТЕРА: Боља видљивост на Батајници него на Тесли у часу пада

Пилот Мехић инсистирао да слети код ВМА или на Батајницу, а не на аеродром у Сурчину.

Одлука да хеликоптер слети на аеродром „Никола Тесла“ уместо на хелидром ВМА донета је јер је то била „сигурица“, пошто се метео-ситуација око ВМА усложњавала, пише у прилозима извештаја комисија о паду хеликоптера, који су синоћ објављени на сајту Министарства одбране.

У изјави генерала Предрага Бандића наведено је да сматра оправданим усмеравање слетања хеликоптера на „Николу Теслу“ јер је то „сасвим оптимално решење“. Бандић је навео и да је хеликоптер имао горива да слети на Батајницу или да у случају одустајања оде и на „Мораву“ у Лађевцима. У извештају недостаје део тачке три, тачке четири, пет и део тачке шест Бандићеве изјаве.

У транскриптима се наводи да је у 21.37 пилот Омер Мехић након инсистирања да слети на хелидром ВМА прихватио да се преусмери на аеродром „Никола Тесла“ и затражио податке за слетање тамо. Мехић је нешто раније генералу Бандићу послао поруку да слеће на ВМА и да тражи да после иде на Батајницу, али је ипак одлучено да место слетања буде Сурчин и медицинске екипе за прихват су пребачене на аеродром.

У истим прилозима наведени су и метеоролошки параметри за Београд, Батајницу и Краљево, из којих се види да је у 22 сата у Батајници видљивост била два километра, а у Београду, дакле на аеродрому у Сурчину, три километра. Међутим, следећи податак (а подаци су вађени на сваких пола сата) показује да је у 22.30 ситуација драстично погоршана у Београду и да је видљивост у тренутку пада спала на 1,5 км, док је на Батајници остала на два км. На оба места је била сумаглица. Пола сата касније забележено је да је видљивост у Београду свега 0,8 км и да је пала магла, док је у Батајници 1,5 км и сумаглица.

У изјави потпуковник Мирослав Зечевић навео је да метеоролошки минимум за пилота представља минималне вредности висине облака и видљивости оријентира при којима се пилоту дозвољава полетање и слетање и да се за сваког одређује на основу оспособљености. За Мехића параметри облака/видљивост били су 60м / 800 м. Мехић је тренажу за летење у наведеним метео-условима обновио 11. 3. 2015.

Прилози имају 274 стране, а изостављени су документи за чије објављивање ГШ није дао сагласност.

Златибор Лончар ипак био на аеродрому „Никола Тесла“ у тренутку пада хеликоптера

На јутјубу се јуче појавио снимак дневника РТС-а од 13. марта 2015, у коме репортер РТС-а у директном укључењу обавештава гледаоце да се министар Златибор Лончар налази на аеродрому „Никола Тесла“ и сваког часа очекује слетање хеликоптера са петодневном бебом.

(Курир)

 

Остали чланци у рубрици

Анкета

Да ли ће, по вашем мишљењу, Рио Тинто отворити рудник литијума у долини Јадра?
 

Република Српска: Стање и перспективе

Банер
Банер
Банер
Банер
Банер
Банер