Хроника | |||
Глас јавности: Динкић обмануо Фијат да ће Пунто моћи да се извози у Русију |
уторак, 07. април 2009. | |
Београд – Потпредседник владе Млађан Динкић обмануо је руководство италијанског „Фијата“, јер је тврдио да ће Србија успети да са Руском Федерацијом постигне договор о бесцаринском извозу аутомобила, открива добро упућен извор близак влади Србије. - Србија са Русијом има потписан споразум о бесцаринском промету робе, али он се не односи на аутомобиле. Због тога „Застава“ и „Лада“ до сада нису могле да профитирају од погодности које споразум пружа – објашњава наш саговорник. Преговори између Русије и Србије о укидању царина на извоз аутомобила почели су још јесенас, али, нажалост, још нису окончани. - Нажалост, представници српске владе Русима нису понудили ништа конкретно. С друге стране, Руси су тачно знали шта хоће и предложили су да се уведе квота од 20.000 или највише 50.000 аутомобила, које би свака држава могла без царине да извезе – каже наш саговорник. Он објашњава да је проблем настао када је у Србији престала производња домаћих аутомобила и почео да се склапа „пунто“, чији се делови не производе у Србији. - Динкићеви службеници у јавности су наступали с причом да ће склопљени модели моћи да се у неограниченим количинама извозе у Русију. Исто су, очигледно, обећали и Италијанима, који су у договору са Динкићем одмах уништили производњу домаћих аутомобила „југо“, „флорида“ и „застава 101“ – каже наш извор. Исти извор истиче да је такав потез „Фијата“ довео Крагујевац у ситуацију да више нема сопствену производњу, али да у исто време ни „Фијат“ не поштује раније потписан уговор. - Жао ми је радника у Крагујевцу, али то је лекција коју су пре њих научиле многе друге компаније које је Динкић приватизовао – каже наш саговорник. Председник синдиката „Застава аутомобила“ Зоран Михајловић тврди да нису очекивали да ће Руси тако лако одобрити извоз аутомобила „пунто“ на своје тржиште. - Аутомобил који се склапа у Крагујевцу скоро да ништа нема од делова произведених у нашој фабрици и Србији и не може да носи ознаку српског производа. Можда би да је остала ознака „застава 101“ постојала нека шанса без обзира на то што се ради о потпуно истом аутомобилу – каже Михајловић. Према његовим речима, тек треба да се утврде последице које ће руска одлука имати за „Заставу“ и на уговор Србије са „Фијатом“. - За петнаестак дана највљен је састанак представника „Фијата“ и државе Србије о новом аранжману, односно анексима Уговора, пролонгирању рокова и производње нових модела у „Застави“ – наводи Михајловић. Он истиче да повластице које је држава дала домаћим купцима, као што су ниже камате и попуст од 1.000 евра по принципу „старо за ново“ нису довеле у питање продају „Пунта“. - Међутим, више нас интересује основни уговор којим је најављивано 200 плус 100.000 аутомобила, инвестиције и опремање фабрике, те довођење „Фијатове“ кооперације и отварање више хиљада нових радних места. Све то може да доведе до проблема – тврди Михајловић. Михајловић није желео да реагује на руски став и каква ће бити његова коначна одлука. - Кад се потписивао меморандум са „Фијатом“ извоз на руско тржиште била је једна од могућности, као и извоз у Украјину. „Фијат“ има фабрику у Русији, „пунто“ је модел стар петнаест година. Не знамо да ли је интересантан на том тржишту, као ни да ли је његова цена повољна. Наша влада обезбедила је „Фијату“ неке повластице, а то руска влада не би дозволила – каже Михајловић. Генерални директор „Застава возила“ Зоран Радојевић верује да пројекат са „Фијатом“ није угрожен, јер је „Фијат“ заинтересован за тржиште Европске уније. - Мислим да цео пројекат није угрожен. Руски приступ је такав да држе високе царине да би привукли што више произвођача да тамо отворе фабрике. Њихова политика је таква и ми немамо права да се љутимо – каже Радојевић. (Глас јавности) |